X

محمد معتمدی: هیچ‌گونه حمایتی از سوی صداوسیما از من نشده است

یکشنبه, 29 مرداد 1396

نشست خبری کنسرت «بگو کجایی» ظهر امروز یکشنبه ۲۹ مرداد با همراه عوامل اثر در حوزه‌ی هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، محمد معتمدی با همراهی ارکستر «چکاوک» به سرپرستی رضا شایسته شهریور امسال در برج میلاد روی صحنه خواهند رفت.

 

سبک آهنگسازی استاد مجید وفادار دیگر تکرار نشد

دکتر علیرضا امینی، سرپرست و مدیر هنری ارکستر نیایش، در ابتدای این مراسم گفت: چند سال پیش یک تصنیف باعث آشنایی مجدد و ارادت بیش از پیش من به سرکار خانم پوران وفادار شد و این آشنایی باعث شد که طرح موضوعی بشود برای بازسازی و بازاجرای جاودانه‌های استاد مجید وفادار، آهنگسازی که در نسل خودش سفرهای زیادی را به امروز کرده بود و ناغافل بودیم و توانستیم این حضور را درک کنیم و بفهمیم که در کنار ما شاید آسمانی جنب دستان ماست.

وی در خصوص شکل‌گیری این اتفاق گفت: من راه‌های مختلفی را رفتم و اینکه به چه نحوی این آثار را بازسازی کنیم و مصداق همان «گاهی بساط عیش خودش جور می‌شود» جور شد و من دعوت شدم و برخلاف «سلطان و شبان»، این‌بار بازِ شاهی بر شانه‌ی من نشست و به شرکت «شیناتک» دعوت شدم خدمت آقایان مهندس سهیلی و موسایی، که بسیار جای  تقدیر دارند، و قرار شد در کنار دوستان، مجموعه‌ای را برای نرم‌افزار موزاوی، اَپلیکیشن موسیقی را طراحی کنیم. در همان مسیر من طرح موضوع کردم و گفتم ما همچین گنجینه‌ای داریم و بد نیست سراغ آن برویم چون چنین گنجینه‌ای دیگر تکرار نمی‌شود. ما با شرکت «شینا تک» همسو شدیم و خدمت آقای محمد معتمدی و بعد هم خدمت جناب رضا شایسته، رهبر ارکستر نیایش، قرار شد این مسیر عاشقانه را با هم کتک بخوریم و ببینیم تا کجا زورمان می‌رسد ادامه دهیم.

او در مورد اهمیت آثار مجید وفادار توضیح داد: خیلی از ژانرها تکرا می‌شوند؛ آهنگسازی آهنگ می‌سازد و از او می‌پرسیم چرا به این شکل آکوردها را می‌نویسی و او می‌گوید من شاگرد هارمونی استاد فخرالدینی بوده‌ام، یا شاگرد آهنگسازی استاد احمد پژمان بوده‌ام، یعنی مسیر استاد خود را به‌گونه‌ای دیگر تکرار می‌کنند. بعضی از نسل‌ها به دلیل انقطاع نسلی دیگر تکرار نشد، یعنی سبک آهنگسازی استاد مجید وفادار دیگر تکرار نشد، متوقف شد و فقط ما این سبک را در بین آثارش می‌توانیم پیدا کنیم.

او تأکید کرد: ای کاش روزی رسالات آهنگسازی ایرانی هم بازسازی شوند، چون اول باخ و بتهوون ساختند و بعد رسالات آهنگسازی نوشته شد. ما هم در زمینه‌ی موسیقی ایرانی می‌توانیم رسالات موسیقی داشته باشیم.

 

قالب درست برای موسیقی ترانه است

در ابتدای این نشست محمد معتمدی درباره این برنامه گفت: خیلی خرسندم از اینکه قرار است چنین پروژه‌ای را با آثاری که جزو بهترین‌هاست روی صحنه ببرم. آهنگساز این آثار، استاد مجید وفادار، با وجود محبوبیت فراوانِ آثارش آن طور که باید تجلیل نشد و هدف اصلی ما جبران این کمبود است.

