X
در نشست خبری کنسرت فلوت استاد هاری پراساد چائوراسیا مطرح شد:

«روابط فرهنگی هند و ایران باید تقویت شود»

دوشنبه, 30 فروردین 1395

صبح امروز نشست خبری کنسرت فلوت هاری پراساد چائوراسیا، نوازنده‌ی هندی، با حضور سوراپ کومار، سفیر هند، و بهرام جمالی، مدیر بنیاد رودکی با حضور اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

سفیر هند در ابتدای این نشست، گفت: «باعث افتخار است که در این تالار که به نام شاعر بزرگ ایرانی نام‌گزاری شده در خدمت شما هستم.»

وی در مورد ملاقات دیروز وزیرخارجه‌ی هند گفت: «دیروز وزیرخارجه‌ی کشور ما در ایران بودند و با آقای دکتر ظریف در مورد موضوعات مختلف بحث کردند. ایشان ملاقاتی هم با رییس‌جمهور، آقای دکتر روحانی، و همین‌طور با جناب ولایتی داشتند.»

ایشان در مورد موضوع ملاقات‌ها گفتند: «یکی از موضوعات مهم همکاری فرهنگی دو کشور بود. در همه‌ی این ملاقات‌ها مسئولین تأکید داشتند که سابقه‌ی فرهنگی چند هزارساله‌ و تعاملات فرهنگی متقابلی بین این دو وجود داشته است. شما باید به هند سفر کنید و تأثیرات فرهنگی این دو کشور را مشاهده کنید. مسئولین باور دارند که این روابط فرهنگی باید تقویت شود.»

وی در مورد نوازنده‌ی فلوت هندی گفت: «باعث افتخارم هست که اعلام کنم یکی از اسطوره‌های موسیقی هند، آقای چائوراسیا، برای اجرای موسیقی به ایران خواهند آمد. احتمالاً کسانی که موسیقی هند را دنبال می‌کنند اسم ایشان را شنیده‌اند. ایشان نوازنده‌ی فلوت هستند. من متوجه شدم که این ساز فلوت شبیه به یک ساز ایرانی به اسم نی هست. همان‌طور که گفتم، موسیقی یکی از همین شباهت‌های فرهنگی است. خیلی از سازها در واقع از ایران به هند رفته‌اند و در آنجا تکامل یافته‌اند.»

وی افزود: «ایشان در این مجموعه‌ی فاخر اجرا خواهند داشت. این اجرا در این سطح و در این شکل اولین کنسرتی است که در سال‌های اخیر در همکاری میان این دو کشور برگزار می‌شود.»

وی در مورد حضور این نوازنده به ایران گفت: «چائوراسیا نوازنده‌ای بین‌المللی است. باعث افتخار ماست که ایشان پذیرفتند در ایران اجرا داشته باشند. آوردن ایشان به ایران به‌دلیل فشردگی برنامه‌های کاری ایشان کار ساده‌ای نبود. سفارت هند، شورای فرهنگی هند، و یک بنیاد خصوصی هندی بنام «اینفوسیس» خیلی سخت برای هماهنگی کنسرت تلاش کردند.»

کومار در پایان گفت: «لازم است که از جناب جمالی و کارکنان بنیاد رودکی تشکر کنم برای کمکی که بی‌مبالغه به ما کردند. همان‌طور که گفتم وزیرخارجه‌ی ما گفتگوهای مفیدی با مسئولین ایرانی در رابطه با همکاری‌های فرهنگی داشتند. من به شما قول خواهم داد یک کنسرت دیگر در سطح بالا به‌زودی در ایران برگزار کنیم.»

بهرام جمالی، مدیرعامل بنیاد رودکی، گفت: «ما در بنیاد رودکی برای سال ۹۵، بخشی را پیش‌بینی کردیم که بتوانیم در قالب آن برنامه‌های مشخصی را با کشورهایی داشته باشیم که ریشه‌های مشترک فرهنگی با آنها داریم. ما نمی‌توانیم رابطه‌ی فرهنگی دو کشور ایران و هند را دست‌کم بگیریم، چرا که مراودات بسیاری با یکدیگر داشته‌ایم.»

وی افزود: «بنده پیشنهاد کردم در تقویم کاری بنیاد فرهنگی‌ـ هنری رودکی یک روز به نام هندوستان ثبت شود که پیرو آن هر سال یک اتفاق بزرگ در حوزه‌های فرهنگی‌ـ هنری دو کشور بیافتد. برگزاری کنسرت استاد چوراسیا افتخاری برای همه‌ی ماست. ایشان آخرین نسل از یک سنت شفاهی در موسیقی هندوستان است و این فرصت بسیار مغتنمی برای ماست که بتوانیم از هنر این هنرمند بزرگ استفاده کنیم. امیدوارم این کنسرت نقطه‌ی شروع خوبی برای تعاملات بیشتر در شاخه‌های مختلف فرهنگی‌ـ هنری باشد و روابطی فراهم کند که هنرمندان ما نیز بتوانند در هندوستان کنسرت دهند.»

چاپ
>