کیاوش صاحب نسق:امیدوارم آثار منتخب آهنگسازان جوان با منتخب نوازندگان اجرا شوند
یکشنبه, 7 آذر 1400

به گزارش نای ، کیاوش صاحب نسق داور بخش آهنگسازی جشنواره درباره اضافه شدن این بخش در راستای شناسایی آهنگسازان جوان گفت: با پیگیری که در این چند دوره در باب اهمیت وجود بخش آهنگسازی در جشنواره جوان به عنوان گنجینه دست نخورده، اصیل و بکری در نسل جوان در رابطه با بحث خلاقیت داشتیم عاقبت با توجه دبیر محترم جشنواره و حمایت شفاف استاد حسین علیزاده به این جریان خود جوش و سلامت، توجه ویژه ای شد. این جریان زیر پوستی باعث شده که ما یک نسل جوان بسیار مبتکر و خلاقی را داشته باشیم که در بخش آهنگسازی جشنواره با مواجه با آنها بسیار شگفت زده شده ایم چرا که ما با نگاه ها و ایده هایی از نوجوانان و جوانانی که بسیار دست نخورده بود؛ روبرو شدیم.
وی ادامه داد: آثار در ترکیب سازی دوئت تا کوارتت با سازهای کلاسیک یا سازهای سنتی و نواحی یا ترکیبی از هردو نوشته شده اند و طی جلسات اولیه به منظور بازبینی و دسته بندی آثار با استاد علیزاده و پویا سرایی ،مواردی چون صداقت در بیان، شفافیت،خلاقیت و بهره مندی از هویت موسیقی را در کنار موارد فنی در نظر گرفتیم و تلاش کردیم با نگاهی تعاملی و تشویقی آثار را بررسی کنیم.
این آهنگساز با بیان اینکه خروجی بخش آهنگسازی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان در همین بررسی اولیه بسیار امیدوارکننده و درخشان است،اظهار داشت: به جرات می توانم بگویم که هستند بین این آثار قطعاتی که در این اولین دوره آهنگسازی به قدری قوی،عمیق و تاثیرگذار بودند که اگر آنها را بدون اینکه نامی از آهنگسازش ببریم در کنار آهنگسازان صاحب نام قرار دهیم ؛مخاطب را احتمالا دچار اشتباه می کنیم.
وی ادامه داد: بخش آهنگسازی جشنواره می تواند یک شروع بسیار جذاب برای جذب آثار برای ارکستر در دوره های دیگر برگزاری باشد و مطمئنم که در جشنواره های آینده؛ تعداد آهنگسازان از امسال که ۱۰۰ نفر بودند بیشتر خواهد شد.
این عضو شورای ارکستر سمفونیک تهران درباره اجرای آثار برگزیدگان با ارکستر سمفونیک تهران به منظور حمایت از برگزیدگان جشنواره گفت:وقتی ما کسی را به عنوان برگزیده اعلام میکنیم، تازه آغاز رسیدگی به آن شخص است.درست است که جایزه می گیرد و تشویق میشود اما اگر در مسیر اجرایی مثل جشنواره موسیقی فجر یا ترکیبهای کوچک سازی و یا ارکسترها قرار نگیرد خیلی زود به فراموشی سپرده میشود و اصلا آن دلیل حضور در جشنواره را هم به فراموشی میسپارد.
وی ادامه داد:من معتقدم بهتر از نوازندگان برگزیده پیدا نخواهیم کرد که اثری تازه نوشته شده است را بنوازد.تاکید ما بر این است که چرخه تولید موسیقی؛ از خلق اثر تا اجرا را بتوانیم در جشنواره جوان کامل کنیم چرا که بزرگترین مشکل ما در موسیقی ایران، همین چرخه تولید موسیقی است.
صاحب نسق در خاتمه ضمن ابراز امیدواری از اجرای آثار برگزیدگان بخش آهنگسازی خاطر نشان کرد: در هر بدنه اجرایی؛ بحث عوامل مدیریتی و بخشهای ذیربط باید در تعامل کامل باشند. اقبالی که ما در این دوره داریم این است که بخش مدیریتی کاملا همسو با نگاه هنرمندان موزیسین است . قبول حضور هنرمندی مثل استاد علیزاده در این مجموعه معنایش این است که سازوکار درست اتفاق میافتد و امید داریم با همین روند چرخه تولید موسیقی از خلق تا اجرا تداوم یابد و بچههای ما در مسیر درستی قرار گیرند.

جای خالی آثار آهنگسازان ایرانی در جشنواره موسیقی جوان
داوود گنجهای:جشنواره جوان از سایر جشنوارههای موسیقی موفقتر عمل کرده است
علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان باید منطقهای برگزار شود
ارسلان طیبی: هوای علاقمندان به موسیقی نواحی را داشته باشیم
وقتی رتبه مهمتر از تجربه میشود
فراخوان همکاری داوطلبانه با چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
تمدید مهلت فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
جایزه ۷۰ میلیونی پوستر جشنواره موسیقی فجر/پوستر ۲۰ مهر رونمایی میشود
دیدار سرپرست معاونت هنری ارشاد با شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر
انتشار فراخوان طراحی پوستر ۴۱مین جشنواره موسیقی فجر
جشنواره موسیقی نواحی باید مردمی برگزار شود
بخش مستقلی برای موسیقی نواحی ایران تشکیل شود
بخش مردمشناسی جشنواره موسیقی نواحی مغفول مانده است
جشنواره موسیقی نواحی ایران باید از نگاه گلخانهای و پروژهای رها شود
آیین نامه جشنواره موسیقی نواحی ایران تدوین میشود