X

در چهارمین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر«تکثرگرایی و ذائقه شنیداری نسل نو» بررسی شد

جمعه, 27 بهمن 1402

در چهارمین نشست پژوهشی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، مقوله «تکثرگرایی و ذائقه شنیداری نسل نو» توسط دکتر مسعود کوثری (استاد دانشگاه تهران) مورد بررسی قرار گرفت.

 

به گزارش روابط‌عمومی جشنواره موسیقی فجر، چهارمین نشست پژوهشی جشنواره سی و نهم در برنامه زنده گفتگوی ویژه فرهنگی «رادیو گفتگو» شامگاه ۲۶ بهمن‌ماه ساعت ۲۰ با اجرای مهدی امین‌فروغی به عنوان مجری کارشناس برگزار شد.

دکتر مسعود کوثری سخنان خود را با موضوع «تکثرگرایی و ذائقه شنیداری نسل نو» آغاز کرد و در سخنانی گفت: مسئله مهمی که باید به آن توجه کرد، مسئله فضای شنیداری است که هرچه را می‌شنویم از صدای بوق ماشین‌ها تا موسیقی آسانسور و… را در برمی‌گیرد. مهم است، بدانیم در سبد شنیداری مردم چه چیزی وجود دارد؟ آیا تکثر دارد؟ آیا نسل‌های مختلف از پیر تا جوان را پوشش می‌دهد؟ ما در جامعه‌ای که متشکل از نسل‌هاست، زندگی می‌کنیم و هرکس ذائقه خودش را دارد. منظور بنده نه گسست نسل‌ها بلکه تکثر نسل‌هاست.

او درباره تکثرگرایی با بیان مثالی ادامه داد: شما نمی‌توانید در جاده و در زمان رانندگی سمفونی گوش کنید و در آن غرق شوید و در واقع به موسیقی نیاز دارید که ذهن شما را درگیر نکند. اینجا باید درباره تکثرگرایی صحبت کنیم. این‌ها مسائلی است که نشان می‌دهد یک نوع موسیقی برای ما کافی نخواهد بود؛ حتی اگر آن موسیقی برای ما محترم باشد.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم شکل مصرف موسیقی در جوانان عوض شده و‌ سلیقه‌ها متفاوت شده است و این در حالی است که به موسیقی سنتی توجه چندانی نمی‌شود. این واقعیتی است که همه ما از مسئولان فرهنگی گرفته تا متولیان تولید موسیقی باید آن را بپذیرند. درست است که سیاست‌های فرهنگی همیشه همیشه و در همه حال اعمال می‌شود اما جلوی تکثر را نمی‌توان گرفت و من انتظار دارم که همه ما این تکثر را به رسمیت بشناسیم.

 

کوثری همچنین اضافه کرد: جایگاه موسیقی ما در جهان باید شناخته شود. نباید فقط با یک ژانر جایگاه خود را تعریف کنیم. ما نیاز به بروز رسانی داریم. شما آقای کیهان کلهر را ببینید که با کمانچه چه می‌کند و چگونه مخاطب خارجی را جذب کرده است.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن، امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و ۱۴ استان دیگر در حال برگزاری است و جایزه ترانه،‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره است.

انتهای پیام

چاپ
>