X
به دبیری وارطان ساهاکیان

مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی موسیقی «عدالت و صلح پایدار» برگزار شد

جمعه, 28 خرداد 1395

مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی موسیقی «عدالت و صلح پایدار» ۲۶ خرداد، ساعت ۷ با حضور جمعی از هنرمندان کشور و معرفی نفرات برگزیده و اجرای گروه کُر «اردیبهشت» به رهبری حمید عسکری در باشگاه فرهنگی آرارات برگزار شد.

به گزارش نای، این جشنواره با نام «عدالت و صلح پایدار» به مناسبت یکصد و یکمین سالگرد نسل‌کشی ارمنیان برگزار شد. در ابتدای مراسم، پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، بیانیه‌ی مؤسسه‌ی ترجمه و تحقیق هور (برگزارکننده‌ی مراسم) قرائت شد.

در بخشی از این بیانیه آمده بود: «امروزه و در عصر جهانی‌شدن لزوم صلح و پایداری و نقش فرهنگ در آن برجسته‌تر نیز شده است. تبادل و تفاهم فرهنگی بین ملل زمینه‌ساز صلح خواهد بود و گامی به سوی دنیایی بهتر و عادل‌تر. در چنین دنیایی بیشتر می‌توان انتظار اجرای عدالت را داشت.

هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد بستری مناسب برای ارائه‌ی نگاه و نحوه‌ی تفکر جامعه‌ی هنری ایران نسبت به مفهوم عدالت و صلح پایدار می‌باشد.»

پس از قرائت بیانیه، فیلمی درباره‌ی نسل‌کشی ارامنه پخش شد که بخشی از تصاویر آن برگرفته از عکس‌های یک عکاس آلمانی بود که از این رویداد تلخ ثبت کرده بود.

پس از پخش فیلم مجری برنامه از دکتر هرمیداس باوند دعوت کرد تا در مورد واقعه‌ی نسل‌کشی ارامنه سخنرانی کند. دکتر باوند اشاره‌ی مختصری به تقسیم شدن کشور ارمنستان به دو قسمت شرق و غرب توسط دولت‌های صفویه و عثمانی کرد.

وی در بخشی از سخنانش تصریح کرد: «امروز که جامعه‌ی بین‌المللی روز به روز تعداد بیشتری تأکید بر این فاجعه‌ی بشری می‌نمایند و آن را به رسمیت می‌شناسند این تبدیل به یک تصمیم جدی شود که حتی در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شود و کشور ترکیه را بر آن دارد که راه وفاق و دوستی پیش بگیرد و به آن چیزی که پیش آمده اذعان کند و شرایطی پیش بیاید که همسایگان در جوار یکدیگر با صلح، آرامش، و همکاری زندگی و راه جدیدی را در پیش گیرند. امید است چنین رویدادهایی طلیعه‌ی نوینی برای آینده‌ی نزدیک همه‌ی ما باشد.»

2

پس سخنرانی دکتر باوند، گروه کُر «اردیبهشت» به رهبری دکتر حمید عسکری روی صحنه آمد و هشت قطعه را اجرا کردند که عبارت بودند از: ۱. «مناجات»، شعر وحشی بافقی، آهنگسازی حمید عسکری ۲. «آی سرکتل‌ـ درنه‌جان»، آوازهای محلی ایرانی، تنظیم روبیک گریگوریان ۳. «مونارال» (فراموشی)، شعر واهان تریان، آهنگسازی مارتون اسراعیلیان ۴. «آشنان ترتموتیون» (حزن پاییزی)، شعر واهان تریان، آهنگسازی مارتون اسراعیلیان ۵. «صبا»، آواز محلی ایرانی، تنظیم حمید عسکری ۶. «پاییز»، کلام وآهنگسازی حمید عسکری ۷. «آندزرو یکاو» (باران بارید)، اثری از کومیتاس ۸. «سونا یار» اثری از کومیتاس.

حمید عسکری سابقه‌ی تدریس در کنسرواتوار دولتی کومیتاس ارمنستان، گروه موسیقی و پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران را دارد. مؤسس و رهبر گروه کر اردیبهشت از سال ۱۳۸۸ است و بخش قابل توجهی از فعالیت آهنگسازی‌اش متمرکز بر موسیقی کرال بوده است.

