X

مهدی پور: هنر همواره در کنار معنویت بوده است

پنجشنبه, 18 خرداد 1396

پنجمین نشست تخصصی هنرمندان موسیقی در تاریخ ۱۶/۳/۱۳۹۶ روز سه‌شنبه، ساعت ۱۸ با عنوان «دعای سحری» ویژه‌برنامه‌ی ماه مبارک رمضان به همت مؤسسه‌ی «آوای دل» در سالن سیروس صابر اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد کرج  برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در ابتدا، مجری برنامه جمال بیک ضمن خوش‌آمد گوئی و اجرای غزلی از حسین منزوی از مدیر برنامه سبحان مهدی‌پور، خواننده‌ و مدیر مؤسسه‌ی آوای دل، جهت ایراد سخنرانی دعوت به عمل آورد.

سبحان مهدی پور در این نشست گفت: خدای را شاکرم که پنجمین نشست با عنوان «دعای سحری» در حالی برگزار می شود که در ایام مبارک ماه رمضان قرار داریم. موسیقی که یکی از ارکان اساسی انتقال معنای معنوی به جان و دل مردم خداپرست می‌باشد در تمامی ادوار نقش خود را به نحو احسن جهت رسیدن به معبودیت ادا نموده است. زمانی قرآن و دعاهای سحری به دل و جان ما می‌نشیند که با صوت زیبا خوانده و شنیده شود.

او در ادامه اظهار داشت: در این چند دهه دعاهای زیادی توسط هنرمندان خوش‌صوت و خوش‌سلیقه به اجرا درآمده که در این ماه پُربرکت زیاد از رسانه‌ی ملی می‌شنویم. در واقع هدف بنده از نوشتن این متن کوتاه این است که بگویم عزیزانی که مخالف موسیقی و آواز و صوت می‌باشید هنر همواره در کنار معنویت بوده و هست و اگر گاهاً نتوانسته به نحو احسن هنرنمایی کند به‌دلیل اعمال سلیقه‌ی فردی و شخصی برخی از مسئولین می‌باشد.

وی تصریح کرد: موسیقیدانان پاک ایران‌زمین همیشه در خدمت انقلاب و اسلام بوده و خاک کشور و میهن خود را با هیچ چیزی عوض نخواهند کرد و همواره بر عهد و پیمان خود می‌باشند؛ کما اینکه در چند سال جنگ دفاع مقدس عملاً نقش هنرمندان را دیده‌اید که چگونه با احساس زیبای خود هنرنمایی نمودند. بیائیم قدر این میراث فرهنگی را بدانیم و با آن در صلح و آشتی باشیم.

او در پایان آوازی را با مطلع «الهی سینه‌ای ده آتش‌افروز…» به مناسبت ماه مبارک رمضان به اجرا درآورد.

در این برنامه عیسی فرزان‌راد همراه با نیِ برزو طیبی آوازی را در دستگاه شور و آواز ابوعطا، هاشم احمدوند همراه با ساز حمیدرضا شجاعی در دستگاه همایون و حسام‌الدین صحرائی همراه با نیِ علی عرب خوانساری در آواز اصفهان برنامه‌ای اجرا کردند.

در پایان مجری برنامه از استاد علی جهاندار دعوت به عمل آورد تا صحبت‌هایی را با میهمانان و حضارین داشته باشد. ایشان خاطره‌ای از استاد کسایی گفتند و در مورد نقش هنرمند در درست اداکردن شعر و حال در موسیقی را بسیار با اهمیت دانستند.

میهمان دیگر برنامه، فاضل جمشیدی هم در مورد آواز و تأثیر هنرمند در جامعه نکات بسیار مثبتی را متذکر شد و از مجریان آواز خواست تا خود را به جامعه تحمیل نکنند؛ مردم هوشیارند و آواز خوب را تشخیص می‌دهند.

این برنامه با استقبال فراوان موسیقیدانان استان و دیگر هنرمندان استان البرز همراه شد. مهدی‌پور هدف از اجرای این سلسله‌نشست‌ها را آشنایی هر چه بیشتر علاقه‌مندان به آواز ایرانی و ادبیات کهن ایران‌زمین دانست. گفتنی است این برنامه‌ها در دومین سه‌شنبه هر ماه ساعت ۱۹ در سالن اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به اجرا درمی‌آید. از جمله میهمانان این برنامه محمود مخدوم، فاضل جمشیدی، سیما مافیها، علی جهاندار، هاشم احمدوند بودند.

چاپ
>