X

موسیقیدان و پژوهشگر پیشکسوت درگذشت

پنجشنبه, 6 مرداد 1401

به گزارش نای، امیراشرف آریان‌پور، یکی از شناخته‌شده‌ترین مدرسان، پژوهشگران و مدیران موسیقی در ایران و از نخستین مروجان هنر اپرا در ایران بود.

او متولد اول تیرماه سال ۱۳۱۷ فارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی ملی بود. در سال ۱۳۳۶ مدرک کارشناسی خود را از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و در سال ۱۳۳۹ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت را از دانشکده حقوق ایران دریافت کرد.

وی در ادامه تحصیلات دانشگاهی خود، مدرک دکترای خود را در ادبیات فارسی، روزنامه‌نگاری و علوم اداری از دانشگاه تهران و در سال ۱۳۵۲ دکترای تخصصی را در رشته موزیکولوژی (موسیقی‌شناسی) از دانشگاه گوته وین اتریش اخذ کرد.

پس از آن تحصیلات خود را در رشته تاریخ هنر در دانشگاه فرانکفورت پی گرفت و به ایران بازگشت. پس از انقلاب مجدداً ایران را ترک و در سال ۱۳۷۰ به کشور بازگشت و به اتفاق دکتر حسن ریاحی گروه موسیقی دانشگاه آزاد را راه‌اندازی کرد.

وی در بهمن ۱۳۹۱ در مراسم پایانی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر مورد تجلیل قرار گرفت. همچنین در دی ماه ۱۳۹۴ مراسم تجلیل از امیراشرف آریانپور و همچنین رونمایی از کتاب او با عنوان «موسیقی ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی» در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران برگزار شد.

مراسم تشییع و تدفین این موسیقیدان روز یکشنبه ۹ مرداد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار خواهد شد.

چاپ
>