X

مبانی آفرینش ملودی در آهنگسازی وارد بازار کتاب ایران شد

یکشنبه, 22 اسفند 1395

کتاب مبانی آفرینش ملودی در آهنگسازی نوشته دکتر محمدرضا آزاده فر در هفتۀ پایانی اسفند‌ماه توسط نشر مرکز وارد بازار کتاب ایران شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، این اولین کتاب مستقلی است که در مورد آفرینش ملودی وارد بازار کتاب ایران می‌شود. آزاده‌فر در مورد انگیزۀ تألیف این کتاب به خبرگزاری ما گفت: « توجه فرهنگ‌های موسیقایی ایرانی، هندی، ترکی و عرب به ملودی بسیار متفاوت از فرهنگ‌های غربی است. در واقع در نزد ساکنان این فرهنگ‌ها هیچ‌یک از عناصر سازنده‌ی موسیقی جایگاهی که ملودی دارد را ندارند. به همین نسبت ذائقه‌ی شنیداری شنوندگان نیز تا حد زیادی طلب کنندۀ ملودی در آثار است.  کتابی که پیش روی شماست دقیقاً بر اساس همین ضرورت به رشته‌ی تحریر درآمده است و در نوع خود اولین کتاب مستقل و همه‌جانبه در موضوع «ملودی در آهنگ‌سازی» به شمار می‌آید.»

آزاده‌فر در پاسخ به این سؤال که این کتاب چه نقشی را در آموزش آهنگسازی در ایران به عهده خواهد داشت و آیا نمونه‌های مشابهی از این کتاب تاکنون به سایر زبان‌ها منتشر شده است یا خیر پاسخ داد: «به‌رغم اینکه که آفرینش هنری یکی از خصایل ایرانیان است، شمار کتاب‌هایی که برای استفاده‌ی آهنگ‌سازان جوان جهت فراگیری فنون این رشته به زبان فارسی در دسترس است بسیار محدود است. اکثر قریب به‌اتفاق منابع موجود درزمینه‌ی آهنگ‌سازی ترجمه‌ی آثار اندیشمندان غربی است و در این زمینه جای تعجب هم نیست چراکه خاستگاه موضوعاتی مانند «فرم»، «هارمونی»، «کنترپوان» و «ارکستراسیون» تمدن غربی بوده است. اما، در زمینۀ «ملودی» موضوع کاملاً متفاوت است. نگاهی به کتاب‌های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی منتشرشده در اروپا و آمریکا نشان می‌دهد که توجه زیادی به موضوعات چهارگانه‌ی بالا شده و در این زمینه منابع بی‌شماری در دسترس قرارگرفته است اما، به‌جز یک مورد در موضوع ملودی‌پردازی در ترانه‌های پاپ، تقریباً هیچ کتاب مستقلی در مورد ملودی در آهنگ‌سازی منتشر نشده و موضوع ملودی تنها در کنار موضوعات دیگر موردبررسی قرارگرفته است.» تآلیف این کتاب توسط محمدرضا آزاده‌فر هفت سال به طول انجامیده است و نشر مرکز نیز به سرمایه‌گذاری شایان توجهی برای کیفیت چاپ آن به ویژه نُت‌نگاری نمونه‌های ارائه شده در این کتاب داشته است. پیش‌تر از این نویسنده کتاب موسیقی در فلسفه و عرفان، یک مقدمۀ کوتاه‌ توسط مرکز منتشر شده بود.

چاپ
>