X
اجرای آوازی گوشه‌های مثنوی توسط اساتید آواز مازندران

همایش «الحان خطوط مبارک» در بابلسر

دوشنبه, 14 تیر 1395

همایش «الحان خطوط مبارک» از ١٢ تا ١۴ تیر ماه با اجرای آوازی گوشه‌های مثنوی موسیقی دستگاهی توسط اساتید مازندران بر اساس مثنوی‌های شعرای بزرگ ایران همراه با کتابت اشعار توسط اساتید بزرگ خوشنویسی مازندران برگزار شده است.

به گزارش نای، این همایش با توجه به هنر اصیل ایرانی و اسلامی و با نگاه به مؤلفه‌های کمتر شناخته‌شده از کاربرد هنر در بیان مفاهیم عمیق الهی و معنوی برگزار شده است.

گوشه‌ی مثنوی از گوشه‌های سرگردان در موسیقی دستگاهی ایرانی محسوب می‌شود که قابلیت اجرا در دستگاه‌های مختلف را دارد. در ردیف موسیقی دستگاهی، مثنوی معمولاً در بخش‌های پایانی دستگاه و آواز بسیار مرسوم است. در تمام آوازها و دستگاه‌ها می‌توان گوشه‌ی مثنوی را خواند و بیشتر یک الگوی ریتمیک است که از وزن عروضی آن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن پیروی می‌کند. بر این پایه گرچه در بسیاری از موارد اشعار گوشه‌ی مثنوی از کتاب مثنوی معنوی مولانای رومی انتخاب می‌شود اما از اشعار دیگری البته به همین وزن هم برای خواندن آن استفاده شده است. مثنوی‌ها جامعیت گردش نغمات یک دستگاه را در خود داشته و به خاطر وزن نهفته در خود برای بیان شور و حال مذهبی یا عرفانی کاربرد فراوان در خانقاه‌ها و یا اوراد مذهبی داشته است.

گفتنی است این برنامه به مناسبت ماه مبارک رمضان و برای نخستین‌بار در استان مازندران برگزار ‌شده است. مراسم اختتامیه همایش بعد از ضیافت افطار امشب ۱۴ تیر با حضور سامان بیژن، رییس انجمن موسیقی استان مازندران، مدیر کل ارشاد مازندران، احد جاودانی و… برگزار خواهد شد.

چاپ
>