چهرهی ممتاز حافظ، قسمت هشتم
چهارشنبه, 19 آبان 1395

جام گیتی نمای شعر حافظ
سخن حافظ آیینهی تحولات فکری و… از گذشتهی دور و ورقگردانی لیل و نهار و بههمخوردن دفتر ایام در عصر اوست، و همین نکته تنوع دلپذیری بدان داده است. مثلاً وقتی شاه شیخ ابواسحاق فرمانروایی شیراز را به دست میگرفت، آزادگان و اهل ذوق و اندیشه نفس راحتی میکشیدند. به قول حافظ:
راستی خاتم فیروزهی بو اسحاقی
خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود
بعد از او امیر مبارزالدین (معروف به محتسب) بر تخت نشست، و رسم و راه غزنوی و سلجوقی را تازه کرد، و از المعتضد بالله عباسی که در نصر ادعای خلافت داشت عهد و لوا گرفت. نفسها در سینهها حبس شده بود و حافظ میسرود:
گویند رمز عشق مگویید و مشنوید
مشکل حکایتی است که تقریر می کنند
***
ای دل طریق رندی از محتسب بیاموز
مست است و در حق او، کس این گمان ندارد
***
خدا را محتسب ما را به فریاد دف و نی بخش
که ساز شرع از این افسانه بی قانون نخواهد شد
نوبت به پسرش شاه شجاع که میرسید، باز هم هاتف غیبی مژدهها به گوش شاعر میرسانید:
به صوت چنگ بگوییم آن حکایتها
که از نهفتن آن دیگ سینه میزد جوش!
بعدها عدالت و دانشپروری شاه منصور هم امیدها در دلها برمیانگیخت و هنگام آمدن او گفت:
جمال بخت ز روی ظفر نقاب انداخت
کمال عدل به فریاد دادخواه رسید
ز قاطعان طریق این زمان شوند ایمن
قوافل دل و دانش که مرد راه رسید
هنر حافظ در این است که دردهای مردم را در آن روزها بیان کرده است. امتیاز حافظ بر دیگران این است که او خودبین و خودپرست نیست. غم همهی مردم را میخورد. مردماندیش است و مردمدوست. راز جاودانگی او هم همین است. وقتی میگوید «من»، در بسیار جاها مراد خود شمسالدین محمد حافظ نیست. مردم زمانهی او هستند. آنجا که میگوید:
بر دلم گرد ستمهاست، خدایا مپسند
که مکدر شود آیینهی مهر آیینم
منظورش ستم معشوق بر خود او نیست. ستمی است که بر اهل زمانهی او و حتی مردم پیش از او رفته است. آنجا که میگوید: «سینه مالامال درد است، ای دریغا مرهمی!» حال سینهی دردمند اجتماع را بیان میکند. یا در این بیتها تصریح دارد که غم او غم تنها خودش نیست:
هر دم از درد بنالم که فلک هر ساعت
کندم قصد دل ریش به آزار دگر
***
باز گویم نه در این واقعه حافظ تنهاست
غرقه گشتند در این بادیه بسیار دگر
***
عقاب جور گشاده ست بال در همه شهر
کمان گوشهنشینی و تیر آهی نیست
ادامه دارد
ــ تلخیصی آزاد از «گلگشت در شعر و اندیشهی حافظ» اثر دکتر محمدامین ریاحی
رسول رهو، خواننده، مدرس و پژوهشگر موسیقی و زبان و ادب پارسی
داوود گنجهای:جشنواره جوان از سایر جشنوارههای موسیقی موفقتر عمل کرده است
علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان باید منطقهای برگزار شود
ارسلان طیبی: هوای علاقمندان به موسیقی نواحی را داشته باشیم
وقتی رتبه مهمتر از تجربه میشود
گزارش تصویری اختتامیه هجدهمین جشنواره موسیقی جوان ۳
تمدید مهلت فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
جایزه ۷۰ میلیونی پوستر جشنواره موسیقی فجر/پوستر ۲۰ مهر رونمایی میشود
دیدار سرپرست معاونت هنری ارشاد با شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر
انتشار فراخوان طراحی پوستر ۴۱مین جشنواره موسیقی فجر
فراخوان دعوت به همکاری در چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
جشنواره موسیقی نواحی نتوانسته پیوندی با جامعه برقرار کند
جشنواره موسیقی نواحی نیاز به تغییرات بنیادی دارد
روایت احمد صدری از روند هفده دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران/نبود تداوم فکری در سیاستگذاری
جاوید:جشنواره موسیقی نواحی از مسیر اصالت دور شده است/طرح پیشنهادی برای جشنواره
مریم قرهسو: جشنواره موسیقی نواحی در تمام سطوح ناموفق عمل کرده است