X

هومان اسعدی: هیچ جشنواره‌ای در تمام دنیا با این ابعاد وجود ندارد/ حسین علیزاده: جامعه راه حفظ و حراست از میراث فرهنگی خود را پیدا کرده است

شنبه, 4 شهریور 1396

نشست خبری یازدهمین جشنوارۀ موسیقی جوان، صبح امروز (۴ شهریور) با حضور حسین علیزاده (نمایندۀ بخش موسیقی کلاسیک ایران)، هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، آذین موحد (نمایندۀ بخش موسیقی کلاسیک غربی)، حمیدرضا اردلان (نمایندۀ بخش موسیقی نواحی) و بهرام جمالی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) در تالار وحدت برگزار شد.

جشنوارۀ موسیقی جوان یک حرکت معنوی محسوب می‌شود

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، حسین علیزاده در این نشست خبری گفت: من ابتدا لازم می‌دانم انتصاب خانم آذین موحد به عنوان رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه تهران را به ایشان تبریک می‌گویم و خوشحالم که لیاقت‌های ایشان دیده شده است. در این روزها که بحث حضور زنان در محافل سیاسی شنیده می‌شود این نکته اهمیت دارد که توجه داشته باشیم خانم‌ها به آنچه که لازم باشد دست پیدا می‌کنند و مردم راه‌شان را به خوبی پیدا می‌کنند. در همین نشست خبری که اکثریت با خانم‌های خبرنگار است و خانم‌ها نشان داده‌اند که به‌درستی در مراتبی که باید حضور داشته باشند حضور پیدا می‌کنند. در میان هیئت داوران جشنواره ملی موسیقی جوان و شرکت‌کنندگان نیز خانم‌ها حضور پررنگ و گسترده‌ای دارند که نوید راه درست جامعه را می‌دهد.

این موسیقیدان درباره جشنواره موسیقی جوان گفت: ما اعضای هیئت داوران این جشنواره هیچ نفعی در این جشنواره نداریم و باید به هومان اسعدی دبیر جشنواره برای برگزاری چنین رویدادی تبریک بگویم؛ چراکه اگر ما اینجا هستیم تنها به‌واسطه حضور ایشان بوده و اگر ایشان نبود قطعاً در این جشنواره حاضر نمی‌شدیم. این اتحادی که طی این چند سال برگزاری جشنواره موسیقی جوان بین ۷۰-۸۰ استاد موسیقی دیده می‌شود نیز در نوع خود جالب توجه است. گردهم آمدن این تعداد از اساتید در یک عرصه و همدلی آنها به این صورت بدون تردید در ایران بی‌نظیر است.

وی افزود: آقای اسعدی حرکتی را به وجود آورده که نگاه‌ها از کل ایران به این جشنواره دوخته شده و توجه فعالان موسیقی تمام کشور را جلب کرده است. ظاهراً هر قدر با موسیقی بیشتر لجاجت می‌کنند مردم به‌درستی بیشتر به سمت این هنر سوق پیدا می‌کنند و به آن توجه می‌کنند. امروز تقریباً در اکثر خانواده‌های ایرانی شما می‌توانید گرایش به انواع موسیقی را ببینید. حتی در خانواده‌های مقاماتی که با موسیقی مخالفت می‌کنند نیز افرادی به سمت آموزش موسیقی آمده‌اند و این اتفاق جالب توجهی است. جامعه همواره به‌درستی راه حفظ و حراست از میراث فرهنگی خود را پیدا کرده است. هر وقت که افرادی گفته‌اند موسیقی مشکل دارد به‌درستی مقاومتی در بین مردم شکل گرفته تا از این میراث ملی و معنوی حمایت کنند.

حسین علیزاده در ادامه گفت: هنر موسیقی هنری معنوی و خدایی ‌است که توسط مردم قدر دانسته می‌شود و این جشنواره موسیقی جوان نیز یک حرکت معنوی محسوب می‌شود. جشنواره جوان در طول سال‌های اخیر رشد قالب توجهی داشته و رو به تکامل پیدا کردن می‌رود البته کمبودهایی نیز دارد که می‌بایست آرام آرام و با حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد اصلاح شود. من از تمام کسانی که استطاعت مالی دارند از سراسر ایران دعوت ملی می‌کنم به عرصه بیایند و از این جشنواره و همچنین نسل جوان موسیقی ایران حمایت کنند.

