X

سیدمجید پوراحمدی: تعلق ۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات و بسته های حمایتی به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در کرونا از سوی دولت مردمی

چهارشنبه, 18 اسفند 1400

به گزارش نای نشست خبری صندوق اعتباری هنری ظهر امروز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه با حضور سیدمجید پوراحمدی درباره  فعالیت ها، اقدامات و عملکرد صندوق اعتباری هنر سال جاری برگزار شد.

سیدمجید پوراحمدی در ابتدای این نشست گفت: موضوع حمایت از هنرمندان و رفع مشکلات و دغدغه های این قشر فرهیخته و ایجاد زمینه هایی برای حمایت و برطرف کردن مسائل آنها به عنوان وعده داده شده در ابتدای شروع فعالیت دولت سیزدهم و دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه، همواره به عنوان اولویت در دستور کار قرار گرفت و باجدیت تا به امروز دنبال شده و بسیاری از وعده ها نیز محقق شدند.

او افزود: دولت شعارهایی در برنامه ریزی های پیش روی خود داشت از جمله عدالت خواهی، شفافیت و تعامل بین بخش های هنری و حمایت از اقشار کم برخوردار جامعه که ما هم آن را سرلوحه فعالیت خود قرار دادیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر بیان کرد جمله برنامه‌های وزیر محترم ارشاد آقای اسماعیلی، ایجاد آرامش خاطر اهالی فرهنگ و هنر به لحاظ معیشتی است. پرهیز از مرکز گرایی و تقویت صندوق از برنامه‌های اصلی وزیر ارشاد بوده و ما هم به آن توجه داریم.بازسازی ساختاری فرهنگی و توجه به اقتصاد هنر هم برخی دیگر از اهداف بوده است. همه این موارد باعث شد رویکردهای ما بر مبنا همین محورها باشد.

او ادامه داد: براین اساس ما در تلاش هستیم تا مسیر صندوق را از اتکای صرف به دولت به سمت منابع سایر بازارها تغییر دهیم و از یک سازمان حمایت خواه به یک سازمان حمایتگر برسیم.

مشاور وزیر فرهنگ اظهار کرد: یکی از فعالیت های صندوق در آغاز دولت سیزدهم بحث واکسیناسیون بود که بخشی از ان توسط تیم مدیریت قبلی پیگیری شده بود که بسیار هم اهمیت داشت به هرحال واکسیناسیون هنرمندان به نوعی باعث ترغیب مردم به زدن واکسن بود چراکه آنها به عملکرد هنرمندان توجه دارند.

پوراحمدی اعلام کرد: یکی دیگر از موضوعات اساسی که برنامه ریزی و عملیاتی شد، موضوع پالایش اعضا بود. بر اساس دستورالعمل‌ها هر سه سال بحث پالایش اعضا را داریم. این کار یک بار سال نود و شش انجام شد و امسال نیز با هدف نیز با هدف ساماندهی فرایندها در حوزه حمایتی- خدماتی و دسترسـی بـه اطلاعـات صحیـح و بـه روز تـک تـک اعضـاء و احراز فعالیت مستمر اعضا انجام دادیم. تلاش ما اینست که خدمات به هنرمندان واقعی برسد.

وی افزود: هم اکنون بیش از ۸۹هزارنفر عضو صندوق هستند در مبحث پالایش با استان ها ،خانه ها و انجمن ها مکاتباتی داشتیم. که در نتیجه بررسی‌ها افرادی شناسایی شدند که همچنان فعال هستند. تعدادی هم فوت شده بودند و تعدای هم اعلام شد که مستنداتی ندارند و هنرمند نیستند. مجموعه این افراد بیش از نه هزار نفر شد.

وی در ادامه گفت: از این تعداد ۲۸۶۵ نفر مدارک و مستندات خود را بارگذاری کردند و از خدمات صندوق بهره مند می شوند. سایر افراد نیز در صورت تکمیل مدارک از خدمات برخوردار خواهند شد.

پوراحمدی ادامه داد: براساس دستورالعمل موجود هر سه سال یک بار باید اعضای صندوق مدارک و ثبت نام خود را به روزرسانی کنند و مدارک مورد نیاز را بارگذاری نمایند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به توقف عضوگیری در دوره گذشته گفت: عضوگیری صندوق به مدت چندین ماه متوقف شده بود و قریب به ۱۵هزار نفر در انتظار تایید عضویت صندوق بودند که از اول آبان ماه ۱۴۰۰ فرایند عضو گیری آغاز و تا شب یلدا ۵به این تعداد ۵ هزار نفر دیگر اضافه شدند. از تعداد بیش از ۲۰ هزار متقاضی جدید که تا ۳۰ مهر تعیین تکلیف نشده بودند بیش از ۱۹ هزار پرونده رسیدگی و هنرمندانی که مستندات فعالیت شان کامل و با آیین نامه مطابقت داشت، به عضویت صندوق درآمدند. مابقی افراد پرونده هایشان در دست بررسی است که تا قبل از واریزی عید تعیین تکلیف خواهند شد.

