وقتی نوجوانان اوتسیم و سندرم نوازنده می شوند
چهارشنبه, 7 آبان 1404

فرهاد بادپا نوازنده سازهای کوبه ای و مدرس موسیقی از چگونگی آموزش موسیقی به نوجوانان وجوانان اوتسیم و سندرم دان گفت.
آموزش موسیقی به نوجوانان و جوانان اوتیسم و سندرم مدتی است رایج شده و هم خانواده ها و هم مدرسین تمایل بسیاری به این موضوع دارند که خوشبختانه نتایج بسیار مثبتی هم به همراه داشته است.
فرهاد بادپا نوازنده سازهای کوبهای و مدرس که مدتهاست در این زمینه فعال است در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران در خصوص آموزش سازهای کوبه ای و شناخت ریتم به نوجوانان و جوانان استثنایی همچون اوتیسم و سندرم گفت: آموزش ریتم و اصلاح حرکات بدنی بخصوص در راه رفتن و تمرکز در ایجاد تعادل برای بچه های جامعه مورد هدف (اوتیسم و سندروم) یکی از دغدغه هایی است که سالها پیش مرا درگیر آن کرده است .
وی ادامه داد:ایده شروع به آموزش به چنین فرشته هایی از حداقل یک دهه پیش در ذهنم ایجاد شد زمانی که چند خانواده به کلاس های بنده مراجعه کرده و درخواست آموزش به فرزندانشان را کردند .پس از تست گرفتن شرایط را سخت دیدم و چون همیشه بدنبال خدمتی جدید بوده و هستم همزمان با پذیرش این بچه ها شروع به مطالعه در این حوزه کردم که بیشتر با روحیات و نحوه ارتباط گیری با آنان آشنا شوم .
این مدرس موسیقی بیان داشت:شروع آموزش برای من آزمون و خطا بود .اما با تمام توان با بچه های اوتیسم عزیز شروع کردم. مسیر سخت و دشواری بود اما چون آموزش به این دسته از بچه ها که بسیار خونگرم و مهربان و صادق هستند حس خوبی به آدم میدهد سختی آموزش دادن به آنها خیلی احساس نشد.
بادپا تصریح کرد:کار آموزش آنها به جایی رسید که حتی یکی از والدین آنها گفت تمرکز پسرم در کارها و درسش در حال پیشرفت هست همان موقع متوجه شدم که مسیر آموزش را دارم درست طی میکنم،پس ادامه دادم تا جایی یکی دیگر از بچه ها که در حال حاضر حدود ۹ سال است پیش من مشغول آموزش است که در واقع از طرف معلم بزرگ خودم اسطوره تنبک نوازی شادروان بهمن رجبی معرفی شده بودند به درجه ای رسید که در کنار بچه های عادی مشغول آموزش و نوازندگی هست و قابل تحسین است که حتی در حال ادامه تحصیل رشته موسیقی در دانشکده نیز است.
این نوازنده تنبک با اشاره به اینکه موفقیت یکی از آنها باعث تمایل خود خانواده برای آموزش فرزندانشان شد، اظهار داشت:ایده اصلی از اینجا شروع شد که خانواده هایی که به مراکز مختلف مراجعه کرده و نتیجه قابل توجهی از آموزش آنها ندیده بودند با دیدن اجراهای مختلف از امیر حسین جان جمشیدی از طریق مادرشان بحث آموزش جامع به بچه ها بصورت وسیع تر پیشنهاد داده شد و خودشان مامور پیگیری مابقی شدند .
بادپا ادامه داد:انجمن توانگران با حضور جمعی از مادران اولین مرکزی بودند که پا پیش گذاشته و طی هماهنگی های لازم با مدیر مجموعه آموزشی بنیاد فرهنگی رودکی قرار بر تست گیری از بچه های عزیزشان شد.
این مدرس در خاتمه خاطر نشان کرد:نتیجه تست آن شد که یکشنبه ها در یک جمع دوستانه با این فرشته ها مشغول آموزش ریتم همراه با ساز و نیز اصلاح حرکات همراه با موسیقی هستیم و خوشبختانه با شروع این اقدام مراکز دیگر نیز پا پیش گذاشته و در حال بررسی آموزش به اعضای آنها هستیم .
جای خالی آثار آهنگسازان ایرانی در جشنواره موسیقی جوان
داوود گنجهای:جشنواره جوان از سایر جشنوارههای موسیقی موفقتر عمل کرده است
علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان باید منطقهای برگزار شود
ارسلان طیبی: هوای علاقمندان به موسیقی نواحی را داشته باشیم
وقتی رتبه مهمتر از تجربه میشود
فراخوان همکاری داوطلبانه با چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
تمدید مهلت فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
جایزه ۷۰ میلیونی پوستر جشنواره موسیقی فجر/پوستر ۲۰ مهر رونمایی میشود
دیدار سرپرست معاونت هنری ارشاد با شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر
انتشار فراخوان طراحی پوستر ۴۱مین جشنواره موسیقی فجر
جشنواره موسیقی نواحی باید مردمی برگزار شود
بخش مستقلی برای موسیقی نواحی ایران تشکیل شود
بخش مردمشناسی جشنواره موسیقی نواحی مغفول مانده است
جشنواره موسیقی نواحی ایران باید از نگاه گلخانهای و پروژهای رها شود
آیین نامه جشنواره موسیقی نواحی ایران تدوین میشود