وی افزود: قالب درست برای موسیقی ترانه است. یعنی شعری که برای موسیقی سروده شده است. غزل خودش یک فُرم کامل ادبی است. غزل‌ها به سختی به سرسپردگی موسیقی درمی‌آیند. آثاری که در موسیقی ایرانی ماندگار شده‌اند معمولاً براساس ترانه ساخته شده‌اند. ترانه مانند لباسی است که بر قامت موسیقی دوخته می‌شود ولی غزل به مانند عبایی است که ما آن را بر قامت موسیقی می‌دوزیم. غزل به خودی خود زیباست. نظر من این است که اگر قرار است غزل در موسیقی استفاده شود، باید واژه‌ها و ترکیب‌های جدید استفاده شود. واژه‌هایی که در زندگی مردم ایران ملموس‌تر است. خوشبختانه در فضای ادبی امروز شاعران بسیار خوبی هستند که سروده‌های بسیار به‌روزی دارند.

او در مورد برنامه‌ی پیش رو توضیح داد: یکی از آثار اجرایی این برنامه «به سوی تو» است که پیش از این توسط کوروس سرهنگ‌زاده شنیده شده و بقیه‌ی قطعات در مقایسه با این قطعات کمتر شنیده شده‌اند.

معتمدی در ادامه‌ی نشست به عدم حمایت رسانه‌ی ملی اشاره کرد و گفت: در تمام این بیست سال فعالیت هنری هیچ‌گونه حمایتی از سوی صداوسیما از من انجام نشد، با اینکه خودم در دانشکده‌ی صداوسیما تحصیل کرد‌ه‌ام اما هیچ تریبونی در مقایسه با همکارانم نداشته‌ام. به نظرم به هیچ‌وجه نمی‌شود روی حمایت صداوسیما حساب باز کرد و توقع حرکت جنبشی از آن داشت.

او در پایان گفت: به نظرم نقدی سازنده است که منصفانه باشد به همین خاطر است که معتقدم این رسانه تا به این لحظه جریان‌ساز نبوده و همیشه برای انتخاب آثار موسیقایی به لاله‌زار رفته و پرفروش‌ترین‌ها را انتخاب و در تیتراژ کارهایش استفاده کرده است. همین رسانه در بحث تیتراژها می‌گردد و می‌بیند که کدام خواننده اقبال عمومی دارد و همان خواننده را به کار می‌گیرد. در حالی که همیشه اقبال عمومی خیلی هم همیشه درست تشخیص نمی‌دهد. خیلی از مدیرانی که در سازمان هستند دوست دارند کارهای خوبی انجام دهند اما سیستمی که در آنجا حاکم است این مدیران را به سمتی سوق می‌دهد که نمی‌توانند آن کارهای مهم و خوب را عملی کنند.

 

مسئولان باید از ارکسترها حمایت معنوی کنند

رضا شایسته رهبر ارکستر «چکاوک» گفت: الان هر کسی که می‌خواهد در انتخابات مختلف رأی بیاورد شعار اصلی‌اش ایجاد اشتغال است. چرا این اشتغال در حوزه‌ی هنر نباید ایجاد شود. چرا یک ارکستر ۴۰ نفره که روی صحنه می‌رود نباید به حرفه‌اش اشتغال داشته باشد. ما در همین ارکستر نوازنده‌ای داریم که سرباز است و خرج خانواده‌اش را می‌دهد. خانمی از نوازندگان ما خرج خانواده‌اش را می‌پردازد.

وی افزود: مسئولان باید از ارکسترها حمایت معنوی کنند تا بتوانیم نوازندگان زیادی داشته باشیم و به همین جهت موسیقی پیشرفت داشته باشد. همیشه رسالت کاری ما در «چکاوک» زنده نگاه داشتن هنرمندانی است که ویلن می‌نواختند، به همین خاطر زمانی که به من پیشنهاد این همکاری شد به خاطر نام مجید وفادار استقبال فراوانی کردم، چرا که معتقدم او یکی از رهبران ۴ ارکستر در رادیو بوده است.

او در پایان نیز گفت: برنامه شامل دو قسمت است که هر دو قسمت چهار قطعه‌ی ارکسترال دارد.

کنسرت «بگو کجایی» به خوانندگی محمد معتمدی با همکاری شرکت «شیناتک» و همراهی انجمن موسیقی ایران روز نهم شهریور، ساعت ۲۱:۳۰ در برج میلاد تهران روی صحنه می‌رود.

 

 

عکاس: کیان معاذیان

چاپ
>