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به خدمات هنرکارت ، گفت: در حال حاضر برای بیش از ۷۳ هزار نفر افتتاح حساب شده است و تمامی کارهای مالی، پرداختی، تقدیم بسیاری از بسته های حمایتی و تسهیلات نیز از همین طریق به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه ارائه می شود.

پوراحمدی گفت: از جمع اعضای ما بیش از ۴۳۸۰۰ نفر بیمه تامین اجتماعی هستند و ما در پایان هرفصل متقاضیان جدید را به بیمه معرفی می کنیم. تا انتهای سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۹۵۰۰ هزار نفر بیمه شده داشتیم که در سال جاری ۴ هزار و ۳۶۰ نفر به تأمین اجتماعی معرفی شدند.

پوراحمدی اظهار کرد: در بخش بیمه درمانی و تکمیلی ۳۶ هزار نفر عضو داریم که حدود ۷۰ درصد از سهم بیمه تکمیلی توسط صندوق به شکل یارانه در اختیار هنرمندان قرار می گیرد و لازم به ذکر است علیرغم افزایش چشمگیر تعرفه های شرکت بیمه براساس سیاست حمایتی‌، صندوق افزایش نرخ حق بیمه را راساً پرداخت نمود که مجموع پرداختی حق بیمه در سال جاری بالـغ بـر ۷۸ میلیـارد تومان است.

وی ادامه داد: تا این لحظه برای ۲۶۸۳ نفر از مستمری‌بگیران دارای از کار افتادگی و ناتوان در حوزه فعالیت های هنری، در قالب کمک مستمری مقرری ماهیانه واریز می شود که تعداد ۲۳۶۵ نفر در قید حیات و تعداد ۳۱۸ نفر از ورثه مستمری بگیر هستند. اصلاح آیین‌نامه طرح کمک مستمری هم یکی دیگر از مواردی است که آن را بازبینی کردیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به طرح تکریم گفت: در حال حاضر ۵۰۰ نفر زیر نظر طرح تکریم صندوق اعتباری هنر هستند.

افزایش مبلغ طرح تکریم و کمک مستمری اصحاب فرهنگ و هنر از دیگر مواردی بود که مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره آن گفت: براین اساس مبلغ طرح تکریم از ۸۰۰ به یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان و کمک مستمری از ۲۵۰ به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

او در ادامه با اشاره به اضافه شدن فعالان قرآن و عترت به جمع دریافت کنندگان خدمات صندوق گفت: فعالان قران و عترت از قبل از خدمات صندوق برخوردار بودند اما در آیین نامه دیده نشده بود که اکنون این مورد اصلاح شد. بر این اساس از سال آینده با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پالایش فعالان این حوزه توسط آنها انجام خواهد شد و از مزایای صندوق بهره مند می شوند.

حذف تضامین غیرضروری در ارائه تسهیلات به اعضا

یکی از خدمات صندوق اعتباری هنر ارائه تسهیلات ضروری، کارآفرینی و بلاعوض به اعضای تحت پوشش است. در سال جاری قریب به ۱۴ میلیارد تومان به ۵۴ پروژه فرهنگی و هنری تخصیص پیدا کرد. همچنین به ۲ هزار و ۲۵۹ نفر از اعضا نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ضروری تعلق گرفت.

وی با اشاره به سه طرح یادمان، شمیم و جوانه نیز در حوزه تسهیلات گفت: در طرح یادمان ت حدود هزار و ۱۰۰ نفر به بانک معرفی شدند و اکثراً تسهیلات‌شان را دریافت کردند و درخواست هزار متقاضی دیگر نیز در دست بررسی و اقدام است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به حذف تضامین در طرح یادمان گفت: حذف تضامین متعارف نظیر گواهی کسر از حقوق را حذف و تضامین بانکی تا دو سفته کاهش یافت و کارمزد به ۲ درصد رسید. شرایط دریافت تسهیلات به اعضا نیز به صورت مجازی است.

