X
با تألیف آ. نیکُلایِف و ترجمه مسعود ابراهیمی

«مدرسه پیانو» منتشر شد/ بهبود کیفی رپرتوارِ پیانیستِ تازه‌کار

چهارشنبه, 29 مرداد 1399

کتاب «مدرسه پیانو» تألیف آ. نیکُلایِف و ترجمۀ مسعود ابراهیمی از سوی انتشارات گیسا روانه بازار نشر موسیقی شد.

به گزارش نای، در مقدمه کتاب از زبان مؤلف کتاب میخوانیم: هدف اصلی از چاپ این کتاب، بهبود کیفی رپرتوارِ پیانیستِ تازه‌کار است. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اصولاً اولین تماس عملی با هنر موسیقی چه نقش عظیمی در شکل‌گیری ذائقه‌های موسیقایی هنرجویان و ارتباط آن‌ها با این هنر ایفا می‌کند. سرنوشت آیندۀ کودک، این‌که آیا او موسیقی‌دانی حرفه‌ای و دوستدار پرشور موسیقی خواهد بود یا برای همیشه به آن بی‌اعتنا خواهد ماند، اغلب به‌ویژه به این مرحله بستگی دارد که مرحله‌ای پیچیده‌تر و حساس‌تر در تعلیم و تربیت موسیقایی است. این موضوع تا حد زیادی به مهارت و استادی معلم و میزان استعداد هنرجو بستگی دارد. باوجوداین، هیچ تلاشی نمی‌تواند بدون مواد پرارزش (از نظر موسیقایی) و دارای کیفیت عالی (از نظر زیباشناختی) برای آموزش عملی به نتیجۀ مطلوب منتهی شود.

نوازندۀ کوچک باید فقط با موسیقی دارای کیفیت عالی سروکار داشته باشد. این امر معیار ارزیابی کودک و غریزۀ موسیقایی او را پرورش می‌دهد که در آینده می‌تواند راهنمایی مطمئن برای وقوف به تنوع عظیم پدیده‌های موسیقایی باشد.

به همین دلیل، تعداد زیادی از آثار کلاسیک‌ها، بازپردازی‌های ملودی‌های محلی و آثار آهنگ‌سازان معاصر در این کتاب گنجانده شده‌اند، آثاری که از شهرتی بسزا در عمل آموزشی برخوردارند و می‌توانند نمونه‌هایی پرارزش (از نظر زیباشناختی) از آثار موسیقایی‌ـ‌آموزشی باشند.

این کتاب برای دانش‌آموزان کلاس‌های اول و دوم مدرسۀ موسیقی در نظر گرفته شده است. قسمت اول، که برای کار با دانش‌آموزان کلاس اول در نظر گرفته شده از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول به مرحله ابتدایی آموزش اختصاص دارد؛ یعنی آوازخوانی و پیداکردن ملودی‌ها روی پیانو به صورت شنیداری، آشنایی با کلاویاتور و نت‌ها، فراگیری فنون اولیۀ نواختن پیانو. در بخش دوم قطعات و اتودهای پیچیده‌تری گنجانده شده‌اند که در حکم مصالحی برای تقویت و رشد مهارت‌های کسب‌شده هستند.

در قسمت دوم، که برای دانش‌آموزان کلاس دوم در نظر گرفته شده است، مطالب بر اساس بخش‌های زیر گروه‌بندی شده‌اند: ۱. قطعات ۲. آثار دارای فرم بزرگ ۳. اتودها ۴. هم‌نوازی‌ها. در هر یک از این بخش‌ها، آثار به ترتیب پیچیدگی تدریجی تکالیف قرار گرفته‌اند.

چاپ
>