X

کتاب «ردیف میرزاعبدالله» به روایت مهدی صلحی رونمایی می‌شود

چهارشنبه, 19 اردیبهشت 1397

جلد اول کتاب «ردیف میرزاعبدالله به روایت مهدی صلحی (منتظم‌الحکما)» جمعه ۲۱ اردیبهشت، ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، این کتاب با ویرایش نت و بازنویسی آرشام قادری و شهاب مِنا به همراه یک سی‌دی با اجرای سه‌تار آرشام قادری توسط نشر خنیاگر منتشر شده است.

این کتاب دستگاه شور ردیف میرزاعبدالله را از زبان دکتر مهدی صلحی (منتظم‌الحکما) از شاگردان میرزاعبدالله و آوانگاری مهدیقلی هدایت (مخبرالسلطنه) روایت می‌کند که در زمان حیات میرزاعبدالله نگارش یافته است.

پیش‌ از این تصویر نسخۀ خطی آوانگاری هدایت و نیز بازنویسی کامپیوتری آن طی دو کتاب مجزا منتشر شده است و اکنون دستگاه شور این ردیف با تصحیح علمی مجدد، تغییر رسم‌الخط نت به ‌صورت امروزی، ساده‌سازی کشش‌ها در گوشه‌های آواز و اصلاح ریتمیک قطعات ضربی، تفکیک جملات و اجزای آنها به روش تطبیقی، نت‌نویسی کامپیوتری مجدد و اصلاح صفحه ‌بندی، اجرای آن با سه‌تار ساز تخصصی میرزاعبدالله تنظیم شده است.

چنان‌که آوانگاری هدایت نشان می‌دهد ردیف میرزاعبدالله در اصل منطبق با تکنیک سه‌تار است و نواختن آن حتی با تار نیز آسان نیست. هدایت در نگارش تکنیک‌های مضرابی علائم شخصی را به کار گرفته است که رایج نیست یا امروز به معنای دیگری استفاده می‌شوند. در بازنویسی علائم به‌کاررفته تلاش شده تا تعداد علائم به حداقل برسد. به ‌منظور نشان‌دادن ساختار جملات، در بازنویسی حاضر سعی شد نت‌نویسی کامپیوتری به‌گونه‌ای صورت گیرد که جملات از یکدیگر تفکیک شوند و جملۀ جدید از ابتدای سطر بعد نگاشته شود. همچنین اجزای جمله و نیز حرکت‌های پلکانی داخل جمله‌ها با درج فاصله از هم جدا شوند و تکرار آنها و اجزای آنها با علامت مشخص شوند. همچنین از آنجا که هدایت تمام گوشه‌ها را در میزان‌نمای چهارچهار نگاشته به استفاده از کشش‌های نقطه‌دار متعدد مجبور شده است. در بازنویسی فعلی سعی شده نت‌ها بیشتر با کشش‌های دولاچنگ، چنگ، سیاه، سفید و گرد نگاشته شوند و نت سه‌لاچنگ و کشش‌های نقطه‌دار کمتر به کار رود.

در نت‌نویسی کامپیوتری این کتاب نیز صفحه‌بندی به‌گونه‌ای طراحی شده است تا گوشه‌ها در پایان صفحه تمام شوند تا ورق زدن صفحات به راحتی انجام شود. در مقدمۀ کتاب به یافته‌های آرشام قادری و رمزگشایی او از نت‌نگاری هدایت اشاره شده و همچنین «دو پایۀ ضربی منحصربه‌‌فرد در ردیف میرزاعبدالله، روایت مهدی صلحی» و به «اقتباس استاد موسی معروفی از آوانگاری مهدی‌قلی هدایت از ردیف میرزاعبدالله» اشاره شده است.

چاپ
>