X

در شب دهم «خیمه هنر» چه گذشت؟/ وداعی باشکوه با «مقتل‌خوانی» در شب پایانی

دوشنبه, 16 تیر 1404

به گزارش روابط‌عمومی انجمن موسیقی ایران، این برنامه با اجرای مجلس شبیه‌خوانی «بازار شام» به سرپرستی جمال‌الدین قاسمی آغاز شد. این مجلس به اسارت و مصائب اهل‌بیت امام حسین (ع) در شام می‌پردازد و در آن، خطبهٔ حضرت زینب (س) در برابر یزید و ایستادگی در برابر ظلم به تصویر کشیده می‌شود. این تعزیه، از جمله آثار پس از واقعه کربلا است که معمولاً به مصائب عاشورا نیز اشاراتی دارد.

پس از آن، گروه سازهای بادی متشکل از علی ضرابی (ترومپت)، محمدرضا پناهی‌نژاد (درام)، امیرحسین زبردست (ساکسوفون)، شایان هاتف (ترومپت) و رامتین وقاری (کلارینت)، قطعاتی از نواهای ماندگار حسینی را اجرا کردند. همچنین، نصیبا مرادی یک ترکیب‌بند در وصف حضرت زینب (س) و یک غزل در وصف امام حسین (ع) خواند و علیرضا قزوه نیز ترکیب‌بندی در وصف شهدای کربلا اجرا کرد.

رونمایی از آلبوم «مقتل‌خوانی» در خیمه هنر

در حاشیه این مراسم، بابک رضایی، مدیرکل دفتر موسیقی، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از آلبوم «مقتل‌خوانی» رونمایی کرد. وی ضمن ابراز امیدواری برای استمرار این رویداد هنری در سال‌های آینده، گفت: «محرم و عاشورا مهم‌ترین مناسبت فرهنگی و هنری آیین تشیع‌اند، اما متأسفانه در سیاست‌گذاری رسمی فرهنگی، معمولاً با خلأ مواجه بوده‌اند؛ در حالی که هیئت‌ها و مردم به‌صورت خودجوش آن را زنده نگاه داشته‌اند.»

او با اشاره به ظرفیت‌های هنری نهفته در عاشورا، تأکید کرد: «هنر ایرانی همواره نقشی مهم در روایت و ماندگاری واقعه عاشورا داشته است. هنرمندان ما با احساس و خلاقیت، این حماسه را به شکلی زیبا بازآفرینی کرده‌اند و توجه به این ظرفیت، از مهم‌ترین رسالت‌های معاونت هنری وزارت فرهنگ است.»

رضایی افزود: «امسال نیز با همراهی هنرمندان، اثری فاخر در قالب مقتل‌خوانی تولید و طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ رونمایی شد.»

وی در ادامه با اشاره به اهمیت سنت مقتل‌خوانی گفت: «این سنت از قرن چهارم هجری در ایران رایج شده و ائمه اطهار(ع) همواره بر آن تأکید داشته‌اند. مقتل‌خوانی روشی برای انتقال صحیح و بی‌واسطهٔ واقعه عاشورا به نسل‌های بعدی بوده است.»

آلبوم «مقتل‌خوانی»: یک تلاش مشترک

حسین علیشاپور، یکی از خوانندگان این آلبوم، در مراسم رونمایی گفت: «این اثر حاصل یک سال و نیم تلاش من و بامداد فلاحتی است. اشعار متناسب با فضای موسیقی ایرانی انتخاب و اجرا شدند.» او همچنین قطعه‌ای در دستگاه بیات اصفهان با شعری از قیصر امین‌پور و عنوان «آواز عاشقانه» اجرا کرد.

تجلی هنرهای آیینی در شب پایانی

اجرای آیینی سنج و دمام توسط هیئت سیدالشهدا (مؤسسهٔ فرهنگی خلیج فارس) به سرپرستی ناصر ورامینی شور ویژه‌ای به فضا بخشید.

هم‌زمان با آغاز دور جدید برنامه‌های «خیمهٔ هنر»، جمعی از هنرمندان تجسمی نیز آثاری با موضوع سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) را با همکاری اداره‌کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ خلق کردند. دبیری این بخش را سمیه ولیان بر عهده داشت و هنرمندانی چون فائزه قائمی‌منش، هویدا بیک‌علی، فاطمه رضایی، راضیه رازگردانی، رؤیا افتخاری، علی پیرانی، نازنین‌زهرا لهوردیان، مینا امدادی و جمعی دیگر از هنرمندان در این بخش حضور داشتند.

در حاشیه برنامه، نقاشی قهوه‌خانه‌ای نیز توسط سعید و سهیل مسیبی اجرا و در شب دهم ماه محرم به پایان رسید.

از چهره‌های حاضر در این شب می‌توان به سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ)، حسین مسافر آستانه، محمد دشت‌گلی، محمدمهدی خاتمی، میثم جمالی، حسن جودکی، نادره رضایی، رضا مردانی، نصیر حیدریان، آیدین مهدی‌زاده، احمدحسین فتایی، احسان آقایی، ابراهیم گله‌دارزاده، بابک رضایی و محمدعلی مرآتی اشاره کرد.

برنامهٔ «خیمهٔ هنر» به همت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ، از ششم تا پانزدهم تیرماه در پهنهٔ رودکی برگزار شد.

چاپ
>