X
پرویز پرستویی در مراسم رونمایی آلبوم «طریق عشق»:

شجریان گفتنی نیست و تمام نمی‌شود

دوشنبه, 5 مهر 1395

مراسم رونمایی آلبوم «طریق عشق» با موسیقی پرویز مشکاتیان و صدای محمدرضا شجریان صبح روز دوشنبه پنجم مهر در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش نای، آلبوم «طریق عشق» اثری حاصل همکاری محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان با حضور اهالی موسیقی و رسانه و علاقمندان موسیقی رونمایی شد.

از ساعات اولیه‌ی صبح هواداران شجریان در جلوی درب‌های تالار وحدت تجمع کرده بودند تا به داخل سالن وارد شوند اما به خاطر نبود کارت دعوت از ورود آنها خودداری شد.

پس از استقرار مردم در سالن و تأخیر نسبتاً زیاد، ویدیویی از آلبوم «طریق عشق» با عکس‌هایی از محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان از نمایشگرها پخش شد.

مجری این مراسم، پرویز پرستویی، در ابتدا گفت: من مجری نیستم، سخنران هم نیستم، و سررشته‌ای هم ندارم. اگر می‌بینید اینجا هستم به خاطر این است که به نمایندگی از جامعه‌ی هنری به عنوان عضوی از فرهنگ و هنر و به خاطر دوستی و دل خودم آمده‌ام. من آمده‌ام از عشق بگویم و طریق عشق که مسلک آفریننده اثر است. مسلک «خسرو آواز» این مرز و بوم، راز و نیاز و سیر و سلوک او در مولانا و حافظ در کنار پرویز مشکاتیان و گروه عارف.

وی افزود: من آمده‌ام تا اندکی در این خمره افیون را بگشایم و مردم را به مستی از نوش شهد نوشین آن دعوت کنم.

بعد از پایان صحبت‌های پرستویی، ویدئویی از اعضای گروه «عارف» پخش شد و هر یک از افراد: بیژن کامکار، محمد فیروزی، داریوش پیرنیاکان و… درباره‌ی تشکیل گروه و همکاری با مشکاتیان گفتند.

شجریان گفتنی نیست و تمام نمی‌شود

بعد از اتمام ویدئو، پرستویی ادامه داد: نگفتم سخت است… حرف می‌زنی تمام او را نگفته‌ای، تصاویر را تماشا می‌کنی و تمام او را ندیده‌ای. نواهای سحرآمیزی در فضا طنین می‌افکند و تمام او را نشنیده‌ایم… از آلبومی که منتشر نشده، پرفروش است و نایاب، رونمایی می‌شود و زنهار… که همه او را ندیده‌ایم… تلاش سودی ندارد… این جنگ، مغلوبه است… وارد کارزار نشو! او خود میدان‌دار سخت‌ترین نبردهاست… از آنجا که تن به تن می‌جنگد برای حفظ و بقای آوای سنتی ایران، تا آنجا را که پس می‌گیرد صدایش را از کسانی که مقابل مردمش ایستاده‌اند، ولی نوای ربنایش را تقدیم تو می‌کند تا با آن افطار کنی تمام روزه‌هایت را… و لایه به لایه در وجودت نفوذ می‌کند، در هنگامه فرو ریختن و استوار و محکم نگهت می‌دارد تا با طلایه‌داری جرأت و شهامت او، امیدوار باشی به فردایی روشن‌تر… نه، تلاش نکن! شجریان، گفتنی نیست…

چشمانم را می‌بندم و غرق می‌شوم در طنین نفس‌گیر صدایت مَرد… با عشق تا کجا رفته‌ای؟ تا کجا آمده‌ای؟ تا طلاکوب شدن نامت بر برگ عظیمی از تاریخ ایران عزیز… تا جاودانه شدن در این دفتر… حلالت باد حلاوت این جاودانگی که سزاوار آن است… این مردم رنج‌دیده شهادت می‌دهند شایستگی‌ات… خسرو آواز ایران؟!… نه… شوالیه آواز؟!… نه… پرچمدار بقای موسیقی سنتی؟!… نه… حنجره طلایی؟! نه… تکرارناشدنی؟!… نه… دردانه هنر آواز سنتی… نه… نشد… و نمی‌شود… رونمایی کردیم از «طریق عشق» ولی نشد از تو قدردانی کنیم… نمی‌شود دیگر… دلیلش گفتنی نیست و در ظرف واژه جا نمی‌گیرد… چشمانم را می‌بندم و غَرق می‌شوم در نوایت… چشم می‌گشایم… همایون است که تربیت حنجره‌اش را در مکتب آموزگاری چون تو به رخ می‌کشد… و لبخندی که چهره‌ات را روشن کرده است، در وجودم جاری می‌شود و خیره می‌ماند به برق چشمانت… مگر می‌شود که طلای مذاب، عیار داشت؟! قدردانی به چه کارَت می‌آید مَرد؟ تو جاودانه‌ شده‌ای… شجریان هرگز تمام نمی‌شود…

در ویدئوی بعدی هم همان افراد درباره‌ی همکاری با شجریان و خاطرات این چند ساله صحبت کردند.

همایون شجریان پیش از اجرای خود رو به حضار گفت: هرگاه در مقابل شما قرار می‌گیرم خودم را برای صحبت‌کردن و اجرا حقیر احساس می‌کنم. در طول این مراسم سعی کردم خودم را کنترل کنم و احساساتی نشوم، اما الحق که جای من اینجا نبود، بلکه جای پدرم اینجا بود. او به علت وضعیت جسمانی‌اش نمی‌تواند از منزل خارج شود و فیزیوتراپی می‌کند. امیدوارم هرچه زودتر به زندگی عادی و روزمره‌ی خود بازگردد.

وی افزود: خوشحالم که امروز بیژن کامکار و اردشیر کامکار، از اعضای گروه عارف در این اجرا ما را همراهی می‌کنند.

در پایان این مراسم، دو قطعه موسیقی با صدای همایون شجریان و نوازندگی بیژن کامکار، اردشیر کامکار، سهراب پورناظری و… و همچنین یک قطعه بی‌کلام اجرا شد.

مزدا انصاری، کیوان ساکت، صبا گلباز، احسان کرمی، مسعود فروتن، حمیدرضا نوربخش، لوریس چکناواریان، عباس سجادی، لاله اسکندری، بهزاد خداویسی، امید روحانی، سهراب پورناظری، همایون شجریان، اردشیر کامکار، بیژن کامکار و ارژنگ کامکار، وحید تاج، مسعود جاهد، رافائل میناسکانیان، محمد بهشتی، هانا کامکار، داوود گنجه‌ای، عباس تهرانی، محسن رجب‌پور، افشین معصومی و… مهمانان ویژه‌ی این مراسم بودند.

چاپ
>