روایت رنج تا رهایی با شب باخ در تهران
یکشنبه, 25 آبان 1404

سحر انزلی از اجرای کامل کانتات شماره ۲۱ یوهان سباستین باخ برای نخستینبار در ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد ارکستر سمفونیک تهران در آینده به ارکستر و گروه کُر سمفونیک تبدیل شود.
سحر انزلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران در توضیح کنسرت «شب یوهان سباستین باخ» گفت: در این شب کانتات شماره ۲۱ باخ را اجرا میکنیم. این کانتات به معنای من بسیار رنج .کشیدم است و برای نخستینبار در ایران از ابتدا تا انتها روی صحنه خواهد رفت. مفهوم این اثر از رنج تا رهایی است؛ از رنج آغاز میشود، به امید میرسد و در نهایت به رستگاری منتهی خواهد شد
وی افزود: در این اجرا ارکستر نداریم و گروه کُر با همراهی پیانو این مجموعه را ارائه میدهد.
انزلی درباره ایده شکلگیری این پروژه گفت: ایده شب باخ برای من از یک نیاز درونی آغاز شد؛ نیاز به اینکه موسیقی باخ را در فضایی روایتمحور و انسانی تجربه کنیم. باخ برای من فقط آهنگساز نیست، بلکه جهانبینی است. تلاش میکنیم این جهانبینی را در تالار رودکی احیا کنیم؛ جایی که آکوستیک و صمیمیتش کاملاً با موسیقی باروک سازگار است. هدف ما خلق تجربهای مستمر، خالص و بیحاشیه از موسیقی باخ برای مخاطب ایرانی است و در آینده کانتاتهای متفاوت باخ را براساس نیاز درونی جامعه اجرا خواهیم کرد.
وی درباره برنامه اجراها گفت: این کانتات سه شب در تالار رودکی روی صحنه میرود و سپس در صورت امکان تمدید خواهد شد. تالار رودکی سه شب دیگر هم این امکان را برای ما فراهم کرد و اگر در آذرماه باز هم امکان باشد تمدید میکنیم؛ در غیر این صورت به سالنهای دیگر خواهیم رفت.
انزلی با اشاره به تجربه اجرای گروه در موزه هنرهای معاصر و همکاری با موزیکتک گفت: آن اجرا درباره رویداد گذر موسیقی در زمان بود؛ از قرون وسطا تا مدرنیته. ما نمایندگی دوران باروک را با موسیقی باخ و کانتات بیستو یک برعهده داشتیم. اتفاق جالب، اجرای بداهه اکامپانیمان باخ هنگام حرکت بود که تحسین تماشاگران را برانگیخت. سپس بخشهایی از کانتات ۲۱ باخ را که اکنون در تالار رودکی اجرا میکنیم، خواندیم. این تجربه برای مخاطب بسیار جذاب و برای من حیرتانگیز بود که مردم تا این حد با موسیقی کلاسیک ارتباط برقرار کردهاند؛ بهویژه نسل جوان که بسیار مشتاق است. ما حتی مجبور شدیم سه بار اجرا را تکرار کنیم.
وی درباره ایده خوشامدگویی ویژه در همان اجرا گفت: این ایده من بود. دوست داشتم اجرا در راهروهای موزه هنرهای معاصر شکل بگیرد، چون آکوستیک آن فضا کاملاً مناسب موسیقی باخ است. این موسیقی در گذشته در فضاهایی با سقف بلند و آکوستیک مناسب اجرا میشد. به آقای نیما روشن، مسئول بنیاد الف و بنیانگذار این رویداد، پیشنهاد دادم و ایشان استقبال کردند. امیدوارم در ایران سالنهایی با آکوستیکی مشابه تالار رودکی ساخته شود تا موسیقی کلاسیک و آوازی با کیفیت حقیقی خود اجرا شود.

انزلی درباره علاقهاش به اجرای موسیقی دورههای خاص و ریسک این کار توضیح داد: من در وین تحصیل کردهام و خواننده کر سمفونیک وین بودهام. در آنجا کارهای باخ و کلاسیک زیاد اجرا میکردیم. وقتی به ایران آمدم این فضا وجود نداشت. اجرای کارهای کلاسیک و بهویژه کانتات اصلاً مرسوم نبود. برای همین از آثار مخاطبپسندتر مثلمثل اجرای اپرای « ویولتا » و همکاری با پروژه ی « الیورتویست » شروع کردم، اما همچنان ریسک اجرای موسیقی کلاسیک را پذیرفتم تا گوش جوانان ایران را با این سبک آشتی بدهم. به گمانم موفق هم بودیم؛ اجرای موزه هنرهای معاصر بسیار مورد استقبال قرار گرفت و اجرای تالار رودکی هر سه شب یک هفته قبل سولد اوت شده است. این اتفاقی کمسابقه برای موسیقی کلاسیک در ایران است.
وی در ادامه درباره تجربه کار در الیور توئیست گفت: در این پروژه مربی آوازی بازیگران مانند هوتن شکیبا و خوانندگان کودک، نوجوان و بزرگسال بودم. حضور بازیگرانی چون هوتن شکیبا، بهنوش طباطبایی، بانی پال شوان و کاظم سیاحی تجربهای فوقالعاده و جدید برای من بود. میوزیکال در ایران سبک موفقی است و مخاطبان بسیاری دارد، اما من بهصورت چندبعدی کار میکنم؛ از موسیقی کلاسیک و آواز گرفته تا اپرا و موزیکال. در آینده هم امیدوارم اجراهای متنوعتری داشته باشم، چون معتقدم روح انسان چندبعدی است و هنر باید خلاقیت را بیدار نگه دارد.
انزلی درباره فعالیت آموزشی خود گفت: دو سال است که آموزش در ایران را آغاز کردهام. ابتدا روند آرام بود، اما با افزایش بحرانهای اقتصادی و اجتماعی، استقبال از آموزش موسیقی و حضور در گروههای کر و آواز بیشتر شد. برای من قابل احترام است که جامعه از هنر برای تسکین خود استفاده میکند؛ این نشانه فرهنگی بیدار و رو به آگاهی است.
وی در پایان گفت: تحصیلات من رهبری ارکستر و کر است. از زمانی که به ایران آمدم فهمیدم آواز و کر در حاشیه قرار گرفته و تمرکز بیشتر روی موسیقی ارکسترال و سازی است. تلاش کردم موسیقی کرال و آوازی را پررنگتر کنم، کنسرتهای بیشتری برگزار کنم و فعالیتها را در این حوزه گسترش بدهم. امیدوارم همانگونه که نوازندگان ارکستر به شغل خود نگاه میکنند و دستمزد میگیرند، خوانندگان نیز در آینده چنین جایگاهی داشته باشند. اگر خوانندگی نیز بهعنوان شغل پذیرفته شود، شاهد رشد چشمگیری در موسیقی کرال و ارکسترال خواهیم بود. اکنون فقط ارکستر سمفونیک تهران فعال است و امیدوارم امسال یا سال آینده تبدیل شود به ارکستر و گروه کر سمفونیک تهران که اتفاقی بزرگ در موسیقی ایران خواهد بود.
کنسرت شب یوهان سباستین باخ روزهای ۲۶ تا ۲۸ آبان ماه ساعت ۲۰ در تالار رودکی برگزار خواهد شد.