X

شاه‌زیدی: نباید به اول یا دوم شدن در جشنواره اکتفا کنند

یکشنبه, 5 مرداد 1399

علی‌اصغر شاه‌زیدی عضو هیات انتخاب آثار چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره نحوه انتخاب آثار راه یافته به بخش نهایی این رویداد موسیقایی توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش نای، به نقل از مهر، علی اصغر شاه‌زیدی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی و عضو هیات انتخاب آثار بخش آواز دستگاهی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پیرامون نحوه بازبینی کارهای شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره عنوان کرد: معمولاً مقرراتی وجود دارد که شرکت‌کنندگان باید به آن‌ها عمل کنند. ملاک داوری، دقت بیشتر روی شعر و سونوریته صداست. عده‌ای به مرحله بعد راه پیدا می‌کنند و برخی هم از راه‌یافتن به مرحله بعد باز می‌مانند. امسال همه بر این عقیده بودیم که خوانندگان این دوره ضعیف بودند.

وی به برگزیدگان مرحله اول توصیه کرد: خوانندگان باید بیشتر از این‌ها کار کنند. به هر حال در مرحله اول از بین شرکت‌کنندگان چند نفر برگزیده می‌شوند. نباید بعداً به این فکر کنند که در جشنواره اول و دوم شدیم اما کسی به داد ما نمی‌رسد و کاری برایمان انجام نمی‌دهد! نباید به اول یا دوم شدن در جشنواره اکتفا کنند و باید سخت تمرین کنند. این یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که باید به آن توجه شود.

این خواننده تأثیر جشنواره موسیقی جوان را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: مسلماً این جشنواره به نوازنده‌ها کمک می‌کند، چون یک خودآزمایی محسوب می‌شود. به هر حال با توجه به عشق و شوق اینکه در جشنواره اول شوند باعث می‌شود کار بیشتری انجام بدهند. به نظرم جشنواره موسیقی جوان از این جهت موفق بوده چون بسیاری از نوازنده‌ها پیشرفت کرده‌اند. این اتفاقات به هر حال حرکت شایسته‌ای است که امیدوارم ادامه داشته باشد.

شاه‌زیدی درباره فعالیت این روزهای خود عنوان کرد: هفته گذشته در تهران کلاس داشتم و شش جلسه هم در اصفهان کلاس برگزار کرده‌ام. سایر کلاس‌هایم تعطیل شده است. آموزش آنلاین هم ندارم.

وی در پایان تأکید کرد: در گذشته بهترین خواننده‌ها و نوازنده‌ها را داشتیم به این دلیل که شاگرد خدمت استاد می‌رفته و نکات بسیاری مانند اخلاق و آداب و رسوم را حضوری از استاد یاد می‌گرفته است. در حال حاضر آموزش حضوری هم آن بازدهی سابق را ندارد، حال چه برسد به اینکه آنلاین باشد. شاگرد وقتی حضور دارد با یک حجب و حیای دیگر با استاد خود برخورد می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

چاپ
>