X
شاهین فرهت در واکنش به کشف دو اثر جدید از یوهان سباستین باخ

قدرت جاودانِ موسیقی باخ؛ تأثیر بی‌پایان یک نابغه

دوشنبه, 17 آذر 1404

شاهین فرهت در واکنش به کشف دو اثر جدید از یوهان سباستین باخ بعد از سه قرن از تاثیر هزاران اثر این آهنگساز برجسته موسیقی کلاسیک طی قرن های گذشته بر موسیقی کلاسیک گفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران، چندی پیش مجله تخصصی «آرت نیوز» اعلام کرد که به تازگی دو اثر از یوهان سباستین باخ  که قبلا گمشده‌ بودند، برای  اولین‌بار پس از ۳۲۰ سال در کلیسای سنت توماس در لایپزیگ آلمان، جایی که او به خاک سپرده شده و به مدت ۲۷ سال به عنوان خواننده کار کرده، اجرا شده‌اند.

در پی این اتفاق ولفرام ویمر (وزیر فرهنگ و هنر آلمان)، این رویداد را «شور جهانی» در موسیقی کلاسیک نامیده‌‌ است.

کشف این دو اثر در موسیقی کلاسیک بنا بر گزارش رسانه های خارجی بسیار بزرگ بوده است.

شاهین فرهت آهنگساز وخالق ۲۱ سمفونی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران در واکنش به این کشف و تاثیر این آثار تازه کشف شده در مسیر موسیقی کلاسیک جهان گف: تأثیر چنین کشفی بستگی دارد به اینکه این کارهای تازه چه نوع اثری باشد. اگر یک یک آنوانسیون یک یا دو صفحه‌ای از باخ پیدا شده که مشابه سایر آثار دیگر باخ بسیار ارزشمند است؛اما خیلی تأثیر خاصی نمی گذارد. اما ممکن است یک سوییت ارکستری بزرگ، یا یک کانتات ، یک پاسیون یا یک مس بزرگ آوازی پیدا شده باشد، البته درسته که اثر جدید هست و طبیعتاً ارزش تاریخی دارد. اما باید در نظر داشت که باخ با همین چند هزار اثری که از او باقی مانده  هر روز و هر لحظه مشغول تاثیرگذاری مثبت در دنیای موسیقی است  که یک اثر دیگر از او پیدا شود در میان این همه اثر از او انقدر تاثیری ندارد.

 

فرهت در ادامه، درباره این پرسش که آیا آثاری که پس از سال‌ها کشف می‌شوند می‌توانند الهام‌بخش آهنگسازان معاصر باشند، گفت: اگر منظور آثار آوانگارد است، باید بگویم جریان آوانگارد؛ مانند چیزهای عجیب‌وغریبی که چهل پنجاه سال پیش آهنگسازانی مثل جان کیج می‌ساختند، اکنون دیگر از تب‌وتاب افتاده است، که البته جای خوشحالی است. امروز شنوندگان و آهنگسازان جدید بیشتر به آثار شبه‌تونال یا پُلی‌تونال رجوع می‌کنند. آوانگارد دیگر خیلی مشتری ندارد. اما در کشورهایی که موسیقی کلاسیک به‌طور مستمر اجرا می‌شود، همه نوع موسیقی برای سلیقه‌های مختلف روی صحنه می‌رود.

وی افزود:نکته جالبی که من در اروپا دیده‌ام، افزایش توجه به اجرای آثار قدیمی موسیقی کلاسیک است؛ آثار آهنگسازان بزرگ کلاسیک مثل موتسارت، بتهوون، برامس ، بروکنر و شوبرت  که بسیار بیشتر از آثار آوانگارد اجرا می‌شوند و مخاطبان بیشتری هم دارند.

این آهنگساز در پایان با اشاره اجرای یکی از آثارش در فصل هنری اکستر سمفونیک تهران گفت: طبق صحبتهای صورت گرفته ارکستر سمفونیک تهران قصد دارد یکی از آثارم را در فصل جدید هنری اش اجرا کند.

 

گفتگو:سحر طاعتی

چاپ
>