مسعود امامی: قیمت بلیتهای کنسرت بالاست/ تهیهکنندگان حرفهای با من کار نمیکنند
شنبه, 19 اسفند 1396
برنامهی ساعت بیست و پنج این هفته مصادف با شب ولادت حضرت زهرا (س) و روز مادر روی آنتن شبکه پنج سیما رفت.
به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در ابتدای این برنامه گزیده ترانههایی با موضوع مادر پخش شد و پس از آن گزارشی از مراسم اختتامیه نخستین جایزه شعر زندهیاد افشین یداللهی پخش و در ادامه طبق روال همیشه شاهد پخش اخبار موسیقی و اتفاقات یک هفته اخیر این حوزه بودیم.
در ادامه گزارشی از کنسرت گروه «شیلر» پخش شد که دومین حضور خود در ایران را برای برپایی کنسرت تجربه میکردند. با ورود مهمان برنامه، مسعود امامی، ترانهسرا و خوانندهی پاپ، بخش گفتگوی زندهی برنامه آغاز شد. در ابتدا امیرحسین مدرس از وی درباره وضعیت امروز ترانه سؤال کرد.
بستر نقد ترانه باید فراهم شود
امامی در این خصوص گفت: در مورد ترانه اول از همه بستر نقد ترانه باید فراهم شود. من حدود هشت سالی در جلسات نقد ترانه فعالیت داشتم ولی اولین تجربهای که به دست آوردم این است که ما خیلی افراد نقدپذیری نیستیم و از نقد ناراحت میشویم. ما ظرفیت محدودی در هنر داریم که در موسیقی کوچک و در ترانه بسیار کوچکتر است. در همین جشن جایزهی «افشین یداللهی» ما اسامیای در داوران میبینیم که ترانهای از آنها نشنیدهایم و تصمیمگیرندگانی در هیئت اصلی داریم که تا به حال ترانهای نگفتهاند پس چگونه برای ترانهسرایان تصمیمگیری میکنند؟ دلیل این امر این است که یک عده همیشه باید باشند. ترانهسرایی در مملکت ما باید به عنوان یک صنف فعالیت داشته باشد و ترانهسرایان ما باید بیمه باشند، ولی وقتی همه چیز باید تنها در قالب جلسهای باشد به قهقرا میرویم و من آیندهای برای این امر متصور نیستم. باید بزرگان را با احترام گرد هم بیاوریم.
فرد شایستهای را داور اینگونه مسابقات قرار دهیم
وی افزود: من نمیگویم که ترانهسرا حتماً باید ده تا کتاب بنویسد، اما معتقدم فرد شایستهای را داور اینگونه مسابقات قرار دهیم. ترانهسرایی که بدون حمایت تلوزیون بیست درصد موفقیت امروزی را ندارد میگوید اگر روزی اتفاقی برای من افتاد دلم نمیخواهد بگویند ترانهسرای دولتی بود بلکه بگویند ترانهسرای مردمی بود. خب شما تیتراژها را از کارنامهات حذف کن تا تفاوتت با دیگران مشخص شود، تو خود رانتی! البته رانت به معنی ندیده گرفتن شایستگیها نیست.
بعد از صحبتهای مسعود امامی گزیده آثار وی پخش شد و پس از آن امیرحسین مدرس از حال امروز ترانه سؤال کرد.
