X

احمد صدری: امسال روی «آفرینش ملودی‌ها» متمرکز هستیم

سه شنبه, 4 اردیبهشت 1397

نشست خبری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ظهر روز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه در ساختمان دفتر موسیقی برگزار شد.

نشست یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور محمدرضا علیزاده (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان)، احمد صدری (دبیر جشنواره)، و صادق چراغی (مدیر روابط عمومی) برگزار شد که  میزبان اصحاب رسانه بودند.

در ابتدای این نشست خبری احمد صدری گفت: بر اساس توافق میان دفتر موسیقی و اداره کل ارشاد استان کرمان، سومین دوره‌ی این جشنواره در شهر کرمان برگزار خواهد شد. جشنواره موسیقی نواحی بزرگترین رویداد ملی در حوزه موسیقی نواحی است که از یازدهم تا چهاردهم اردیبهشت در کرمان برگزار می‌شود.

وی افزود: نحوه‌ی دعوت هنرمندان این حوزه به چند روش از جمله انتشار فراخوان بوده است. این جشنواره امسال ملودی‌محور و با سن حداقل ۳۰ سال برگزار می‌شود. امسال روی «آفرینش ملودی‌ها» متمرکز هستیم. موسیقی‌های نواحی با حیات اجتماعی سروکار دارد و پویا است. به موسیقی هر منطقه نگاه کنید می‌بینید که راویان هر ملودی مشخص است. ما با توجه به ضرورتی که احساس کردیم به ملودی پردازی پرداختیم.

وی در مورد سن شرکت‌کنندگان جشنواره توضیح داد: سن ورود به جشنواره را بالای سی سال درنظر گرفتیم، از آنجا که بخش ویژه‌ای در جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان تا سقف سنی سی سال در آن مجاز به شرکت هستند به همین خاطر در این جشنواره متقاضیان سی سال به بالا را در این جشنواره دعوت کردیم.

دبیر جشنواره ادامه داد: هیئت انتخاب ما متشکل از منصوره ثابت‌زاده، فریبرز رستمی، جهانگیر نصری‌اشرفی، صادق چراغی هستند که همگی از پژوهشگران صاحب‌نام موسیقی اقوام ایران هستند و آثار رسیده را مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

صدری همچنین گفت: این آثار نیز به صورت تصویری و با در نظر گرفتن حفظ اصالت نغمات مطابق با طرح ژنتیک موسیقیِ منطقه مورد نظر قرار گرفتند. یکی دیگر از بخش‌های جشنواره بخش هنرمندان برگزیده جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان در بخش «موسیقی نواحی» است که توسط ستاد جشنواره از آنها دعوت شده تا در این رویداد حضور داشته باشند. هدف از برگزاری این بخش توجه بیشتر به برگزیدگان جشنواره‌هاست تا آنها احساس نکنند بعد از برگزاری جشنواره رها شده‌اند.

دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: در دوره‌های گذشته ۱۰ فرد بومی که پژوهشگر هم هستند به این جشنواره دعوت شدند و امسال نیز همین رویه را پیش گرفته‌ایم، ضمن آنکه بخش مستندهای موسیقی را در دوره‌های گذشته داشته‌ایم که به طور موازی با شهر کرمان برگزار می‌شد. امسال هم کارهایی در این زمینه داریم.

و در مورد بخش سازسازی ادامه داد: از میان استادانی که در بخش سازسازی داریم از کرمانشاه و در بخش تنبور استاد اسدالله، از ترکمن‌صحرا آقای دیبایی، استاد محمد اشعری از قشم و اسفندیار تخم‌کار از خراسان را به جشنواره امسال دعوت کرده‌ایم.

صدری در جواب خبرنگاری درباره محل برگزاری این جشنواره در سال آتی گفت: این موضوع باید توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی و ابلاغ شود.

این دبیر در پاسخ به سؤال خبرنگار هنرآنلاین درباره بودجه امسال نیز گفت: پارسال ۵۰۰ میلیون بوده و امسال با افزایش ۱۰۰ میلیون، مبلغ ۶۰۰ میلیون در نظر گرفته شده است.

محمدرضا علیزاده دومین سخنران برنامه درباره این جشنواره گفت: در کرمان تنوع قومیتی فراوانی وجود دارد که دلیل آن سکونت اقوام مختلف است. تاریخ چندهزار ساله‌ی استان کرمان باعث شده موسیقی این استان هم سبقه بسیاری داشته باشد.

وی افزود: اجراهای عمومی امسال در شهر کرمان و در شهرستان‌های استان از یازدهم تا سیزدهم اردیبهشت اجرا شده و هر شب از ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۲:۰۰ این اجراها برگزار می‌شوند. همچنین اختتامیه جشنواره هم چهاردهم اردیبهشت برگزار می‌شود. لازم به ذکر است که سال گذشته مراسم اختتامیه در فضای باز برگزار شد اما امسال در سالن سرپوشیده برگزار می‌شود. علاوه بر شهر کرمان، در یازده شهرستان دیگر چون رفسنجان، بم، سیرجان، کوهبنان وغیره نیز این جشنواره برگزار می‌شود.

او در پایان نیز گفت: با صندوق اعتباری هنر هم صحبت شده تا تمامی مسائل بیمه هنرمندان در زمان برگزاری جشنواره انجام گیرد.

یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران یازدهم تا چهاردهم در کرمان برگزار خواهد شد.

چاپ
>