X

دفتر پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بسته شد

شنبه, 28 آبان 1401

به گزارش ستاد خبری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، مجموعه اجراهای شب آخر، با کرنانوازی هنرمندان چهارمحالبختیاری آغاز شد. سبزعلی خجسته و رحمان خجسته دقایقی مخاطبان را میزبان ساز و دهل کردند و قطعات «چپی»، «چوب‌بازی»،«دستمال‌بازی» و «غم‌نوازی» را روی صحنه بردند.

پس از آن نوبت ترکمن‌ها و گروه «آرازنیا» بود. عبدالمناف، آرمین و نوید آرازنیا با دوتار ترکمنی دقایقی هرچند کوتاه، موسیقی اصیلقوم ترکمن را در سالن طنین‌انداز کردند و قطعات «سالایب»، «گشدی»، «کرآرتا» و «سلب نیاز قرق» یکی پس از دیگری نواختهشدند.

اجرای موسیقی تربت جام نیز بخش دیگری از برنامه بود؛ علی درفشان (دوتار) و محسن کریمی (آواز و دوتار) دقایقی را تکنوازی کردندو آواز «سرحدی مادر»، «مقام چوب‌بازی» و «چهاربیتی» توسط این دو هنرمند اجرا شد. در ادامه مقام جنگ عجم که معمولا توسطساز سرنا روایت می‌شود، برای اولین‌بار توسط این هنرمندان اجرا شد.

یکی از بخش‌های پر استقبال اجراهای شامگاه گذشته، اجرای هنرمند پیشکسوت کشور ترکیه احمدجمال کایهان بود که با ساز باغلاماروی صحنه حاضر شد و قطعاتی را از موسیقی عرفانی ترکیه اجرا کرد.

استاد نصرالله زرگر هنرمند پیشکسوت ایل زرگر به عنوان تنها فردی که در این قوم به زبان رومانو شعر می‌گوید و می‌خواند، با سازچگور روی صحنه حاضر شد. این هنرمند مقام‌های «شهریاری» و «زرگری راسته» را اجرا کرد.

بخش دیگری از این برنامه پر تنوع به اجرای موسیقی تاجیکستان اختصاص داشت. دولت نظریف، مختار مبارک قدم، خوشبخت نیازف وشاهده هاشم‌اوا اعضای این گروه بودند که اجرایشان با استقبال زیادی از سوی مخاطبان همراه شد. این گروه به اجرای موسیقینواحی تاجیکستان از خجند تا بدخشان پرداختند. دولت نظریف به عنوان استاد چهارضرب خوانی نیز مخاطبان را میهمان آواز خود کرد.

گروه موسیقی صحرا از جنوب خراسان نیز بخش دیگری از برنامه را بر عهده داشتند، این گروه که به گروه خانواده سلم‌آبادی نیز معروفهستند با اجرای سرنا و دهل پایان خوشی را برای جشنواره رقم زدند و مقام‌های اصیل جنوب خراسان را اجرا کردند.

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری محمدعلی مرآتی در دو بخش «نشست های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» باحمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری انجمن موسیقی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان گلستان از ۲۳ تا ۲۷ آبان ماه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزاری شد.

چاپ
>