وی در ادامه افزود: در طرح شمیم و جوانه که با هدف جوانی جمعیت برنامه ریزی شد به اعضایی که از ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا پایان اسفند ۱۴۰۱ ازدواج کنند یا صاحب فرزند شوند ۳۰ میلیون تومان تسهیلات بدون بهره و هدیه ۵ میلیون تومانی بلاعوض پرداخت می‌شود. که از اعلام این طرح تا کنون که کمتر از دوماه است ۲۹ نفر در قالب طرح شمیم و ۶۸ نفر در قالب طرح جوانه بهره بردند. ۲۴ تقاضای جدید در طرح شمیم داشتیم که در دست بررسی است. و مدارک ۶۱ نفر در طرح جوانه نیز در حال بررسی است.

پرداخت بسته دوم حمایتی دولت به هنرمندان تا قبل از شب عید

مشاور وزیر فرهنگ در ادامه با اشاره به ارائه تسهیلات و بسته های حمایتی در سه نوبت طی ماه های گذشته و ادامه آن در ماههای آینده از جمله موارد حمایتی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه عنوان کرد و گفت: از جمله اقدامات اولیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از همان ابتدا با پیگیری وی برای حمایت جبران بخشی از خسارت های ناشی از کرونا محقق شد بسته کمک معیشتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بود که در مرحله اول همزمان با شب یلدا مبلغ یک میلیون تومان به حساب تمامی اعضای دارای کارت هنر واریز شد. مرحله دوم نیز بزودی تا قبل از پایان اسفندماه جاری به مناسبت شب عید و نیمه شعبان به مبلغ یک ونیم میلیون تومان به حساب اعضا واریز خواهدشد.

پوراحمدی در ادامه زمان پرداخت و واریز مرحله سوم بسته های حمایتی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به احتمال زیاد همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) عنوان کرد وگفت: دراین مرحله هم یک میلیون تومان به حساب اعضای دارای کارت هنر واریز می شود.

وی در ادامه افزود: همچنین بخشی از این تسهیلات بلاعوض برای تجلیل و تکریم از خانواده هنرمندان درگذشته است. بخشی از بسته حمایتی مورد نظر نیز به شکل پرداخت‌های بلاعوض ضروری برای هنرمندانی که یا از کار افتاده هستند و یا دچار بیماری و گرفتاری شده‌اند، اختصاص یافته است.

پوراحمدی در ادامه گفت: پرداخت کمک مستمری فوق العاده نیز در قالب این بسته حمایتی برنامه ریزی شده بود که نوبت اول در بهمن پرداخت شد.

وی ادامه داد: مجموعه حمایت‌های صندوق چه در بخش بسته حمایتی و چه پرداخت‌های تکلیفی مانند بیمه، مستمری و بخش تکریم در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده که به جامعه هنری کشور تقویم شده است. قطعاً شأن هنرمندان ما خیلی بیشتر از این است اما با توجه به بودجه و منابعی کشور ما در حد توانمان تلاش کردیم به هنرمندان کمک کنیم.

راه اندازی واحد نام داران هنر

وی با اشاره به راه اندازی واحد نام داران در این مجموعه تصریح کرد: راه‌اندازی بخش واحد نام‌داران از جمله کارهای دیگر این مجموعه بود. ۸۶۲ نفر از اعضای صندوق دارای مدرک درجه یک هنری هستند که باید به صورت ویژه قدردان سال‌ها فعالیت آنها در راه اعتلای فرهنگ و هنر کشور باشیم. آنها مرجع و عامل پرورش هنرمندان دیگر هستند و به صورت ویژه مورد توجه قرار دارند ممکن است این عزیزان با توجه به وضعیت جسمی‌شان نتوانند پیگیر کارهایشان باشند از این رو ما در واحد نامداران این هنرمندان را به صورت ویژه مورد توجه قرار می‌دهیم و نیازها و مشکلاتشان را شناسایی و پیگیری می‌کنیم.

تلاش برای حذف معافیت مالی هنرمندان تلاش کردیم

او اضافه کرد: هم وزیرفرهنگ و هم صندوق پیگیر معافیت مالیاتی بودند. با همین پیگیری‌ها باعث شد بخش عظیمی از هنرمندان معافیت شامل‌شان شود. برخی هم درآمد بالا دارند که معاف نخواهند شد.

