X

رضایت داور کمانچه از کمانچه‌نوازان جوان

چهارشنبه, 24 آذر 1400

به گزارش نای، اردشیر کامکار نوازنده کمانچه و داور جشنواره موسیقی جوان درخصوص اثر گذاری این جشنواره در معرفی موسیقی به نسل جوان گفت: اردشیر کامکار بر این نظر است که جشنواره ملی موسیقی جوان ماهیت ارزشمندی دارد و برگزاری چنین رویداد و جشنواره هایی در هر کشوری خصوصا برای جوانان از نگاه حمایتی و تاثیرگذار بودن برخوردار است و این جشنواره هم از این نگاه مستثنی نبوده و توانسته حامی موفق ودلگرم کننده ای در معرفی جوانان باشد.بویژه امسال که از نگاه من سطح نوازندگان در بخش ساز کمانچه که داوری آن را بر عهده دارم بسیار رضایت بخش بوده است.

این نوازنده تاکید دارد باید برنامه ریزی درست و اصولی برای جوانان صورت بگیرد وتنها برگزاری و بسنده کردن به یک جشنواره کفایت نمیکند.بلکه باید عرصه ای برای عرض اندام آنها فراهم شود تا خود و هنرشان را به جامعه معرفی و اثبات کنند.این درحالی است که متاسفانه این بستر در فضای مجازی مهیا شده و جوانان بصورت فردی کارهای خود را در صفحات شخصی خود مانند اینستاگرام به اشتراک میگذارند.این درحالی است که ارگان هایی چون صداوسیما ویا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید این زمینه های حمایتی را فراهم کنند که قطعا تاثیرگذار خواهند بود.اما متاسفانه تا به امروز حمایت درستی صورت نگرفته است.

داور پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در خصوص اثرگذاری این جشنواره طی این دوره ها برجامعه و خانواده ها گفت: جشنواره دلگرمی بسیارخوبی برای خانواده ها است و موجب شده فرزندانشان را با آرامش خاطر بیشتری برای شرکت در جشنواره ترغیب و تشویق کنند تا این نوجوانان و جوانان خود را بسنجند و محک بزنند و نسبت به سطح فعالیت خود آگاه باشند و از این لحاظ اتفاق خوبی است و میتواند فرصت خوبی باشد اما این موضوع کفایت نمی کند و اگر این جوانان بخواهند سطح آموزشی خود را گسترش بدهند و به سطوح بالاتر برسند باید به درستی هدایت شوند اما چون این مسیر و انتخاب به تنهایی صورت میگیرد اغلب مسیر اشتباهی را می پیمایند و این تعجیل به این دلیل است که میخواهند در اجتماع دیده شوند و همین امر موجب میشود از مسیر اصلی خود منحرف شوند.

این آهنگساز در خصوص تاثیر جشنواره در سطوح آموزشی نیز بیان کرد: شرکت در این جشنواره که بصورت رقابتی است موجب میشود تلاش بیشتری در بدست آوردن رتبه و مقام داشته باشند و این موضوع خود نوعی ایجاد انگیزه در بالا بردن سطح نوازندگیشان است؛ بر این اساس برگزاری جشنواره بی تاثیرنیست.

او درباره حمایت ۱۰۰ داور از این جشنواره که هریک از اساتید پیشکسوت هستند، بیان داشت: اساتید و هنرمندانی که سالها در عرصه موسیقی تلاش کردند و شاگردانی در این زمینه تربیت شدند بر این هدف هستند که ماحصل نتایج و زحمات خود را برداشت کنند و شرکت این هنرجویان در جشنواره ای مانند موسیقی جوان بسیار برای آنها اهمیت دارد ودر واقع این رویداد محکی برای این شاگردان است تا تجربه خود را بر روی صحنه بیاورند.درواقع این جشنواره عرصه ای است تا هنرمندان سطح نوازندگیشان و میزان دانش و علمی که نسبت به موسیقی دارند به نمایش بگذارند.

او ارزیابی خود ازاین دوره از جشنواره موسیقی جوان را اینگونه بیان کرد : برای من جالب است در این دوسال با توجه به اینکه اغلب کلاس های آموزشی تعطیل بوده اما سطح نوازندگی اغلب شرکت کنندگان بسیار خوب بوده بویژه امسال که شیوه نوازندگیشان تغییر کرده و پیشرفت های خوبی حاصل شده است.شاید هم این مدت زمان فرصتی بود تا علاقمندان زمان بیشتری برای تمرین داشته باشند.

او در باره این سوال که آیا با وجود چنین انگیزه های خوبی میتوان به آینده موسیقی نسل جوان امیدوار بود، پاسخ داد: به لحاظ آموزش و یادگیری ؛ تعداد نوازنده ها بیشتر شده و استقبال خوبی صورت گرفته است و این موضوع جای امیدواری است.اما اینکه فرصتی برای ارائه هنر این جوانان فراهم شود متاسفانه این موضوع بدست مافیای موسیقی است و آنها هستند که ذائقه موسیقایی مردم را تعیین میکنند که چه گوش بدهند این درحالی است که باید سلیقه موسیقایی مردم را هدفمند و جهت دهی کرد و این ما هنرمندان هستیم که برای انتخاب درست موسیقی آنها تصمیم میگیریم که به چه اثری گوش بدهند نه آنها.اما در حال حاضر اکثر نوازنده ها که بصورت حرفه ایی فعالیت میکنند متاسفانه برای آنکه در جامعه پذیرفته شوند ، با نیاز و خواسته جامعه حرکت میکنند و این موضوع موجب تنزل سطح موسیقی در مراتب بالاتر شده است و این نگاه را میتوان در فضای مجازی این هنرمندان یا کنسرت هایی که برگزار میکنند به وضوح دید.نوازندگانی که اغلب به دنبال رضایت مردم هستند.البته رضایت مردم دیدگاه خوبی است اما با توجه به اندیشه هنرمند نه آنچه که خواسته آنها است.

چاپ
>