X
با حضور محمدجمال سماواتی

نشست پژوهشی موسیقی دستگاهی ایران در ارسباران

چهارشنبه, 26 خرداد 1395

نشست پژوهشی موسیقی دستگاهی ایران با عنوان «نگاهبان شعله یا پاسدار خاکستر؟» با رویکرد بازبینی نیم‌قرن «بحران هویت» اهالی موسیقی ایران در آئینه حضور و غیبت استاد محمدرضا لطفی با حضور محمدجمال سماواتی روز جمعه ۲۸ خرداد، ساعت ۱۹ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

به گزارش نای، سخنران این نشست از جمله پژوهشگرانی است که در سی سال گذشته با نقد کلیشه‌های گمراه‌کننده به عمق ساخت این موسیقی پرداخته و سعی دارد تا بحران را بر بستر درون‌ساخت این موسیقی و تحلیل رفتارشناسی کاروزران و هنرمندان آن با توجه به تحولات جامعه در حال گذار بررسی کند و در این گفتار نه فقط به «چگونگی» بحران کنونی موسیقی ایرانی بلکه به «چرایی» موقعیت کنونی نیز می‌پردازد.

در این نشست به استاد محمدرضا لطفی  به عنوان یکی از آخرین افراد از نسل موسیقی‌دانان ایرانی پرداخته می‌شود. محمدجمال سماواتی، نوازنده‌ی تار و سه‌تار و آهنگساز، از اعضای سابق گروه‌های «شیدا» و «عارف» و منتقد موسیقی، کنسرت‌های مختلفی را با هنرمندان داخل و خارج از ایران به اجرا درآورده است. تا کنون با حضور این نوازنده سخنرانی‌های زیادی با موضوع «معرفی موسیقی ایرانی» در مراکز علمی، هنری و فرهنگی کشورهای مختلف انجام شده است.

چاپ
>