X

محمدعلی کیانی نژاد: هر کس که صدای خوبی دارد لزوماً نباید خواننده شود

چهارشنبه, 4 بهمن 1396

هجدهمین نشست آیین آواز با بررسی چند مبحث فنی در حوزه موسیقی ایرانی و همین‌طور اجرای ساز و آواز توسط چند هنرمند جوان و نیز دو خواننده با سابقه غلامرضا رضایی و بهرام باجلان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، علی شیرازی کارشناس نشست در ابتدای برنامه از نفس به عنوان مهمترین دارایی هر خواننده سخن گفت. محمدعلی کیانی‌نژاد نیز در این باره گفت: مقوله آموزش غلط، همواره در موسیقی ایرانی آزاردهنده بوده است. شاید در این سالها ما بیشتر شاهد به عرصه آمدن هنرمندانی بوده‌ایم که به صورت ذاتی مثلاً در زمینه آواز رخ نموده‌اند. طبیعی است که ذاتی هنرمند شدن یک سری خصائص خوب در بر دارد و یک سری هم خصائص بد. از آن طرف هم باید در نظر بگیریم که استادان صبا، خالقی و پایور در موسیقی ملی ما هر قدر که موفق شدند بنیادهای خوبی را در امر موسیقی سازی و ارکستری و حفظ ردیف بگذارند اما متأسفانه این اتفاق در زمینه آموزش آواز کمتر افتاد و بیشتر آسیب‌های امروز ما از همین امر ناشی می‌شود.

وی افزود: هر کس که صدای خوبی دارد لزوماً نباید خواننده شود. لازمه خواننده شدن و از آن مهمتر آوازخوانی رسیدن به شرایطی است که با زحمت فراوان و طی طریق درست میسر است و از جمله آنها توجه دقیق به مقوله نفس‌گیری در آواز است.

این استاد موسیقی در ادامه روش‌های تنفس صحیح را با دقت و حوصله برای حاضران توضیح داد و قسمت‌هایی از تئوری‌های علمی‌اش در زمینه نفس‌گیری را به طور عملی روی صحنه ارسباران اجرا کرد.

در دیگر بخش مهم از سلسله نشست‌های آیین آواز که به خوانندگی آوازخوان‌ها در کنار نوازندگان همراه آنها اختصاص دارد، حاضران در سالن ارسباران شاهد چهار اجرای مختلف و متفاوت بودند.

آوازخوانی در دستگاه راست پنچگاه توسط غلامرضا رضایی به همراه تارنوازی هامان خلیلی سرپرست گروه برافشان، اجرای جامانده از ماه قبل که بنا به اعلام مجری به دلیل بیماری سرماخوردگی خواننده این قسمت در نشست دی ماه میسر نشده بود شامل همراهی بهرام باجلان در مقام سه‌تارنواز و خواننده در کنار شاگردش حمید لاجوردی در بیات اصفهان، آوازخوانی علی یوسف‌وند در دستگاه همایون به همراه نی علی عرب خوانساری، تار پوریا خاکپور و تمبک حمیدرضا سروری و سرانجام اجرای آواز افشاری با صدای علی اصغر فروزان فر به همراه سه‌تار رضا گل محمدی از جمله این برنامه‌ها بود.

در پایان علیرضا معینی مجری برنامه اعلام کرد که نوزدهمین نشست آیین آواز از ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۸ اسفند در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

چاپ
>