این عضو هیئت داوران یازدهمین جشنواره موسیقی جوان در ادامه افزود: جشنواره موسیقی جوان اعتبار فرهنگی ایران در سطح جهان است. حضور این تعداد از جوان‌های موزیسین در یک جشنواره در کل جهان بی‌نظیر است. تفاهم هنری و دیالوگ برای ادامه هر کار مهمی اهمیت دارد و می‌توان با این ابزار هر حرکتی موفقیت به دست بیاورد. جشنواره موسیقی جوان یک حرکت ملی است و مسئولانی که نگاه ملی دارند می‌بایست از این رویداد و حرکت ملی حمایت کنند.

 

هیچ جشنواره‌ای در تمام دنیا با این ابعاد وجود ندارد

هومان اسعدی (دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی جوان) نیز در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: برنامه‌ریزی این دوره از جشنواره بلافاصله پس از پایان دوره قبلی جشنواره یعنی در پاییز سال گذشته آغاز و طی جلسات متعددی که با حضور اساتید برگزار شد فراخوان جشنواره را آماده کردیم و در اواخر زمستان سال ۱۳۹۵ آن را منتشر کردیم. مهلت ارسال آثار به جشنواره تا ۳۱ تیر امسال بود که در نهایت حدود ۱۵۳۸ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

وی در ادامه افزود: از میان آثار رسیده حدود ۵۳ درصد آثار در بخش موسیقی دستگاهی، ۳۰ درصد در حوزه موسیقی نواحی و ۱۷ درصد نیز در زمینه موسیقی کلاسیک بودند. بعد از انجام داروی‌ها حدود ۵۰۰ نفر به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند که این افراد از ۸ تا ۲۷ شهریور طی ۲۰ روز به رقابت خواهند پرداخت. از میان آثار راه یافته به مرحله نهایی نیز ۴۶ درصد آثار در حوزه موسیقی نواحی، ۳۶ درصد در زمینه موسیقی دستگاهی و ۱۷ درصد در زمینه موسیقی نواحی هستند.

دبیر این جشنواره همچنین عنوان کرد: از ابتدای کار تا به مرحله آخر تیم منسجمی از اساتید حدود ۸۰ نفر ما را همراهی کرده‌اند که در طی ۲۰ روز جشنواره روزانه حدود ۱۲ ساعت به داوری اجراها خواهند پرداخت و تا آنجا که من تحقیق کرده‌ام هیچ جشنواره‌ای در تمام دنیا با این ابعاد وجود ندارد.

اسعدی گفت: به دلیل تنوع و تکثری که زمینه موسیقی نواحی ایران وجود دارد در دوره‌های بعدی جشنواره موسیقی جوان قطعاً بخش موسیقی نواحی گسترش پیدا خواهد کرد. این طرح وجود دارد که اگر امکان داشته باشد در سال‌های آینده بخش موسیقی نواحی در مرحله ابتدایی به صورت منطقه‌ای برگزار شود و سپس برگزیدگان منطقه‌ای به جشنواره موسیقی جوان راه پیدا کنند. منطقه‌ای شدن مرحله ابتدای بخش موسیقی نواحی باعث می‌شود داوری‌ها به صورت فنی‌تر برگزار شود و طیف گسترده‌تری در جشنواره حضور پیدا کنند. من این پیشنهاد را به مسئولان وزارت ارشاد می‌کنم و امیدوارم مورد موافقت قرار بگیرد.

حضور ۴۶ درصدی هنرمندان استانی

حمیدرضا اردلان در ادامه این نشست گفت: در کشور ما اگر جریانی توسط سیاست دنبال نشود مردم به‌خوبی می‌دانند چه کنند و حضور حسین علیزاده نشان می‌دهد که این جشنواره چگونه برگزار می‌شود. یکی از بحث‌های مهم این جشنواره این است که با برگزیدگان آن چه باید کرد، به همین منظور یک اتاق فکر برای جشنواره در نظر گرفته شد تا موارد مختلف در آن دیده شود که نتیجه چنین اتاق فکری حضور ۴۶ درصدی هنرمندان استانی در این جشنواره است.