تاکید بر تقویت صندوق هنر و صنایع خلاق

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه موضوع تقویت صندوق هنر وحوزه صنایع خلاق توسط دکتر اسماعیلی از ابتدای قبول مسئولیت در این وزارتخانه و اولویت بندی و برنامه ریزی برای نهادینه شدن این مهم را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: برای این منظور ساختاری را تعریف کرده و بر سرمایه گذاری در این دو حوزه تاکید شد.

تاکید بر توانمند سازی هنرمندان با افزودن معاونت اقتصاد هنر به ساختارسازمانی صندوق

به گفته پوراحمدی تلاش این بود تا توانمند سازی حوزه مجموعه فعالیت‌هایی شکل گیرد تا از حالت سازمان حمایت گر به سازمان توانمند ساز برسیم ازاین رو رویکرد ما تغییر از سازمان حمایت گر به سازمان توانمندسازی است بطوریکه از سازمان توزیع منابع به سازمان درآمد پایدار برسیم.

وی تصریح کرد: مصمم هستیم تا با به وجود آوردن تغییرات ساختاری تعریف شده از این پس عمدتاً اتکا به بودجه دولت نداشته باشیم و بتوانیم از سایر بازارهای مالی و سرمایه گذاری استفاده کنیم.

ارائه طرح هایی ها باهدف رونق اقتصاد فرهنگ و هنر

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به طراحی پروژه های مختلف در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر گفت: از آنجا که ما مرجع اصلی ارتباط با هنرمندان سراسر کشور هستیم می‌توانیم برای توانمندسازی هنرمندان برنامه‌ریزی کنیم. چون تعدادی از هنرمندان ما توانمند خواه هستند ولی تعدادی دیگر توانمندند و می‌توانیم از ظرفیت‌های آنها در زمینه اقتصاد هنر بهره ببریم. به عنوان نمونه رویکرد ما این است که زمینه فروش و معرفی آثار فرهنگی و هنری را در سطح دنیا فراهم کنیم و یا اینکه بتوانیم محصولات هنرمندان را در پلتفورم های مختلف به فروش برسانیم. البته در زمینه کسب منابع مالی از آثار فرهنگی و هنری باید نزد مردم فرهنگسازی کنیم. تاسیس بخش «زیباسازی شهری» نیز یکی دیگر از برنامه‌های ما در همین زمینه است تا بتوانیم به عنوان واسطه هنرمندان با شهرداری‌های شهرهای مختلف وارد عمل شده و آنها را برای فعالیت معرفی کنیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به تلاش برای شناسایی ذائقه مشتریان خارجی یادآور شد: در حال حاضر اطلس کاملی برای شناسایی ذائقه کشورهای مختلف در زمینه محصولات فرهنگی و هنری کشورمان وجود ندارد و مثلاً ما نمی‌دانیم فلان کشور به چه سبک از نقاشی‌های ایرانی علاقه مند است از این رو در مراحل بعدی به شناسایی ذائقه مردم کشورهای دیگر و گالری داران خارجی می‌پردازیم.

او در ادامه گفت: می‌خواهیم مردم بدانند که حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند اقتصادی پویا داشته باشد و این موضوع بین مردم جا بیفتد. باید نگاهمان را به هنرمندان عوض کنیم. مردم هنرمندان را فرهیختگان جامعه می‌دانند و آنها از این جهت مورد احترامند، اما تلاشمان این است به نقطه‌ای برسیم که هنر و هنرمندان تبلور بخش اقتصادی باشند.

اصلاح آیین‌نامه عضویت از اولویت های مهم سال ۱۴۰۱

پوراحمدی با اشاره به رویکردها و اولویت های صندوق اعتباری هنر در سال ۱۴۰۱ گفت: مهمترین برنامه ما در سال آینده اصلاح آیین نامه فعلی است. به دنبال این هستیم که آیین‌نامه جامعیت پیدا کند. آیین نامه فعلی بخشی از رشته ها و دسته های هنری خوب دیده نشده اند و در حال بررسی و رفع نواقص هستیم.
تجدید نظر و بازبینی فرایند عضویت از دیگر برنامه های سال آتی است تا فعالان فرهنگی و هنری در کمترین زمان بتوانند مراحل عضویت صندوق را طی نمایند. همچنین کاهش پروسه معرفی افراد به سازمان تامین اجتماعی از دیگر برنامه های ما در سال ۱۴۰۱ است.

وی در پایان با اشاره به وقفه‌ای که در عضوگیری به علت پالایش اعضای قدیمی به وجود آمده است، عنوان کرد که علاقه مندان از اول فرودین ماه می‌توانند اقدام به عضویت در صندوق اعتباری هنر کنند.

چاپ
>