X

نشست آیین آواز ری برگزار شد

دوشنبه, 2 بهمن 1396

شش اجرای موسیقی به همراه یک پنل تخصصی و آموزشی حاصل نشست آیین آواز ری بود و این نشست پس از آیین آواز زنجان دومین برنامه‌ای بود که در شهرستان‌ها و خارج از مرکز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، برنامه تخصصی آموزشی آیین آواز که از نیمه اول سال گذشته توسط کانون موسیقی ارسباران پایه‌گذاری شده، می‌رود تا با گسترش در شهرهای دور و نزدیک به یک برنامه جریان‌ساز در هنر آواز ایرانی بدل شود.

شهرام صارمی مدیر هنری فرهنگسرای ارسباران در شروع نشست آیین آواز ری اظهار امیدواری کرد تا به زودی شاهد رونق دوباره هنر آواز از طریق کشف و شناسایی استعدادها در چنین برنامه‌هایی باشیم.

سیدمحمد موسوی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهر ری، با ابراز خوشحالی از این رخداد فرخنده اعلام کرد که با تمام توان حاضر است از تداوم این نشست در ری حمایت کند. نشست آیین آواز ری با حمایت اداره متبوع او و همچنین سازمان فرهنگی هنری شهرداری – منطقه ۲۰ و با حضور خوانندگان این شهر و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

به روال آشنایی این برنامه که تا کنون هفده دوره‌اش در فرهنگسرای ارسباران برپا شده ابتدا حسین نوریانی خواننده جوان روی صحنه آمد و آوازی در ابوعطا خواند. نوریانی صدای پرقدرتی دارد و بااستعداد نشان می‌دهد. مهدی اکبری تارنواز باسابقه شهرری صدای او را همراهی کرد.

آوازخوان بعدی یک هنرمند پیشکسوت بود که روی صحنه آمد. مرتضی منفرد برادر شادروان رضا منفرد خواننده دهه شصت رادیو و تلویزیون با صدای گرمش یاد آن هنرمند ازدست رفته را زنده کرد. در این اجرا حمیدرضا منفرد خواننده جوان و فرزند زنده‌یاد رضا منفرد با تارنوازی حاضران را غافلگیر کرد و به صدای عمو و استادش در هنر آواز جلوه بخشید.

اجرای بعدی از آن حسام صحرایی بود که او هم اهل شهر ری است و تا کنون دو آلبوم در بازار موسیقی ارائه کرده است. پوریا خاکپور (تار)، احسان لیوانی (نی) و مسعود عرب (تمبک)، صحرایی را در آواز افشاری و تصنیفی که خواند همراهی کردند.

حمیدرضا منفرد خواننده جوان اهل ری یک بار دیگر هم روی صحنه آمد ولی این بار در لباس خواننده که نوا خواند و علی عرب خوانساری با نی او را همراهی کرد.

مرتضی غزنوی هم میهمان ویژه‌ی این نشست در بخش فنی و تخصصی بود. غزنوی از «تحریر و چهچهه در آواز ایرانی» سخن گفت و مبحث تحریر را بسیار گسترده توصیف کرد که بخش‌های مهمی از آن متأسفانه امروز از رونق به دور مانده و حتی فراموش شده است. سراسر این پنل تخصصی با ارائه مثال‌های واضح و گویا توسط خود این خواننده و مدرس قدیمی و نیز ارائه مثال‌هایی از میان آوازهای قدما که در سالن پخش می‌شد همراه بود. حسن علی‌نژاد کارشناس مجری این بخش بود.

علی‌نژاد همچنین به عنوان نوازنده سه‌تار، در بخش بعدی آواز علی شیرازی در دشتی را همراهی کرد. دو تصنیف بسته دام و چاه زنخدان پایان بخش اجرای این دو بود. سرانجام با اعلام حبیب‌الله انیسی مجری قدیمی تلویزیون، محمدابراهیم ذوالقدر روی صحنه آمد و در دستگاه ماهور آواز و تصانیفی را (باز هم با سه‌تار حسن علی‌نژاد) اجرا کرد. تسلط این خواننده در ۷۸ سالگی حیرت حاضران را در پی داشت. به گزارش وبسایت انجمن موسیقی ایران، نشست تخصصی آموزشی آیین آواز قرار است در ماه‌های آتی در این شهر تداوم پیدا کند.

چاپ
>