X
در زادروز استاد علی تجویدی

شاه‌زیدی: امثال تجویدی‌ها برای مردم و دل‌شان کار کردند

یکشنبه, 16 آبان 1395

به گزارش نای، علی‌اصغر شاه‌زیدی، خواننده، ردیفدان و مدیرعامل انجمن موسیقی استان اصفهان به مناسبت زادروز استاد علی تجویدی گفت: استاد تجویدی یکی از مفاخر هنری کشور، آهنگساز و موسیقیدان بزرگی بودند. سوای هنر بی‌نظیر آهنگسازی در کار علم موسیقی و ردیف هم از نخبگان بودند، بنابراین چنین افرادی دیگر جایگزین هم ندارند. بسیاری فکر می‌کنند با مطالعه‌ی فن و علم آهنگسازی می‌توانند آهنگساز شوند، اما ما چیزی به نام موهبت داریم که اگر از جانب حق به انسان نرسد نمی‌تواند به درجات عالی برسد. متأسفانه خلاء چنین هنرمندانی پر نخواهد شد.

شاه‌زیدی در ادامه گفت: یک روز که در خدمت‌ استاد تجویدی بودم گفتند وقتی آهنگی را در رادیو می‌ساختم اول هشت تومان می‌گرفتم تا سال ۵۶ که ۵۰ تومان برای یک آهنگ دریافت می‌کردم. رقمی که این بزرگان برای ساخته‌هایشان دریافت می‌کردند همین مقدار بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز کسانی که به اصطلاح می‌گویند ما آهنگساز هستیم، که اکثراً هم نیستند، رقم‌های کلان می‌گیرند تا کار کنند. امثال تجویدی‌ها برای مردم و دل‌شان کار کردند، برای پول کار نمی‌کردند، به همین خاطر کارشان ماندگار می‌شود و به دل می‌نشیند. امروز از آنجایی که بیشتر آهنگسازها صرفاً برای پول کار می‌کنند دیگر ساخته‌هاشان آن تأثیر را ندارد و به دل مردم نمی‌نشیند و همین می‌شود که بر موسیقی ما رفته است.

چاپ
>