X
به مناسبت سالروز تولد محمدعلی بهمنی

کتاب «چشمه صبح» در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد

شنبه, 28 فروردین 1395

آیین رونمایی از کتاب «چشمه صبح»، آثار خوشنویسی ۴۳ هنرمند برجسته و صاحب‌نام از غزل‌های محمدعلی بهمنی، همزمان با سال‌روز تولد این شاعر و غزلسرای معاصر با حضور علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و جمعی از هنرمندان و اساتید حوزه‌ی شعر، ادبیات و خوشنویسی عصر جمعه، ۲۷ فروردین در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش نای، در ابتدای این مراسم فرامرز پالیزان، بیانیه‌ی خوشنویسان این اثر را قرائت کرد. در بخشی از این بیانه آمده است: «در سال ۱۳۹۲ پیشنهاد امیر جلیلوند ما را به فکر برد که سهم شاعران معاصر در خوشنویسی چیست؟ استاد بهمنی یکی از شاعرانی است که در شعر زبانی ساده و بی‌تکلف دارد و همچنین نوآوری در غزل‌سرایی. گرچه در سبک نیمایی و سپید آثاری دارند ولی در غزل‌سرایی مشهور هستند و این مجموعه نفیس به همت امیر جلیلوند به‌وجود آمده است.»

سیدعباس سجادی، مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های نیاوران، در این مراسم گفت: «در دیداری که با امیر جلیلوند داشتیم ایشان عنوان کردند که گنجینه‌ای از آثار ۴۳ هنرمند خوشنویس که اشعار استاد علی بهمنی را به تحریر در آورده‌اند، زیر چاپ دارند و تصمیم گرفته شد همزمان با سالروز تولد استاد بهمنی در فروردین ماه آئین رونمایی از این کتاب برگزار شود.

این شاعر کشور در ادامه افزود: «شعرهای استاد بهمنی سهل است و ممتنع، وی یکی از ۵ غزلسرای مطرح پس از انقلاب است و یکی از تأثیرگذاران در این سبک به شمار می‌رود و بسیاری از جوانان نوقلم از این آثار تأثیر می‌گیرند. اما این سادگی را می‌توان در آثار سعدی نیز دید. ساده سخن گفتن مشکل است ولی هنر افرادی مثل استاد بهمنی این است که چیزهای پیچیده را ساده می‌نویسند. ساده‌نویسی، با بازی‌های زبانی رایج در شعر امروز بسیار سخت است. خود ساده نوشتن هنر بزرگی است، چنانکه این ساده نویسی باعث ابتذال در زبان نشود.»

سجادی در ادامه افزود: «استاد بهمنی یکی از کسانی است که اوج خود راحفظ کرده ،گاهی فراز و فرودهایی که در پرواز شعرخودش داشته هرگز نگذاشته که آثارش به کج راهه برود برهمین است که برای همه قابل احترام است.»

مدیرعامل بنیاد در ادامه اظهار داشت: «وقتی ۴۳ نفر از هنرمندان خوشنویس صاحب‌نام کشور تصمیم می‌گیرند شعر یک شاعر را بنگارند این مهر تأییدی است بر آثار خوشنویسانی که اشعار مولانا، سعدی، حافظ و بزرگان دیگر را می‌نگارند و نگارش آثار یک شاعر معاصر نشان می‌دهد که استاد بهمنی شخصیت بزرگ و تأثیرگذاری دارند.»

دکتر جواد بختیاری، رئیس انجمن خوشنویسان ایران، دیگر سخنران این برنامه، نیز در خصوص اشعار استاد بهمنی گفت: «قالب‌های جدیدی در شعر معاصر یافت می‌شود اما باید در این سبک قالب‌شکنی کرد و قراردادهای جدید را جایگزین نمود که استاد بهمنی چنین کرده است. ایشان ویژگی مشخصی دارند و از معدود شاعران و ادیبان معاصری هستند که شخصیتشان عین شعرشان هست و یا باید گفت آثارشان واگویه شخصیت ایشان است.»

حسین آهی، شاعر و پژوهشگر حوزه ادبیات، نیز پس از قرائت ابیاتی در خصوص شخصیت استاد بهمنی گفت: «استاد بهمنی سکان هدایت شورای شعر را پذیرفتند و به عنوان یک شاهد باید بگویم ایشان طوری اشعار را در شورا می‌خوانند که شنونده از آن لذت می‌برد. نحوه‌ی خواندن شعر در شورا اهمیت زیادی دارد و روی قضاوت افراد تأثیرگذار است. اما ایشان به گونه‌ای شعر را قرائت می‌کنند که حق کسی ضایع نشود. بنده به ممیزی اعتقاد ندارم و استاد بهمنی هم به جز اشعاری که همراه با توهین به اقوام باشد، تلاش می‌کنند سایر اشعار تأیید شود و این موهبت بزرگی است.»

استاد یدالله کابلی خوانساری از خوشنویسان مطرح کشور نیز در بخشی از این مراسم پیرامون کتاب «چشمه صبح» گفت: «خانواده‌ی خوشنویسان از گذشته نقش عظیمی در هنر و شعر داشته و اصولاً هنرمندان خوشنویس آثار ماندگاری را به تحریر درآورده‌اند. هنر خوشنویسی از دو هنر سرچشمه می‌گیرد، هنر آوازی و هنر شعر و معنی عشق را به تصویر می‌کشد. هرچقدر شعر پربارتر باشد این هنر نیز پربارتر خواهد بود. خوشنویسان اغلب اهل شعر و هنر هستند و هیچ جدایی بین شعر و خوشنویسی نیست. یک اثر خوشنویسی همراه با مفاهیم تاثیرگذار است و همیشه خوشنویسان همراه با بزرگان شعر همراه هستند. خوشنویسان خود را موظف می دانند که از شاعران عصر خودشان حمایت کنند و آثاری را ارائه دهند.»

علی رضا بدیع، شاعر و ترانه‌سرا که در آلبوم «ماه و ماهی» اشعار و غزلیاتش مورد توجه قرار گرفته نیز با حضور در جایگاه با ذکر این مطلب که بهمنی یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های زندگی او بوده خاطر نشان کرد: «غزل ماه و ماهی را تحت تأثیر یکی از غزل‌های استاد بهمنی نوشتم: احساس تو کافی است چه متن و چه حواشی» کسانی بهتر از شاعرانی چون محمدعلی بهمنی را در این روزگار معاصر نمی‌بینیم. باید قدر بودنشان را بدانیم و از حضور آنها نهایت استفاده را ببریم.

محمدعلی بهمنی در بخش پایانی ضمن قدردانی از کلیه‌ی میهمانان و خصوصا سخنرانان اظهار داشت: «من بدخط‌ترین شاعر جهان هستم ولی می‌بینم که خوشنویسان اشعار من را به زیبایی نوشته‌اند و چقدر شرمنده هستم که نتوانستم خوشنویس شوم. با این وجود از همه عوامل و همراهانی که در آماده سازی و انتشار این کتاب تلاش کردند خصوصا از امیر جلیلوند تشکر می کنم.»

گفتنی است در این برنامه شاعرانی چون محمد سلمانی، غلامرضا طریقی و افشین یداللهی نیز به قرائت شعر پرداختند و در پایان لوح یادبود و تابلو فرش نفیس منقش به تصویر استاد بهمنی از سوی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران به وی اهدا گردید و با حضور علی مرادخانی از کتاب «چشمه صبح» رونمایی شد.

چاپ
>