X

شب آذری ها در جشنواره موسیقی فجر

دوشنبه, 25 دی 1396

گروه عاشیق لار به سرپرستی احد ملکی شب گذشته یکشنبه ۲۴ دی ماه در حالی روی صحنه رفتند که اجرای سئانس گذشته با یک دقیقه سکوت و احترام به درگذشتگان حادثه سانچی آغاز گردید.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، اجرای این گروه آخرین اجرای موسیقی نواحی و حسن ختام بخش اقوام در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در برج آزادی است و از فردا شب بخش موسیقی تلفیقی در سالن برج آزادی آغاز به کار خواهد کرد.

این گروه که سرپرستی آنرا احمد ملکی بر عهده دارند تنها گروهی است که در بحش نواحی تمامی بلیت هایش به پایان برسد.
گروه موسیقی «عاشیقلار میشو» به سرپرستی احد ملکی علیشاه، آیین‌های موسیقی مذهبی و شادی‌های مجالس قومی را اجرا می‌کند. از ویژگی‌های برنامه‌های این گروه، پرداختن به موسیقی نقل و روایت بر اساس تقویم مذهبی منطقه آذربایجان است. عاشیق احد ملکی نیز یکی از پژوهشگران موسیقی نواحی ایران به شمار می‌آید.عاشیق آشیق عارف و نغمه سرای سیاری است که ساز می‌نوازد و آواز می‌خواند.عاشیقها اغلب در بداهه خوانی مهارت دارند و شعر و آهنگ تصنیف‌های خودشان را هم گاهی خود می‌سازند. نظائر عاشق‌های آذربایجان در میان دیگر ترک زبانان، با نام‌های «عاشوق»، «عاشیق»، «بامسی»، «باکسی» بخشی و … مشهور بوده‌اند و برخی اقوام و ملل غیر ترک نیز عاشق را با همین مشخصات و گاه با همین نام و گاه با نام‌های دیگر دارند.
ساز عاشیقی با کوکهای مختلفی نواخته می‌شود. عاشیقهایی که تکنیک نوازندگی پیشرفته تری دارند و نیز تکنوازها از کوکهای متنوع استفاده می‌کنند و این مسئله در این اجرا کاملا رعایت گردید.
عاشق های با تجربه و توانای آذربایجان نیز چنین می کنند. آنان به هنگام خواندن ترانه های بومی با چیره دستی به نواختن ساز می پردازند و شورانگیزترین گونه های ” هاوا” را برگزار می کنند و به بیان منظوم حماسه های پرشور و داستان های بومی می پردازند.

عاشق ها هنرمندانی هستند که از میان مردم برخاسته اند و با هنر اصیل و نوای دلنشین ساز خود همراه با ترانه های دلپذیر و متناسب با شرایط مراسم، در مجالس عروسی و قهره خانه ها به ترنم درمی آیند.

این کنسرت در چند بخش و اجرای قطعات سیزه سلام گتیرمیشم،اردوبادی،لشگری،دو نوازی بالابان و ناقاره،تکنوازی قوپوز،نخجوانی،جنگ کور اوغلسی،فجر ماهنیسی و… همراه بود.

احمد ملکی خواننده و سرپرست،ستار بابایی قوپوز و خواننده،عباس رسول زاده قوپوز و خواننده،فرامرز گلزار بالابان،باقر حیدری بالابان،وحید عربگری ناقارا،تاوردی حیدری قاوال نیز نوازنده های این کنسرت بودند.

سی و سومین جشنواره موسیقی فجر از ۲۰ تا ۳۰ دی ماه در ۵ سالن مختلف برگزار می شود.

چاپ
>