X

یادداشت دبیر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان منتشر شد.

شنبه, 5 مرداد 1398

به گزارش روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، در یادداشت هومان اسعدی، دبیر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان چنین آمده است:

جشنوارۀ ملی موسیقی جوان یکی از بزرگترین رویدادهای هنری کشور و در نوعِ خود، حتی در سطح جهان، رویدادی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود: بیش از ۷۷۰ اجرا در مرحلۀ نهایی توسط موسیقیدانانی نوجوان و جوان از تمامی استان‌های کشور، در طول زمانی قریب به یک‌ماه از صبحگاه تا شامگاه، در حضور هیئت داورانی مرکب از بیش از ۱۰۰ استاد و موسیقیدان برجستۀ کشور. این جشنواره یکی از گسترده‌ترین گردهمایی‌های موسیقایی در تاریخ ایران‌زمین را رقم زده است؛ فضایی مملو از شور و نشاطِ نسل‌های جوان‌تر و امکانِ ارزیابی دست‌آوردهای‌شان به محکِ دانش و تجربۀ استادان پیشکسوت؛ و این همه خود ترسیم‌کنندۀ چشم‌اندازی روشن از آیندۀ موسیقایی کشور و حاکی از تداوم و استمرار سنت‌هایی دیرپاست، علی‌رغم تمامی تنگناها و فراز و نشیب‌هایِ این هنر شریف در طول تاریخ این سرزمین …

یکی از نکات شایان توجه در سیزدهمین دوره از جشنوارۀ ملی موسیقی جوان مشارکت موسیقیدانان جوان از تمامی استان‌های کشور در بیش از ۱۰۰ شاخۀ مختلف است: بخش‌های موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک هر کدام مشتمل بر ۱۲ شاخه‌اند و در بخش موسیقی نواحی نیز خوانندگان و نوازندگانِ بیش از ۸۰ ساز از مناطق مختلف کشور مشارکت داشته‌اند. این دوره از جشنواره در قیاس با دوره‌های پیشین از بیشترین تعداد متقاضیان و شرکت‌کنندگان برخوردار بوده است که نمایانگرِ اقبال روزافزون جامعۀ موسیقی نسبت به این رویداد مستمر و سالانه است. در این دوره تعداد ۲۱۲۱ اثر به دبیرخانۀ جشنواره ارسال شد که از این میان ۱۰۹۱ اثر مربوط به بخش موسیقی دستگاهی، ۶۶۷ اثر مربوط به بخش موسیقی نواحی و ۳۶۳ اثر مربوط به بخش موسیقی کلاسیک بود. پس از بررسی کلیۀ آثار توسط هیئت داوران در نهایت ۷۷۸ اثر به مرحلۀ نهایی راه یافت که از این میان بیشترین سهم مربوط به بخش موسیقی نواحی (۴۱۶ اثر) و پس از آن بخش‌های موسیقی دستگاهی (۲۴۹ اثر) و موسیقی کلاسیک (۱۱۳ اثر) است.

یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای این جشنواره، به‌ویژه در ادوار اخیر، جلب اعتماد و مشارکت حداکثری جامعۀ موسیقی بوده است؛ به‌گونه‌ای که در این دوره بیش از ۱۰۰ نفر از استادان و موسیقیدانان برجستۀ کشور در مراحل مختلف، از تدوین فراخوان تا داوری آثار در مراحل مقدماتی و نهایی، با جشنواره همکاری کرده‌اند. لذا، شایسته است ساز و کارِ حصول این دست‌آورد مورد توجه مسئولین قرار گیرد. در واقع، مهم‌ترین دلیل ایجاد این فضای همدلانه و مشارکت حداکثری جامعۀ موسیقی، اتخاذ سیاستی مناسب در تکوین ساختار جشنواره بوده است: بدین معنا که دولت صرفاً نقشی حمایتی و معطوف به امور اجرایی داشته است و تصمیم‌گیری‌ها و امور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری را برعهدۀ اهل فن ــ شوراهای تخصصی و هیئت‌های داوران ــ گذاشته است. دبیرخانۀ جشنواره نیز صرفاً نقش ایجاد هماهنگی میان شوراهای تخصصی در بخش‌های مختلف، جمع‌بندیِ  آراء و در نهایت اتخاذ تصمیم بر اساس برآیند نظرات شوراها را برعهده داشته است.

اکنون، در آستانۀ برگزاری این رویداد مهم فرهنگی و هنری، فرصت را مغتنم شمرده، از تمامی استادان بزرگوار و گران‌قدری که در مراحل مختلف با حضور همدلانه در شوراهای تخصصی و هیئت‌های انتخاب و داوری به رونق و اعتبار جشنواره افزوده‌اند، عمیقاً سپاسگزاری می‌کنم. همچنین از تمامی متقاضیان و شرکت‌کنندگان گرامی در جشنواره، که آینده‌سازان فرهنگ موسیقایی این مرز و بوم‌اند، صمیمانه قدردانی می‌کنم. برگزاری این جشنواره با حمایت معاونت محترم امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی میسر شده است. از ایشان و به‌ویژه مدیر عامل محترم انجمن موسیقی ایران، که مدیریت امور اجرایی جشنواره را برعهده داشته‌اند، و نیز کلیۀ همکاران گرامی و کوشا در دبیرخانه و ستاد جشنواره سپاسگزاری می‌کنم.

هومان اسعدی

دبیر سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان

چاپ
>