تلاش ما تبیین تفکر و اندیشه در حوزه‌های مختلف موسیقی است

آذین موحد نیز بیان کرد: حسین علیزاده نگاه خاص فرهنگی و هنری و تعهد و نگاه ملی خود را همیشه دنبال کرده و این مسئله بسیار بااهمیت است. باید بگویم این جشنواره یک جشنواره هنری در باب گذران اوقات فراغت نیست و تمام تلاش ما تبیین تفکر و اندیشه در حوزه‌های مختلف موسیقی است. امیدوارم با برگزاری این جشنواره نگاه جامعه ایران نیز نسبت به این هنر تغییر کند. حضور چشمگیر این تعداد از جوانان در استان‌های کشور نشان‌دهنده موفقیت در تبیین استانداردهای این جشنواره است.

این جشنواره نماینده فرهنگ موسیقی با پشتوانه استادان بزرگ کشور است

بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی گفت: ما در حوزه جهان معاصر با دو پدیده فرهنگ و صنعت موسیقی مواجه هستیم و این جشنواره نماینده فرهنگ موسیقی با پشتوانه استادان بزرگ کشور است. خانواده‌ها که بستر اصلی آموزش را برای فرزندان خود فراهم می‌کنند کار خود را به‌خوبی انجام داده‌اند و اکنون باید مسئولیت جامعه نسبت به این امر مورد توجه قرار گیرد و فکر می‌کنم نقش مطبوعات در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

وی در مورد بحث بودجه جشنواره گفت: بودجه جشنواره صددرصد هزینه می‌شود و هیچ فروش بلیتی هم ندارد. برآورد ما از نظر بودجه برای این جشنواره یک میلیاد و ۲۰۰ میلیون تومان است که بی‌شک پاسخگو نیست و باید به فکر یک سیستم مناسب برای بودجه جشنواره باشیم. برگزیدگان سال گذشته را برای اجرای زنده مورد بررسی قرار دادیم که در نهایت به یک حلقه مفقوده رسیدیم که شامل آموزش‌های تکمیلی است که باید توسط متخصصان صورت گیرد. البته این امر در بودجه جشنواره دیده نشده است تا بتوانیم برای برگزیدگان شرایط بهتری فراهم کنیم.

محمدرضا اردلان در ادامه بیان کرد: این جشنواره نه تولید می‌کند نه آموزش می‌دهد. دو جنس آموزش در کل کشور به‌خصوص موسیقی سنتی و نواحی وجود دارد که یکی آموزش سینه به سینه است که توسط خانواده‌های دارای سبک موسیقی به فرزندانشان منتقل می‌شود که بی‌شک هرچه اجرا می‌کنند درست است و آموزش بعدی در آموزشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: این جشنواره برای این است تا درباره موسیقی ارزیابی ملی صورت گیرد تا متوجه شد حال موسیقی خوب است یا خیر. جواب این است که آنجا که مردم خودشان هستند حال موسیقی خوب است اما آنجا که دخالت می شود حال موسیقی خوب نیست.

هومان اسعدی نیز در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: مسائل درون جشنواره‌ای وجود دارد که برعهده دبیر جشنواره است و حمایت‌های پساجشنواره‌ای به دبیرخانه جشنواره مربوط نیست و مسئولان دولتی در حوزه موسیقی باید به آن توجه کنند.

جمالی درباره تولید آلبوم موسیقی از فعالیت‌های جشنواره توضیح داد: تولید آلبوم اگر به عنوان گزارش جشنواره باشد خوب است اما اگر به عنوان تولید و حضور در بازار باشد باید نگاه و ظرایف دیگری را دنبال کرد.

حسین علیزاده در پایان این نشست درباره حضور هنرمندانی از استان‌های مختلف گفت: ما نسبت به اقوام مختلف در کشور، حضور کمی از هنرمندان نواحی داشتیم. ما اقوام مختلفی در کشور داریم و هرچقدر این درصد بیشتر باشد باز هم نسبت به اقوام ایران این حضور کم است.

چاپ
>