X

نشست رسانه ای جشنواره موسیقی فجر برگزار شد

دوشنبه, 13 آذر 1396

نشست رسانه‌ای سی و سومین جشنواره موسیقی فجر صبح روز دوشنبه ۱۳ آذر با حضور حمیدرضا نوربخش مدیر این جشنواره در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در ابتدای این نشست نوربخش درباره سالن‌ها و اجراهای سی و سومین جشنواره موسیقی فجر گفت: امسال سالن‌های وحدت، رودکی، برج آزادی، مرکز همایش‌های ایرانیان، برج میلاد و نیاوران میزبان بیش از ۹۰ اجرا در بخش‌های پاپ، ردیف دستگاهی، نواحی، ارکسترال، بانوان و بین‌الملل خواهند بود.

وی افزود: سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در روزهای ۲۰ تا ۳۰ دی‌ماه برگزار می‌شود و این اولین دوره‌ای است که تکلیف مدیریت جشنواره از قبل مشخص است و ما به راحتی توانستیم کارهای جشنواره را به جلو هدایت کنیم.

مدیر جشنواره موسیقی فجر تأکید کرد: جدول اجراهای سی و سومین جشنواره موسیقی فجر از شهریور آماده شده است ولی مشاوران ما تأکید کردند که این جدول فعلاً منتشر نشود. به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم جدول اجراهای جشنواره را در ایام منتهی به جشنواره در دسترس رسانه‌ها و مردم قرار بدهیم.

در ادامه نوربخش به تشریح بخش‌های مختلف جشنواره پرداخت و درباره اجرای موسیقی انقلاب اسلامی در جشنواره گفت: امسال ۶ اجرای انقلابی داریم. چند گروه در این بخش موسیقی‌های نوستالژیک دهه‌های اول انقلاب را اجرا می‌کنند. بخش کرال را هم به جشنواره اضافه کرده‌ایم که در آن آثار جاودانه مرتبط با پیروزی انقلاب اسلامی توسط سه گروه کر اجرا می‌شود.

وی درباره بخش نواحی نیز بیان کرد: در بخش موسیقی نواحی ۱۲ گروه موسیقی اجرا دارند که دو گروه از این گروه‌ها متعلق به موسیقی بانوان هستند.

مدیر جشنواره موسیقی فجر درباره بخش پژوهش جشنواره توضیح داد: در این بخش رویکرد سال گذشته را داریم، با این تفاوت که چند پژوهشگر خارجی نیز در این فضا با ما همراه خواهند بود.

نوربخش با تأکید به اهمیت بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر، در این‌باره گفت: در این بخش سعی کرده‌ایم تنوع را رعایت کنیم و هنرمندان مختلفی را از کشورهای مختلف دعوت کنیم. برایم جالب بود که خیلی‌ از گروه‌های خارجی با ما تماس می‌گرفتند و خودشان خواستار حضور در جشنواره بودند.

وی در تشریح نام هنرمندان خارجی حاضر در جشنواره موسیقی فجر گفت: فرانچسکو کفیسو نوازنده ایتالیایی ساکسیفون، مانوکچه نوازنده زبردست درامز از فرانسه، پرویز شهیدخان از کشور هندوستان، همایون سخی از افغانستان، ارکان اوگور از ترکیه، گروه آی سو از اتریش، ریکاردو ری برو از پرتغال، کوارتت کلنگ از آلمان، تریو سوشان از فرانسه و هنرمندانی از کشورهای چین، صربستان، اسلوونی و سنگال در جشنواره امسال روی صحنه خواهند رفت.

مدیرعامل خانه موسیقی در ارتباط با نحوه گزینش گروه‌های تلفیقی جشنواره گفت: در حوزه انتخاب گروه‌های تلفیقی چند معیار وجود دارد که اولین معیار به نظر کارشناسان این بخش و دوم نظر خود گروه‌های شرکت کننده است. یعنی اینکه خیلی از گروهها تمایلی برای حضور در جشنواره ندارندT پس انتخاباتی که در جشنواره صورت می گیرد فقط در حوزه مقدورات بوده و طبیعتا ایده آل ما هم نیست. به هر صورت بود و نبود گروه‌های بخش تلفیقی به سلیقه هم مربوط می‌شود. البته عنوان بخش تلفیقی هنوز برای خود من هم جا نیفتاده اما هنوز نتوانسته‌ایم واژه دیگری را برای جایگزینی عنوان بخش تلفیقی جشنواره انتخاب کنیم.

حمیدرضا نوربخش وضعیت بودجه جشنواره را نیز این‌گونه توضیح داد: بودجه جشنواره امسال مشابه سال گذشته است و امیدوارم فضا به گونه‌ای باشد که این رقم یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان توسط دوستان ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین شود.
نوربخش ادامه داد: سال گذشته ابهاماتی در مورد گزارش مالی جشنواره به وجود آمد که ما ترجیح دادیم در این مورد گزارش بدهیم. به طور کلی تأکید ما بر منتشر نکردن این گزارش‌ها است اما اگر قرار باشد منتشر نکردن این گزارش‌ها باعث به وجود آمدن ابهام شود و دوستان بخواهند شفاف‌سازی صورت بگیرد، دوباره این کار را انجام خواهیم داد.

مدیر جشنواره موسیقی فجر در مورد ابهامات به وجود آمده در زمینه سامانه بلیت‌فروشی کنسرت نیز گفت: به نظر می‌رسد بعضی‌ها دوست دارند این موضوع را تبدیل به بحران کنند و بگویند که در این فضا مافیا وجود دارد، در حالی‌که شما بدانید کارمزد حاصل از فروش بلیت‌ها برای سامانه بسیار رقم ناچیزی است که برای آنها آورده اقتصادی چندانی ندارد.

حمیدرضا نوربخش، جایزه “باربد” را نقطه عطف جشنواره موسیقی فجر دانست و گفت: ما هر چقدر بتوانیم بیشتر به جایزه “باربد” بها بدهیم، طبیعتاً منشا خیر و برکت برای موسیقی ما خواهد بود. امسال از تعداد محدود هیئت داوران استفاده می‌کنیم. حدود ۲۰۰ اثر در این بخش مورد ارزیابی هیئت داوران قرار می‌گیرد و طبیعی است که خود هیئت داوران مجاز به ارائه آثارشان در این بخش نیستند.
نوربخش به وجود بخش قدردانی در جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد و در مورد تقدیر از محمدرضا شجریان نیز گفت: در این سال‌ها بیش از صدها نهاد درخواست دادند از مقام هنری استاد محمدرضا شجریان قدردانی شود اما ایشان هیچ گاه این موضوع را نپذیرفتند. این هنرمند تا به امروز زیر بار تقدیر و تجلیل نرفته ضمن اینکه همه ما وظیفه داریم نام و یاد محمدرضا شجریان را زنده نگه داریم.

مدیرسی و سومین جشنواره موسیقی فجر، مدیران و کارشناسان این جشنواره را نیز این‌گونه نام برد: در این دوره از جشنواره آقایان امیرعباس ستایشگر مدیر بخش پژوهش، مهدی وجدانی در بخش روابط عمومی و حسین‌زاده مدیر بخش مارکتینگ و تبلیغات در کنار ما خواهند بودند. ضمن این‌که تعدادی از همکارانم در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نیز یاری‌گر ما هستند.

چاپ
>