X
با حضور 120 مهمان فرانسوی در تالار وحدت

کنسرت دوستی ایران و فرانسه برگزار شد

پنجشنبه, 2 اردیبهشت 1395

چهارشنبه یکم اردیبهشت، ارکستر زهی «آلیانس» فرانسه به رهبری پژمان معمارزاده با حضور ۱۲۰ مهمان فرانسوی و تماشاگران ایرانی در تالار وحدت روی صحنه رفت.

به گزارش نای، کنسرت ارکستر «آلیانس» به رهبری پژمان معمارزاده شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد. عنوان برنامه «کنسرت دوستی ایران و فرانسه» بود که می‌شد به آن عنوان «کنسرت دوستی ایران با موسیقی کلاسیک غربی» نیز داد؛ انتخاب هوشمندانه‌ی قطعات توسط معمارزاده حاکی از شناخت وی از میزان آگاهی شنیداری شنوندگان ایرانی از موسیقی کلاسیک غربی داشت؛ همچنین به واسطه‌ی ارتباط گرمی که با حاضرین داشت ــ با وجودی که خوب فارسی نمی‌دانست‌ــ فضای گرمی را برای اجرای قطعات مهیا کرد.

قبل از شروع برنامه، مدیر ارکستر آلیانس، کارولینا سنگلوز، به صحنه آمد و با خواندن متنی به فارسی گفت: «مفتخریم که اولین کنسرت خود را در این تالار زیبا و در کنار شما برگزار می‌کنیم. ما با شور و علاقه‌ی زیادی به این سفر آمدیم چون پژمان معمارزاده آرزو داشت در کشور خود برنامه اجرا کند و از سوی دیگر ما قصد داشتیم فرهنگ و هنر ایران را به دوستان فرانسوی که مشتاق سفر به ایران بودند نشان دهیم.»

ارکستر «آلیانس» اجرای خود را با قطعه‌ی «رقص مجار» برامس شروع کرد و در ادامه «سوییت هولبرگ» از گریک، «رقص رومانیایی» از بِلا بارتوک، و در ادامه قطعاتی از باربِر، باخ، چایکوفسکی اجرا کرد که همگی از انرژی و هیجان زیادی برخوردار بودند. قطعات بخش اول برنامه از آنجا که در رادیو و تلویزیون ایران به دفعات پخش شده بودند برای شنونده‌ی ایرانی غریب نبود. حضور صحنه‌ای، ارتباط با تماشاچی، استایل و اجرای چشمگیر تکنواز ویلن ارکستر، سیمون برناردینی، مثال‌زدنی بود.

پایان‌بخش قسمت اول برنامه، قطعه‌ی معروف «لالایی» فرانتس لیست بود که ایرانی‌ها به واسطه‌ی دیدن فیلم «دیکتاتور بزرگ» چارلی چاپلین با آن خاطره دارند.

در بخش دوم، گیوم ونسان، نوازنده‌ی ویرتوئوز پیانو به همراه ارکستر روی صحنه آمد تا «کنسرتو پیانو شماره‌ی ۴» بتهوون را اجرا کند. معمارزاده در مورد این نوازنده‌ی پیانو گفت: «او جزو بهترین پیانیست‌های فرانسه است که برنده‌ی جوایز بین‌المللی شده است و پس از آشنایی با او بسیار دوست داشتم که با او همکاری کنم.»

اجرای خیره‌کننده‌ی گیوم ونسان به همراه حرکات نمایشیِ او باعث شده بود تا پس از پایان بخش دوم برنامه، به خاطر تشویق‌های پی در پی حاضرین، و درخواست پژمان معمارزاده از او، یک‌بار دیگر روی صحنه بیاید و قطعه‌ی «مهتاب» دبوسی را اجرا کرد.

پس از پایان برنامه پژمان معمارزاده گفت: «از نوازندگان گروه که به من اطمینان کردند و به ایران آمدند تشکر می‌کنم. اسم گروه ما به معنی «همبستگی» است. من از معاون وزیر میراث فرهنگی فرانسه، علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد، بهرام جمالی و فرزاد طالبی که کمک کردند این برنامه شکل بگیرد تشکر میکنم.»

این ارکستر در روزهای آتی تور کنسرت‌های خود را در شهرهای کرمان، یزد، شیراز، اصفهان و کاشان اجرا خواهد کرد.

1

چاپ
>