X

عزیز تنها: جشنواره امسال از سال‌های گذشته بهتر بود

دوشنبه, 17 اردیبهشت 1397

عزیز تنها، نوازنده دوتار خراسان، می‌گوید بعد از وقفه‌ای که در برگزاری جشنواره موسیقی نواحی روی داد، در این دو‌ـ‌سه سالی که  در کرمان برگزار می‌شود امسال از سال‌های گذشته بهتر بود.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، عزیز تنها، نوازنده و مدرس دوتار جنوب و شرق خراسان، در مورد یازدهمین دورۀ جشنوارۀ موسیقی نواحی ایران گفت: من در چند نوبت در سال‌های گذشته در این جشنواره شرکت کرده‌ام. بعد از وقفه‌ای که در برگزاری این جشنواره روی داد، در این دو‌ـ‌سه سالی که در کرمان برگزار می‌شود امسال از سال‌های گذشته بهتر بود؛ به لحاظ اسکانِ هنرمندان، نظم در برگزاری، دعوت از اساتید استان‌های دیگر، رقابتی‌نبودن جشنواره که از مزیت‌های این جشنواره بود.

وی افزود: ایراداتی هم به جشنواره وارد بود؛ برای مثال نحوۀ چیدمان اجراکنندگان روی صحنه خوب نبود. گروهی با چندین نفر نوازنده روی صحنه می‌آمدند و در اجرای بعدی تنها یک نوازنده از استانی به اجرا می‌پرداخت و باعث می‌شد آن‌طور که باید کارش دیده نشود. مثلاً اگر گروه‌هایی که سروصدا و هیجان بیشتر و ریتم‌های تندتری دارند آخر برنامه‌ اجرا کنند باعث می‌شود کار بقیۀ اساتید هم آن‌طور که باید دیده شود.

این نوازنده خراسانی در مورد کیفیت صدا در سالن‌ها گفت: یکی دیگر از ایرادها به صدابرداری بود. من در سالن اتاق بازرگانی اجرا داشتم. اصلاً ساندچک درست انجام نشد، بعداً که فیلم اجرا را نگاه کردم متوجه شدم صدای ساز به‌نسبت صدای خواننده خیلی پایین‌تر است، در حالی که باید هم‌سطح می‌بود.

وی در مورد کیفیت اجرای نوازندگان توضیح داد: به لحاظ اجرا نوازندگان ضعیف هم در این جشنواره حضور داشتند. برای همین برخی نوازندگان کیفیت کارشان نسبت به بقیه ضعیف‌تر بود. باید در بحث بازبینی آثار توجه بیشتری شود تا سطح جشنواره بهتر شود.

تنها همچنین دربارۀ اجرای نوازندگان منطقه خود خاطرنشان کرد: اجرای نوازندگان خراسان خوب بود، اما نوازندگان قوی‌تری هم در منطقۀ ما وجود دارند. برای حضور در این جشنواره باید نمونه‌کار ارسال شود و برای پیشکسوتان هم به همین روال است. به نظرم شاید خوب نباشد که یک پیشکسوت یا کسی که چهل‌ـ‌پنجاه سال است که در این کار می‌باشد نمونه‌کار ارسال کند. مسلماً کنار می‌کشند و در جشنواره حضور پیدا نمی‌کنند. خیلی از نوازندگان و خوانندگان خوب‌مان در این جشنواره حضور ندارند. آنهایی که شرکت کرده‌اند نمونه کار ارسال کرده و به جشنواره راه پیدا کرده‌اند.

او در پایان گفت: اگر در سال‌های آینده از استادان فن هم دعوت شود تا مردم شاهد اجراهای آشنا باشند قطعاً در بالابردن سطح کیفی اجراها نیز تأثیر خواهد داشت.

چاپ
>