یک پژوهشگر موسیقی اقوام معتقد است که در راستای معرفی بهتر این ژانر به مخاطب، بهتر است که متولیان موسیقی کشور برای حمایت از این هنرمندان و بهتر دیده شدنشان برای آنها کنسرت برگزار کنند.

فاروق رحمانی در گفتگو با ستاد خبری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، درباره اهمیت برگزاری جشنواره های مختلف برای موسیقی اقوام گفت: وجود چنین جشنواره‌هایی در راستای حمایت از موسیقی اقوام لازم و ضروری است اما باید بپذیریم که این یک هفته‌ای که در آن به موسیقی نواحی پرداخته می شود، کافی نیست اما به هر حال همین یک هفته هم تأثیر بسزایی در رشد و پیشرفت نوازندگان موسیقی نواحی دارد و فکر می‌کنم جشنواره موسیقی جوان و همچنین جشنواره موسیقی نواحی در جای خودشان بسیار جشنواره‌های خوبی هستند و هر سال اجراهای جذابی را در این دو جشنواره شاهد هستیم.

او در همین باره ادامه داد: مطمئنا حمایت‌های زیادی می‌شود از هنرمندان موسیقی نواحی انجام داد اما یکی از مهم‌ترین حمایت‌هایی که می تواند صورت بگیرد، این است که انجمن‌های موسیقی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی صدا و سیما شرایطی را فراهم کنند تا برای این نوازندگان کنسرت‌هایی برگزار شود. چنین رخداد انگیزه بخشی هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ معنوی کمک بسیاری به این نوازندگان می‌کند.

این پژوهشگر موسیقی اقوام همچنین درباره میزان استقبال و علاقه مندی نسل جدید به موسیقی منطقه خودشان توضیح داد: من فکر می کنم که در چند سال گذشته علاقه مندی در این زمینه تا حدی بهتر شده‌ است و بسیاری از جوانان به سازهای محلی خودشان علاقه پیدا کرده‌اند و دوست دارند به این سمت بروند اما متأسفانه این موسیقی غنی و اصیل آن طور که باید به نسل جدید منتقل نشده است.

فاروق رحمانی در بخش دیگری از سخنانش درباره نادیده گرفته شدن این موسیقی توسط فرزندان نوازندگان و هنرمندان موسیقی محلی نیزاظهار کرد: این موضوع وجود دارد اما یکی از دلایل مهمش این است که یادگیری سازهای محلی تا حدی برای نوازندگان سخت است و دلیل دیگر هم می تواند این باشد که شرایط جامعه فرق کرده و سمت و سوی مدرن تری به خود گرفته است. محفل‌ها و شب‌نشینی‌های هنرمندان و نوازندگان سازهای محلی دیگر وجود ندارد و دولت هم آنچنان که باید از این جوانان حمایت نمی‌کند و خیلی طبیعی است که آن‌ها از موسیقی منطقه خود دل بکنند و به سمت موسیقی پاپ گرایش پیدا کنند.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری احمد صدری از تاریخ ۱۶تا ۱۹ آبان ماه در شهر کرمان و در گستره ملی به صورت غیررقابتی برگزار خواهد ‌شد.