X

شماره‌ی هفتادوپنجم فصلنامه‌ی موسیقی ماهــور منتشر شد

یکشنبه, 25 تیر 1396

تازه‌ترین شماره‌ی فصلنامه‌ی موسیقی ماهــور با مدیرمسئولی محمد موسوی از سوی مؤسسه‌ی فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در سرمقاله‌ی این شماره آمده است:

نخستین مقاله‌ى این شماره از جان بیلى، تحت عنوانِ «خیلى نزدیک، خیلى دور: موسیقى کابل در تبعید» به مسئله‌ى موسیقى در مهاجرت یا در تبعید مى‌پردازد.

مقاله‌ى دوم، نوشته‌ى اکبر ثبوت، گفتار دوم از مطلبى است تحت عنوانِ «موسیقى در اسلام» که گفتار اول آن، درباره‌ى مسئله‌ى حرمت و حلیت موسیقى در احادیث معصومین، در شماره‌ى ۷۳ فصلنامه به چاپ رسید.

بهرنگ نیک‌آیین، در مقاله‌ى بعدى، مفصلاً هنر عاشیقى در زنجان را بررسى مى‌کند.

در بخش «مفاهیم بنیادین»ِ این شماره به مسئله‌اى پرداخته‌ایم که، اگرنه هیچ، بسیار کم درباره‌ى آن به زبان فارسى مطلبى به چاپ رسیده است. مسئله‌ى جشنواره و جشنواره‌اى‌کردنِ رویدادهاى موسیقایى، با اینکه سال‌ها بلکه دهه‌هاست در ایران با جشنواره و کثرت آن در حوزه‌ى موسیقى سروکار داریم، تاکنون مورد توجه اندیشمندان جدىِ فرهنگ و موسیقى در ایران قرار نگرفته است.

بخشِ «گزارش»ِ این شماره اختصاص دارد به مطالبى از نلى کارُن و تران ‌وان‌که، موسیقى‌شناسانِ فقید فرانسوى، درباره‌ى مرکز حفظ و اشاعه‌ى موسیقى ایرانى، جشن هنر شیراز، مرکز پژوهش موسیقىِ عراق در دهه‌ى ۷۰ میلادى و شرحى درباره‌ى موسیقى ایرانى که همگى در بولتن مرکز موسیقى‌هاى مشرق‌زمین در پاریس نوشته شده‌اند.

در بخشِ «دیدگاه‌ها» حاوى مطلبى است از آروین صداقتکیش درباره‌ى پیوند میان تصویر و موسیقى. در این بخش، مؤلف ابتدا به مسئله‌ى «نماهنگ» مى‌پردازد و ارتباط میان تصویر و موسیقى در آن را، با توجه به پیوستارى که میان دو قطبِ تصویرِ اجراى موسیقى و نماهنگ مفهومى وجود دارد، به بحث مى‌کشد و سپس چگونگىِ یکى‌شدنِ دیدار و شنیدار در امر شنیدیدارىِ ناب را بررسى مى‌کند.

در انتها، چکیده‌اى از دست‌نامه‌ى قوم‌موسیقى‌شناسىِ کاربردى، در بخشِ «چکیده‌هاى (قوم)موسیقى‌شناسى» ارائه مى‌شود که کلیاتِ مباحثِ مطرح‌شده در این دست‌نامه را شرح مى‌دهد.

چاپ
>