جلسات شعر باید جلسات رفعاشکال باشد نه نقد
مسعود امامی اظهار کرد: ما یک فاز ممیزیگونه داشتیم که ممیزی ارشاد بود و امروز شکل دیگری از ممیزی پیش آمده که عدهای موافق آن نیستند ولی مردم موافق آن هستند. تغییر زبان باعث شده به شعر غزل معاصر امروز برسیم و ما نمیتوانیم منکر تغییر زبان شویم و به دیگران بگوییم آنچه ما میگوییم بنویسید. ترانه با نگاه معلمگونه حالش بسیار بد است، اما این اقبال نشان میدهد حالش بهتر شده است و وضعیت بینابینی داریم. اما نگرانکننده هم هست. ما تقریباً در حدّ فاصل سال ۸۰ تا ۹۰ برخی از ترانهسرایان نظیر افشین مقدم، آقای بمانی، خانم برزویی و خانم اسدی را داشتیم که از طریق جلسات شعر و خانهی ترانه معرفی شدند ولی ترانهسرایی که بتواند کار آنچنانی کند بعدها دیده نشد، زیرا بستر مناسبی نیست. جلسات نقد باید جلسه رفعاشکال باشد، نه نقد و این شعرها نیاز به تولید فکر و کمک باشد، در جلسات کارگاهی کار آموزشی درست انجام نمیشود و این نگرانکننده است.
امیرحسین مدرس در تکمیل این سخنان گفت: من به عنوان علاقمند به ترانه باید از واژگانی استفاده کنم که نه واژگان خاقانی است و نه واژگان کف خیابانی، زیرا با شعر سروکار دارم و تغییر زبانی با انقلاب مشروطه شروع شد و بعد واژههای مردمی در ادبیات وارد شد، ولی بعضی از واژگان باعث ترس من میشود.
ترانهسرای درجه یک نباید خواننده درجه سه باشد
مسعود امامی گفت: حوصله فرهنگی ما پایین آمده است، ولی سطح فرهنگی ما بالاتر رفته منتها مردم به اتفاقات فکر نمیکنند و مشکل من با اکثر دوستان این است که ترانهسرای درجه یک نباید خواننده درجه سه باشد. همه میدانند سرقت ادبی خیلی مواقع رو است ولی ۸۰ درصد رو نیست و در ترانههای معروف از آنها استفاده شده است. من در آلبوم «دوباره» ترانهای داشتم و حد فاصل اجرای این ترانه و سرودن شعر آن متأسفانه خیلی از دوستان عین این ترانه را اجرا کردند و این سرقت است که از ترانه من وام گرفته شد.
این خواننده و ترانهسرا در خصوص استفاده از ادبیات سخیف در ترانه گفت: انتخاب برخی لغات در ادبیات ترانه فاجعه است. بین سال ۵۸ تا ۷۶ بر روی این دستهبندی کار نشده است و در ارشاد دستهبندی پاپ، سنتی و کلاسیک را برای نوع موسیقی مشخص کردهاند که غلط است. شاخصه پاپ مشخص نیست و در این بیست سال این دسته بندی غلط است و موسیقی تلفیقی را هم به غلط انتخاب میکنند، درحالی که تعاریف و آرایش باید مشخص شوند.
قیمت بلیتهای کنسرت بالاست
وی در خصوص وضعیت کنسرتها گفت: چرا یک خواننده در طول سال هفت و هشت سانس کنسرت میگذارد درحالی که پتانسیل چهار سئانس را دارد. کنسرت، بخش بیزنسی هنر است این در حالی است که تنها سه خواننده ما داریم که مردم متقاضی کنسرتهایشان هستند و گرانی بلیت کنسرت یکی از دلایلی است که فروش کنسرتها را پایین میآورد اما خوانندههای خوبی هم وجود دارند که از مدتها قبل خوانندگی را آغاز کرده و امروز کنسرتهای خوبی برگزار میکنند؛ مانند حامد همایون که موج مثبت توام با ریتم را در موسیقی آورده است که عدهای میگویند شعرش ایراد دارد. من فکر میکنم قیمت و یک سری کنسرتهای بیرویه مشکل دارد که برای خودشان هم اثر نامناسبی دارد و این خوانندهها و تهیهکنندهها باید قدر خود را بیشتر بدانند زیرا این کار باعث میشود از آهنگسازی هم فارغ شوند و وقت بیشتری برای مردم نگذارند.
