X
به بهانه‌ی انتشار آلبوم «قافله‌سالار عشق؛ در سوگ استاد محمدرضا لطفی»

گفتگو با مازیار شاهی، آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار

چهارشنبه, 8 اردیبهشت 1395

مازیار شاهی، آهنگساز و نوازنده‌ی تار و سه‌تار درباره نحوه‌ی شکل‌گیری آلبوم جدیدش «قافله‌سالار عشق؛ در سوگ استاد محمدرضا لطفی» گفت: «به هیچ عنوان نمی‌توانستم با غم عظیم درگذشت استاد عزیزم محمدرضا لطفی کنار بیایم. حدود یک ماه پس از این اتفاق تلخ، احساس کردم شاید بتوانم به کمک موسیقی قدری به آرامش برسم. روزهای متمادی، با مرور خاطرات و غرق شدن در روزگاری که در کنار ایشان گذشت، به خلق نغمات پرداختم.»

وی در مورد این سؤال که آیا نحوه‌ی آهنگسازی و اجرا در این اثر به سبک و شیوه‌ی استاد لطفی نزدیک است گفت: «قصد نداشتم کاری در سبک و شیوه‌ی ایشان بسازم؛ اما درونم پر از درد و نیاز بود و باید به آنها پاسخ می‌دادم. پس از گذشت چهار ماه آهنگسازی آلبوم به پایان رسید و بخش مربوط به ارکستر نیز در مهر ماه سال ۹۳ ضبط شد.»

او در مورد انتخاب سالار عقیلی به عنوان خواننده‌ی این آلبوم گفت: «خوانندگانی که تجربه کار با استاد لطفی را داشتند دو دسته بودند: پیشکسوتان و جوانان. از ابتدا نظری روی خوانندگان قدیمی گروه «شیدا» برای این آلبوم نداشتم، زیرا هدفم این بود که ارادت و عشق نسل جدید به ایشان را نشان دهم. از طرفی برخی از خوانندگان نسل جدید که افتخار همکاری با استاد را داشتند، در مسیری رفته بودند که به‌هیچ‌وجه مورد قبول من نبود.»

وی افزود: «سال ۸۷ آلبومی ساخته بودم و مؤسسه‌ی آوای شیدا قرار بود آن را منتشر کند. استاد لطفی، پس از بررسی‌های زیاد، پیشنهاد دادند که کار را بدهیم سالار عقیلی بخواند (البته بنا به دلایل شخصی آن کار هیچ‌گاه منتشر نشد). می‌دانستم که ایشان از علاقه‌مندان جدی استاد لطفی هستند. از طرفی هم جنس صدای سالار عقیلی را بسیار دوست دارم و اطمینان داشتم این آلبوم با صدای او آن چیزی خواهد شد که می‌پسندم.»

وی همچنین در مورد نوازندگان این آلبوم تصریح کرد: «هوشمند عبادی و صمد برقی از شاگردان ایشان و اعضای گروه «شیدا» بودند، علیرضا جواهری هم با وجودی که شاگرد استاد لطفی نبوده بیشتر از خیلی از شاگردان استاد، جان‌مایه‌ی هنر ایشان را درک کرده و همواره استاد لطفی را به عنوان بزرگ‌ترین الگوی هنری خود معرفی کرده ‌است.»

مازیار شاهی متولد ۱۳۶۰ مشهد، آهنگساز و نوازنده‌ی تار و سه‌تار است. او در دو گروه «عارف» به سرپرستی زنده‌یاد استاد پرویز مشکاتیان و گروه «شیدا» به سرپرستی زنده‌یاد استاد محمدرضا لطفی به عنوان نوازنده‌ی تار حضور داشته و جزو معدود نوازندگان جوانی است که با هر دوی این اساتید ممتاز موسیقی ایرانی همکاری داشته است. آلبوم‌های «مشق عشق»، «در مکتب عشق»، و «قافله‌سالار عشق» جزو آثار شخصی او، و نوازندگی در آلبوم‌های «وطنم ایران»، «یادواره‌ی عارف»، «سایه‌ی جان»، و «هنر گام زمان» در گروه «شیدا»ی استاد محمدرضا لطفی بخشی از فعالیت‌های هنری وی هستند.

چاپ
>