سومین جشنواره آهنگسازی روح الله خالقی برگزار می شود
دوشنبه, 14 مهر 1404

نشست خبری «سومین جشنواره آهنگسازی روح الله خالقی» صبح روز دوشنبه ۱۴ مهرماه در سالن کنفرانس دفتر موسیقی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی انجمن موسیقی ایران، به منظور تشریح روند برگزاری جشنواره و هماندیشی با اصحاب رسانه، نشست رسانهای این جشنواره با حضور کیوان ساکت، علیاکبر قربانی، بابک خضرایی، محمدرضا تفضلی، داود فیاض، علیرضا میرعلی نقی، اعضای هیئت داوران و محمدرضا عزیزی دبیر جشنواره روز دوشنبه ۱۴ مهرماه در سالن جلسات دفتر موسیقی برگزار شد.
در ابتدای برنامه، محمدرضا عزیزی دبیر سومین دوره «جایزه روح الله خالقی» با یادی از استاد احمد پژمان گفت: امسال سومین سالی است که این جایزه را برگزار می کنیم. دو سال گذشته دوره اول را در سطح دانشجویی و سال گذشته دوره دوم را بهصورت ملی برگزار کردیم که اختتامیه همزمان با سالروز درگذشت استاد خالقی در تاریخ ۲۱ آبان برگزار شد..
او ادامه داد:از ابتدای امسال برنامهریزی برای دوره سوم را آغاز کردیم.بر همین اساس مذاکراتی با نهادها صورت گرفت اما مسئله جنگ پیش آمد. یک هفته بعد از جنگ ۱۲ روزه طی مشورتی با کیوان ساکت برنامهریزی برای دور سوم انجام گرفت.
عزیزی همچنین گفت: اصلاً ایدهی جایزهی روح الله خالقی یک دغدغهی شخصی برای من بود و مدام ایدههایی به ایدهی اولیه اضافه میشد، که اندیشه موسیقی گلها و اندیشهی آهنگسازی معاصر ایرانی با هم آمیخته شود.
دبیر جایزه روح الله خالقی افزود: امسال توانستیم با همفکری هیات داوران علاوه بر داشتن بخش آهنگسازی باکلام، آهنگسازی بیکلام و آثاری از ادبیات و اساطیر ایرانی؛ پارتیتور آهنگسازان شرکت کننده را نیز داشته باشیم ، همچنین بخش پژوهش هم به جشنواره اضافه شد که به آثار روحالله خالقی و آثار میانرشتهای در زمینهی آهنگسازی در تفکر آهنگسازی ایشان بپردازیم.
در بخش دیگری از این نشست کیوان ساکت عضو هیت داوران نیز گفت: شاید یکی شریفترین چهرههای موسیقی ایران، زندهیاد روحالله خالقی است که واقعاً به گردن موسیقی ایران حق دارد و موسیقیدانان وامدار زحمتهای این مرد بزرگ هستند. چقدر جای خرسندی است که نخستین جشنواره به این شکل به نام ایشان برگزار میشود .
او ادامه داد: بیگمان در هر دوره، جشنواره پربارتر از دورههای گذشته خواهد بود و آن کاستیهایی که ممکن است در دورههای نخست وجود داشته، تلاش شده که برطرف شود.
ساکت افزود:یک پرسشی که برای خود من هم مطرح بود، این است که مشخص شود آیا این جشنواره مانند جشنوارههای نوازندگی که در ایران بارها برگزار شده، محدودیت سنی هم دارد یا نه؟ این مسئله بسیار مهم است؛ یعنی باید بدانیم اگر محدودیت سنی وجود دارد، چگونه اعمال میشود و اگر نه، چه معیارهایی جایگزین آن هستند.»و اینکه پارتیتورها چگونه بررسی خواهد شد؟ با حضور همه داوران، قاعدتاً باید دقت نظر بالایی در این بخش وجود داشته باشد. یکی از نکات بسیار مهم این است که چون این جشنواره آهنگسازی است، داوری آثار باید بر پایهی ارزیابی دقیق پارتیتورها صورت بگیرد.
این آهنگساز با اشاره به تجربههای خود در داوری جشنوارههای مختلف توضیح داد:من بارها داور جشنوارههای آهنگسازی در دورههای گوناگون، چه در تهران و چه در شهرهای دیگر بودهام. هرگز نیازی به پارتیتور نبود، بلکه شرکتکنندگان آثاری را که اجرا کرده بودند، بهصورت تصویری یا صوتی میفرستادند و همان بررسی میشد. اما اینکه در این جشنواره پارتیتور خواسته شده، نکتهی بسیار مهمی است، چون فرهنگ پارسی و ادبیات آن در موسیقی، موجب رشد و بالندگی میشود.نخستین بار کسی که این کار را انجام داد، استاد وزیری بود و پس از او استاد روحالله خالقی. این روش بسیار ارزشمند است و من به جناب عزیزی و دوستانی که این اندیشه را رقم زدند و دست به این کار زدند، آفرین میگویم.
سومین دوره «جشنواره آهنگسازی روحالله خالقی» آبانماه سال جاری با حمایت دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد و بنیاد رودکی و بخش خصوصی برگزار برگزار خواهد شد.
دبیر این جشنواره محمدرضا عزیزی و داوران این دوره از جشنواره در بخش آهنگسازی: کیوان ساکت، علیاکبر قربانی، محمدرضا فیاض، پویا سرایی، پاشا هنجنی و محمدرضا تفضلی و در بخش پژوهش: بابک خضرایی، سیدحسین میثمی، میرعلیرضا میرعلینقی هستند.
گزارش:مینا آتشی