در ادامه برنامه گزارشی از کنسرت گروه «دارکوب» پخش شد و بعد از آن امیرحسین مدرس از مسعود امامی پرسید نظرتان درباره شرایط تولید آلبوم چیست؟
زمانی برای حمایت از کتاب و سیدی نگذاشتیم
وی در اینباره گفت: به نظر من شرایط فعلی شرایط خوبی است، زیرا امروز آهنگی را که میخوانیم همان موقع فید بک آن را میگیریم و البته امیدوارم شرایطی برای خوانندگان فراهم شود که در فضای مجازی بشود برای خوانندهها کسب درآمد کرد و از سایتهای فروش حمایت شود. من آلبومی تولید کردم ولی بعد فکر کردم با تمرکز بیشتر به صورت تکآهنگ آنها را منتشر کنم. ما هیچوقت زمانی برای حمایت از کتاب و سیدی نگذاشتیم و در حوصله مدیریت نبوده است. قیمت یک سیدی الان اندازهی کرایه تاکسی است و نتیجه این میشود که من خواننده زحمتی برای آلبوم نکشم. خوشبختانه من آلبومی ندارم ولی برای خوانندهای که آلبومش فروش نرود خیلی سخت است اما چه میتوان کرد؟
از فروردین با کارهای جدید
امیرحسین مدرس از این هنرمند پرسید تمرکز بیشتر شما در حال حاضر بیشتر بر خوانندگی است یا ترانهسرایی؟
وی در پاسخ گفت: هر چیزی که حالم را خوب کند. درآمد من از شغل دیگرم است و موسیقی برای من انگیزهی عاطفی است و شاید دلیل عدم افت من در موسیقی علاقه و انگیزهی باطنی من است. موفقترین کارهایی که در چند سال اخیر داشتم کارهایی است که از صفر تا صد آن در ۲۴ تا ۴۸ ساعت انجام شده است. من سه کار برای رادیو هفت ساختم که از موفقترینها بوده و شاید ساخت آنها تا ۴۸ ساعت طول کشید. برای من تولیدکردن سادهترین کار در موسیقی است و الان سیزده چهارده قطعه آماده برای انتشار دارم که سال آینده منتشر میکنم. امسال بیشتر دوست دارم در کنار خانواده باشم و به این موضوع اعتقاد دارم در کنار مردم ماندن باعث میشود از کار افت نکنیم. متأسفانه قسمت مجازی زندگی ما زیاد شده است، اما کلیت سخنم این است که از اوایل فروردین مقداری از قطعاتم را پخش کنم.
خوانندهی صدا و سیمایی نیستم
در ادامه گزارش رونمایی آلبوم «بشنو از نو» بهرام دهقانیار پخش شد و پس از آن مسعود امامی در خصوص تجربه خوانندگی تیتراژ گفت: سه یا چهار تیتراژ کار کردم، زیرا خواننده صدا و سیمایی نبودم اما از هرکاری که کردم احساس رضایت دارم. در رابطه با اجرای کنسرت هم سه کنسرت برگزار کردم. کاش هیچکدام را نمیگذاشتم، زیرا من در کار سختگیر هستم و به همین منظور بسیاری از تهیهکنندگان حرفهای با من کار نمیکنند. من امتیاز آثارم را به تهیهکنندهها نمیدهم و بسیاری از دوستانم دچار مشکلاتی در اینباره شدند. کارکردن با تهیهکنندگان غیرحرفهای هم ریسک بالایی داشته است و من هم در دو کنسرت آخری دچار آسیب روحی شدم و با آبروی من بازی شد و عدهای برای زمینزدن من تلاش کردند.
حوصله تدوین قانون مناسب را نداریم
امیرحسین مدرس از این هنرمند پرسید اگر شکایت و پیگیری میکردید نتیجه نداشت؟ این هنرمند گفت: ارشاد اصولا با سیستم حقوقی طرف حساب است و این افراد حقیقی هستند، در نتیجه شکایت کردن فایدهای نداشت. این کارها نیاز به تدوین قانون دارد و ما حوصله تدوین قانون مناسب را نداریم و هر مدیری به فکر بیشتر ماندن است درحالیکه خیلی کارها میتوانند انجام دهند اما حوصله انجام کار را ندارند.