X
طی دو روز و با استقبال خوب مردم زنجان

دومین نشست تخصصی آیین آواز زنجان برگزار شد

دوشنبه, 25 آذر 1398

دومین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز زنجان با حضور استادان و هنرمندان قاسم رفعتی، میلاد کیایی و علی شیرازی در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی این شهر برگزار شد.

به گزارش نای، در این برنامه هفت آواز توسط خوانندگان مختلف و گروه‌های موسیقی اجرا و همچنین یک مبحث فنی و تئوریک با موضوع ویژگی‌های صدا در آواز ایرانی عرضه شد.

نخستین نشست تخصصی آیین آواز زنجان به همت جاوید عباسی‌فلاح آوازخوان و مدرس شهر زنجان به صورت خودجوش در سال ۱۳۹۶  با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان برگزار شده بود.

در مهر ماه سال ۱۳۹۸ و پس از اعلام فراخوان انجمن موسیقی استان زنجان و دعوت به همکاری از اساتید و هنرمندان رشته موسیقی در استان زنجان ، ایده برگزاری دومین نشست تخصصی آیین آواز زنجان ارائه شد و پس از تصویب طرح در هیئت مدیره انجمن موسیقی استان زنجان و با حمایت کامل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان برنامه‌ریزی لازم برای اجرای این برنامه انجام شد.

پس از برگزاری چندین جلسه با حضور کیارش میرمحمدرضایی رییس انجمن موسیقی استان و جاوید عباسی فلاح و مشورت با اساتید مختلف آواز ایرانی در استان، مقرر شد این برنامه طی دو روز و با برگزاری دو برنامه اجرا شود.

روز اول : نشست تخصصی آیین آواز ایرانی زنجان

روز دوم : کارگاره آموزشی آواز

هماهنگی لازم برای حضور اساتید نیز در این برنامه انجام شد.

در روز اول تعدادی از گروه‌های فعال و خوانندگان آواز اصیل ایرانی برای اجرای برنامه دعوت شدند: گروه موسیقی سماع به سرپرستی علیرضا وثیقی  و خوانندگی سعید صفری، گروه موسیقی ایلغار به سرپرستی و خوانندگی احمد میرزایی (موغام آذربایجان)، گروه موسیقی مهزیار به خوانندگی مهزیار حیدری (استعداد نوجوان آواز اصیل ایرانی زنجان)، گروه موسیقی دوگاه به سرپرستی کمال خسروی و خوانندگی میثم علی‌گو و اجرای موسیقی ایرانی به سرپرستی وحیدرضا بیات و خوانندگی جاوید عباسی فلاح.

در این برنامه همچنین استاد قاسم رفعتی به همراه استاد میلاد کیایی و نیز علی شیرازی (باز هم به همراهی استاد میلاد کیایی) در دو نوبت جداگانه به اجرای برنامه پرداختند.

بخش مبحث فنی و تئوریک این نشست نیز با حضور علی شیرازی، وحیدرضا بیات  و جاوید عباسی فلاح (به عنوان کارشناس مجری) با موضوع ویژگی‌های صدای خوب در آواز ایرانی ارائه شد.

در پایان نیز مراسم تجلیل از هنرمند یک پیشکسوت آواز برگزار شد. انجمن موسیقی استان از بدو پذیرش مسئولیت در تمامی برنامه‌های خود به پاس یک عمر فعالیت موسیقایی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی استان تجلیل به عمل آورده است. در این برنامه نیز از جناب آقای مهندس علی کریمی ترکی خواننده و مدرس آواز ایرانی با حضور جناب آقای دکتر علی‌محمدی معاون هنری سینمایی و جناب آقای دکتر کامیار معاون توسعه و مدیریت منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تقدیر به عمل آمد.

لازم به ذکر است کیارش میر محمد رضایی رییس انجمن موسیقی استان نیز جهت عرض خوشامد و ارائه گزارش کوتاهی از

دوره فعالیت هیئت مدیره انجمن موسیقی به روی صحنه رفت.

در روز دوم نیز کارگاه آموزشی آواز با موضوع تحلیل علمی و اجتماعی موسیقی ردیف از سده گذشته تا کنون با حضور استاد بهمن کاظمی برگزار شد.

این کارگاه آموزشی هم به مانند برنامه روز نخست با استقبال علاقه‌مندان آواز ایرانی و با حضور تعدادی از اساتید استانی این رشته همراه بود.

لازم به ذکر است جهت تسهیل در حضور علاقه مندان هنر موسیقی و آواز ایرانی و بهره‌مندی از برنامه‌های متعدد آیین دو روزۀ

آواز ایرانی ورود برای کلیه علاقه‌مندان در هر دو روز برگزاری برنامه، آزاد و رایگان بود و تمامی هزینه‌های برگزاری توسط  انجمن موسیقی و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پرداخت شد.

نشست تخصصی آیین آواز مدت چهار سال است که توسط کانون موسیقی ارسباران برنامه ریزی  و در محل فرهنگسرای ارسباران تهران به طور مستمر اجرا می شود. این برنامه با حضور اساتید برجسته آواز و با هدف بررسی، تحلیل، گردهمایی هنرمندان این رشته و اجرای موسیقی توسط اساتید و جوانان آوازخوان برگزار می‌شود.

چاپ
>