X

محمود شالویی: جشنواره موسیقی جوان زمینه‌ای را ایجاد می‌کند تا شرکت‌کنندگان به حیطه‌های بالاتری دست یابند

دوشنبه, 8 آذر 1400

به گزارش نای ، محمود شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی در خصوص تاثیرات جشنواره موسیقی جوان در جامعه موسیقی گفت:جشنواره‌ها آینه‌هایی از برنامه‌ها در طول سال‌ها و بیانی از رشد،تعالی، رونق و کیفیت هستند. اما این‌که تصورکنیم جشنواره برگزار می‌شود که تاثیر عینی و عملی داشته باشد، شاید نتوان به تنهایی چنین تاثیر فزاینده‌ای را برای آن تصور کرد. به این دلیل که امری مقطعی است،امور مقطعی هم معمولا گذرا هستند و پرشتاب عبور می‌کنند، ما باید همیشه تاثیر را به آموزش‌ و کیفیت آموزش معطوف کنیم. درواقع باید به مواردی ازاین دست توجه کرد،چون کیفیت آموزش در اجراها نمود می‌یابد و جشنواره‌ها نیز نمادی از اجراهای متعدد هستند. به بیان ساده‌تر، آموزش‌هایی که در طول یک دوره آموخته شده است، در جشنواره‌ها از سوی شرکت‌کنندگان، مجالی برای ارائه و بازنمایی می‌یابد.

سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد درخصوص حمایت از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان و اشتغال زایی برای آنان افزود:هنر و هنرمند در قالب‌های محدودکننده اداری قرارنمی‌گیرند. هنرمند باید فرصت، زمان و آرامش برای پیدایش و خلق ظرافت‌های هنری خود داشته باشد.

او اضافه کرد: شکی نیست که باید برای موضوع معیشت و تامین هزینه‌های هنرمند فکر اساسی شود. به‌هرحال، ما هیچ‌وقت دنبال این نیستیم که یک هنرمند جذب کارهای اداری شود، بلکه باید کاری کرد  تا زمینه‌ای فراهم شود که هنرمند بتواند از طریق هنر خود، مسائل معیشتی‌اش را تامین کند. بخشی از این مسئله به رونق اقتصاد  هنر برمی‌گردد. یعنی هنر درعین این‌که واجد ارزش‌های متعالی است، در موضوع تامین هزینه‌های مادی و اداره‌کننده هزینه زندگی هم بتواند نقش مکفی داشته باشد.

شالویی تصریح کرد: اگر بتوانیم برای هنر یک هنرمند چنین فرصت و راستایی ایجاد کنیم، یقینا بیشتر موفق شده‌ایم. اما این‌که درجشنواره‌ها گروه‌ها یا افراد برگزیده مورد تشویق قرارمی‌گیرند، بیشتر جنبه معنوی دارد. بدیهی است؛ هرچقدر هم بخواهیم بر مبلغ جوایز جشنواره بیافزاییم، با ارزش هنر برابری نمی‌کند. صرفا باید به جوایز جشنواره به‌عنوان ارزش معنوی نگاه کرد و این که دست‌اندرکاران جشنواره این جوایز را به برگزیدگان می‌دهند تا از اجرای او تشکرکرده باشند. اما آنچه مسلم است این‌که باید برای معیشت هنرمندان، زیرساخت‌هایی فراهم شود. راهش این است که هنر کاربردی شود تا شان و مقام هنرمند برای تامین معاش خود حفظ شود، طبعا شان هنرمند بالاتر ازاین است که برای مسئله امرارمعاش به سختی بیفتد.

سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد درباره نقاط قوت جشنواره موسیقی جوان نیز توضیح داد: جشنواره موسیقی جوان شور و هیجان زیادی در جوانان ایجاد می‌کند و هم‌چنین، فرصتی برای انسجام برنامه‌های هنری پدید می‌آورد. جشنواره درحقیقت اجتماعی است که جنبه هنری‌اش بر جنبه‌های دیگر فزونی دارد و می‌تواند نقش زیادی درارتقاء هنر برای هنرمندان داشته باشد. علاوه براین، جشنواره موسیقی جوان زمینه‌ای را ایجاد می‌کند تا شرکت‌کنندگان بتوانند به حیطه‌های بالاتری دست یابند.

سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد در ادامه افزود: هر رویداد هنری که جنبه نوآوری و خلاقانه خود را از دست بدهد یقینا دچار ضررهای زیادی می‌شود که تکرار آن هم هیچ سودی ندارد. لذا باید همه تلاشمان را به‌کار بگیریم تا جنبه‌های نوآورانه را فزونی بخشیم تا ازرهگذر آن، جشنواره‌ها  سطح بالاتری را به خود اختصاص دهند.

شالویی با بیان این که به داوارن و اهل پژوهش توصیه می‌کنم تا کارها را در هر دوره از جشنواره رصد کنند و اگر می‌بینند آثار به حد واندازه کافی نیست، در برگزاری آن رویداد برای سال آینده تجدیدنظر کنند ؛ گفت:  اساسا اعتقاد دارم، برای برگزاری هرجشنواره‌ای باید در درجه اول  به بنیه‌های علمی آن توجه داشته باشیم و سعی کنیم، جشنواره محل ارائه کارهای نو باشد، نه آثار تکراری. جشنواره ها برگزار می‌شوند تا فرصتی را ایجاد کند که هنرمند به واسطه اثری که ارائه می‌دهد دیده شود و هنرش درابعاد جامعه تسری یابد.

سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد در خصوص مشکلات آموزش موسیقی درکشور گفت: این یک مشکل بزرگ و اساسی است. زمانی که مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های هنری بودم و آموزشگاه‌ها می‌بایست از ما مجوز می گرفتند، شوراهایی را دراین ارتباط تشکیل داده بودیم. مثلا در زمینه موسیقی با همکاری خانه موسیقی، در تجسمی با همکاری دفترکل هنرهای تجسمی و… این شوراها باعث می‌شد تا استادان این حوزه‌ها، متقاضایان مجوز آموزشگاه‌ها را مورد ارزیابی قراردهند و این مسئله را بررسی کنند که آیا این افراد قدرت ارائه و انتقال به هنرجویان را دارند یا نه. اما درهمان زمان هم مشکلی دراین زمینه به وجود می‌آمد و آن این که، کسانی که مجوز می‌گرفتند واجد شرایط بودند؛ ولی به‌هردلیلی مدیریت آموزشگاه را به دست افرادی  می‌سپردند که آن افراد از توانمندی لازم برخوردار نبودند. این مسئله هنوز هم احتیاج به نظارت دارد و باید از صاحبان مجوز آموزشگاه‌ها بخواهیم و آنها را ملزم کنیم تا فقط صاحب مجوز، مدیریت فضای آموزشگاه را به عهده بگیرد و آن را به دیگری واگذار نکند.

او اضافه کرد: دیگر این‌که باید برای استادان، کارت‌های مربی‌گری و استادی صادر شود و درجه استادی آنها مورد ارزیابی قرار بگیرد. یکی از برنامه‌های ما این است که امروز جمع کثیری از هنرمندان را داریم که از توانایی برپایی کلاس و انتقال تجارب و دانش به هنرجویان  برخوردارند، ولی تقاضا برای داشتن آموزشگاه را به ثبت نرسانده‌ یا دراین‌بارهاعلام آمادگی نکرده‌اند. لذا باید این گروه از هنرمندان را شناسایی کنیم و مورد حمایت قرار دهیم، چه‌بسا آنها تا امروز، امکانات لازم را برای تاسیس این اموزشگاه نداشته باشند. پس اگر به مقوله آموزش هنر با دقت و وسواس نگاه شود و این امر را جدی بگیریم و آن را به اهل فن بسپاریم، یقیینا هنرجویانی تربیت می‌شوند که می‌توانند با تکیه بر تجارب و اندوخته استادان ، جریان‌های هنری تازه‌تری را رقم بزنند.

چاپ
>