«معماری و نور و نوازنده، عناصر اصلی پوستر جشنواره هستند»
چهارشنبه, 15 اردیبهشت 1395
«پوستر جشنوارهی موسیقی نواحی با توجه به رویکرد جشنواره، بر اساس سه عنصر معماری، نور و نوازنده طراحی شده است.
به گزارش نای، سجاد امینی، طراح پوستر نهمین جشنوارهی موسیقی نواحی و مناطق ایران با بیان اینکه پوستر جشنوارهی موسیقی نواحی را با توجه به رویکرد جشنواره، بر پایهی سه عنصر معماری، نور و نوازنده، طراحی کرده گفت: «امسال براساس برنامهی جشنواره، مهمترین بناهای تاریخی و باغهای قدیمی شهر کرمان میزبان گروهها و هنرمندان موسیقی نواحی هستند و به نظر من کسانی که در جشنواره شرکت میکنند علاوه بر دیدن اجراها، انگار در یک تور معماری شهر کرمان شرکت کردند.
امینی با اشاره به وجود نوعی نزدیکی بین مکاتب هنری مختلف با یکدیگر گفت: «روح معماری در هر شهر ایران منحصربهفرد است و معماری شهر کرمان نیز از این مقوله مستثنی نیست. دیگر اینکه نقطهی مشترک بناهای معماری در ایران خاک است، در واقع در معماری ایرانی کمتر از سنگ استفاده شده و علاوه بر خشت و گل در حالت جدید آن هم به آجر میرسیم که پایهاش همان خاک است. به همین خاطر رنگ غالب پوستر را از خاک گرفتم و بقیهی عناصر از جمله معماری را به آن اضافه کردم.
او دربارهی دیگر عناصر و اِلمانهای پوستر جشنوارهی موسیقی نواحی توضیح داد: «نکتهی دیگری که باید به آن اشاره کنم نوری است که در پشت نوازنده دیده میشود. همانطور که میدانید ساز برای نوازندگان موسیقی نواحی فقط ساز نیست و یک نوع تقدس برای آن قائل هستند. ضمن اینکه اصولاً این نوازندهها برای مخاطب ساز نمیزنند بلکه موسیقی برای آنها یک ارتباط متافیزیکی با خالق است. به شکلی که انگار زمانیکه شروع به نواختن میکنند ارتباط مستقیم و فیزیکی با مخاطب برقرار نمیکنند و فرم نشستن و دست گرفتن سازشان به شکلی است که هنگام نواختن از فضایی که در آن هستند خارج شده و در یک فضای مخصوص به خودشان سیر میکنند. به همین خاطر تنها یک نوازنده در پوستر هست و اگر دقت کنیم آن نوازنده به صورت مستقیم به بیننده نگاه نمیکند.»
این طراح پوستر همچنین دربارهی استفاده از نور گفت: «در فرهنگ شرق چیزهای مقدس را از جنس نور میدانند و این نور، تداعی همان تقدسی است که نوازندگان برای ساز و خالق خود قائل هستند. در طراحی پوستر مقولهی نور به شکلی است که اگر دقت کنیم از دل یک معماری تاریک به سمت نوازنده میآید و شکل نور نیز مانند همان گلی هست که نوازندگان ایرانی روی سازهایشان ایجاد میکنند. به عبارتی این همان نوری است که از دل ساز بیرون میآید.»
امینی با بیان اینکه سعی کردم در این پوستر، دیالکتیکی که بین این سه عنصر ایجاد میشود را با توجه به فرهنگ کشورمان و ویژگیهای خاص موسیقی نواحی و خود هنرمندان نشان بدهم، خاطر نشان کرد: «رنگهایی که در بالای پوستر دیده میشود یکی برای تداعی کردن شالها، دستارها، کلاهها و از این دست پوششهایی است که معمولاً در بین نوازندههای مختلف موسیقی نواحی هر یک به شکلی از آنها استفاده میشود. دیگر اینکه استفاده از رنگهای مختلف در جشنوارهها معمولاً برای این است که نشان داده شود آثار و فرهنگهای متنوعی حضور دارند. بر همین اساس این رنگها علاوه بر اینکه نشان از شادی و انرژی موجود در موسیقی نواحی دارد یادآور تنوع موسیقی نواحی در کشور ما نیز است.
نهمین جشنوارهی موسیقی نوحی ایران با دبیری ایرج نعیمایی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در کرمان برگزار میشود.