X
با حضور نوازندگان ایرانی و اروپایی

نخستین روز ششمین جشنواره‌ی موسیقی کلاسیک تا معاصر برگزار شد

دوشنبه, 6 دی 1395

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، به نقل از هنرآنلاین، در این جشنواره که به دبیری علیرضا مشایخی و با همکاری گروه موسیقی تهران برگزار می‌شود برنامه‌های متعددی از تک‌نوازی گرفته تا گروه‌نوازی اجرا خواهد شد.

بخش اول از اجرای شب نخست به تریویی اختصاص داشت که دو نوازنده اروپایی در آن حضور داشتند. والری برنارد نوازنده ویولن و ویولا و بلز اوبالدینی نوازنده کلارینت، به همراه لیلا رمضان نوازنده پیانوی مقیم سوئیس به صحنه آمدند و برنامه را با اجرای اثری از موزارت آغاز کردند. این قطعه در فضایی آرام و سرزنده آغاز شد و در ادامه با گفت و گوی سه ساز ادامه پیدا کرد. پس از آن نوبت به اجرای قطعه‌ای از علیرضا مشایخی با نام “متا ایکس شماره ۶” رسید. در اجرای این قطعه ارتباط نوازندگان با موسیقی بسیار چشمگیر بود و احساسات متنوع آنان در حالت‌های چهره‌شان قابل مشاهده بود.

قطعه بعدی با نام “کنتراست” اثری از بلا بارتوک بود که با نوای کلارینت در فضایی رازآلود آغاز شد. این قطعه در فضایی سنگین و اضطراب آور ادامه یافت و حالت روایتگر آن شنونده را در انتظار اتفاقی عجیب نگه می‌داشت. سولوی کلارینت در فضایی آرام و غم‌انگیز شنیده شد اما پس از آن باز هم فضای پر شتاب آهنگ ادامه یافت.

قسمت دوم برنامه به اجرای ارکستر موسیقی نو به رهبری سعید علیخانی اختصاص داشت که قطعاتی از علیرضا مشایخی را برای اجرا انتخاب کرده بود. ارکستر موسیقی نو که در سال ۱۳۷۴ توسط علیرضا مشایخی تشکیل شد دارای ترکیبی از سازهای ایرانی و غربی است و به این وسیله تصویری نو از موسیقی ایرانی در چارچوب موسیقی مدرن ارائه می‌دهد. در این ارکستر سازهایی مانند کمانچه، سنتور، قانون، تار، عود، نی، تنبک و دف در کنار سازهای غربی مانند ویولن، ویولا، گیتار و فلوت حضور دارند.

نخستین قطعه با نام “متا ایکس شماره ۷” برای ویولن و ارکستر نوشته شده بود و برای اجرای آن والری برنارد به صحنه آمد. تک‌نوازی ویولن به همراه ارکستری با صداهای رنگارنگ همراه شد و در میانه قطعه فرصتی دست داد تا تکنوازی تار و کمانچه هم شنیده شود.

پس از آن نوبت به قطعه‌ای برای کلارینت و ارکستر رسید و بلز اوبالدینی به همراه ارکستر به اجرای برنامه پرداخت. آخرین قطعه این کنسرت نیز در حالی اجرا شد که ارکستر را دو ساز پیانو و کلارینت همراهی می‌کردند. علیرضا مشایخی در این قطعات جهان صوتی نوینی را معرفی می‌کند که موسیقی ایرانی را در فضایی نو و چند صدایی ارائه می‌دهد.

ششمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر توسط گروه موسیقی تهران با همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی و انجمن موسیقی ایران تا دهم دی در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.

چاپ
>