در ادامه‌ی برنامه، پس از اجرای گروه کُر «اردیبهشت»، نماهنگ «بنی آدم اعضای یکدیگرند»، اثری از وارطان ساهاکیان، دبیر جشنواره، بر روی شعری از سعدی پخش شد.

پس از نمایش نماهنگ، دبیر جشنواره برای ایراد سخنانی پشت تریبون رفت و گفت: «هنرمندان همیشه عصب‌های جامعه بودند و هر بار که اتفاقی برای هر کشوری و هر مردمی می‌افتاده هنرمندان اولین کسانی بودند که عکس‌‌العمل نشان داده‌اند. چایکوفسکی، بتهوون، باخ و بسیاری از هنرمندان تحت تأثیر مسائلی روز جامعه‌شان آثاری را ساخته‌اند. همه‌ی این هنرمندان اعتراضات خود را داشته‌اند.»

ساهاکیان در مورد داوری این جشنواره گفت: «در این جشنواره از نقاط مختلف ایران آثاری ارسال شد که باعث خوشحالی فراوان بود. بعضی آثار منطبق با فراخوان جشنواره نبود. هیئت داوران آثاری را که آهنگسازان برای آن زحمت کشیده بودند را نیز انتخاب کردند تا مورد تقدیر قرار گیرد.»

وی تصریح کرد: «باید تأکید کنم که این یک جشنواره است و نه مسابقه. هرکسی که برای صلح عدالت کاری هنری انجام دهد در آن جای دارد. یک لوح سپاس و هدیه هم به افرادی داده می‌شود که جزو نفرات اول تا سوم  نبودند ولی کارهای آنها از نظر هیئت داوران با ارزش بود. لوح افتخار و هدیه هم به نفرات اول تا سوم داده می‌شود. داوری آثار بسیار سخت بود و در این جلسات داوران بدون هیچ نوع چشم‌داشتی با ما همکاری داشتند و خالصانه به ما کمک کردند.»

پس از سخنان دبیر جشنواره، هیئت داوران (وارطان ساهاکیان، حمید عسکری و پیروز ارجمند) و جمعی از مسئولان روی صحنه آمدند و جوایز نفرات برگزیده را دادند.

نفرات برگزیده:

رتبه  اول جشنواره (به طور مشترک): مریم شریف زاده، پژمان خلیلی

رتبه دوم جشنواره (به طور مشترک): آرش براتی، شرمین عباسی

رتبه سوم جشنواره: علی مقتدایی

لوح سپاس:

رفهاد اسلامی‌زاده، شهریار کهن‌زاد، بابک میلانی، حسام‌الدین دارابی، صبا پورکریمی، سیدسامان هاشمی زنوزی، علیرضا اکبرپور، آربی بابومیان، میرسعید حسینی‌پناه

لوح تقدیر:

امیر میرشکاری، مجتبی دلیرزاده، ایمان محسنی‌فر

پس از اهدای جوایز، آرام شاه‌نظریان، رئیس هیئت مدیره‌ی مؤسسه‌ی ترجمه و تحقیق هور، پشت تریبون رفت و گفت: «اعتقاد راسخ دارم که پرنده‌ی صلحی که در این جشنواره به نمایش گذاشته‌ایم برای به پرواز درآمدن و بال گشودن در این جهانِ خشن نیاز به کسانی دارد که شجاعت رو در رو شدن با حقایق تاریخی را داشته باشند. از طرف هیئت مدیره‌ی مؤسسه خدمات تحقیق و ترجمه‌ی هور این افتخار را دارم از تمام کسانی که ما را در برگزاری این جشنواره یاری کردند تشکر کنم.»

وی افزود: باید به خاطر داشته باشیم که برقراری صلح و عدالتی پایدار در این جهان و برقراری جهانی عاری از خشونت که برای انسان‌ها بتواند بدون درنظرگرفتن نژاد، ملیت و باورهای دینی‌شان بتوانند آزادانه در کنار یکدیگر در صلح زندگی کنند، نیاز به تلاش و همیاری یکایک ما دارد. برای جهانی عاری از خشونت نیاز به هنر داریم که این جهان خشن را کمی تلطیف کند؛ هنر که ذات و وجودش تعالی ارزش‌های انسانی، دوست داشتن و عشق ورزیدن است.»

 

چاپ
>