X

در روزهای سوم و چهارم جشنواره موسیقی امیرجاهد چه گذشت؟

شنبه, 20 آبان 1402

روز سوم جشنواره، پنجشنبه ۱۸ آبان‌ماه، به اجرای پیانو در ژانرهای موسیقی کلاسیک غربی، موسیقی فیلم، و همچنین موسیقی کلاسیک ایرانی اختصاص داشت و در آخر، دیگر شرکت‌کنندگان با اجرای قطعاتی در ژانر موسیقی پاپ در مقابل داوران به هنرنمایی پرداختند.

در اجراهای روز چهارم، جمعه نوزدهم آبان‌ماه، بخش اول اجراها شامل اجراهای گروهی موسیقی کوبه‌ای و موسیقی کلاسیک ایرانی بود و بخش پایانی به اجراهای دونوازی اختصاص داشت.

این اجراها با حضور هیئت داوران متشکل از استادان محمد مقدسی، پویا سرایی، مظفر شفیعی، آرش فرهنگ‌فر، مهرداد کریم‌خاوری، بهنام وادانی، و سعید خرم‌شاهی برگزار شد.

 

برگزاری چنین جشنواره‌ای بهترین کلاس درس برای نوازندگان است

بهنام وادانی از داوران جشنواره موسیقی امیرجاهد در مورد اجراها گفت: «اجراها امیدوارکننده هستند. طبیعتاً در این مقطع سنی ضعف‌هایی وجود دارد که به مرور زمان حل خواهد شد. هرچه بیشتر اجرا داشته باشند می‌توانند نقاط ضعف‌شان را پیدا و اصلاح کنند. جا دارد از مسئولان جشنواره خانه موزه استاد امیرجاهد و خانه موسیقی ایران تشکر کنم که مسلماً کار بسیار سختی انجام دادند. چنین جشنواره‌هایی باعث می‌شود نوازندگان با استعداد دیگری نیز تشویق شوند و رقابت بیشتری ایجاد شود. برگزاری چنین جشنواره‌ای بهترین کلاس درس برای نوازندگان است.»

 

استعدادهای خوبی در این جشنواره حضور داشتند

آرش فرهنگ‌فر دیگر داور جشنواره نیز در مورد کیفیت اجراها گفت: «اجراهای خوب و متفاوتی را شاهد بودیم و عده‌ای از نوازندگان خصوصاً در بخش دونوازیِ سنتور اجراهای خیلی خوبی داشتند و قطعات پخته‌ای را اجرا کردند. استعدادهای خوبی در این جشنواره حضور داشتند و هر کدام از اجراها رنگ و بوی خاص خود را داشت.»

فرهنگ‌فر در پایان خاطرنشان کرد: «هر ساله استقبال بیشتری از این جشنواره می‌شود. به هر حال این موسیقی‌ها باید حفظ شوند و حتی این شرکت‌کنندگان می‌توانند در فستیوال‌های بین‌المللی شرکت کنند و مقام کسب کنند.»

 

نام و یاد دکتر معین و استاد امیرجاهد مسبب برگزاری این جشنواره شد

محمد مقدسی از داوران جشنواره امیرجاهد نیز در مورد اجراها گفت: «اجراهای بسیار خوبی را خصوصاً در بخش سنتور شاهد بودیم و با توجه به اینکه زمان تمرین نوازندگان نیز کم بود، اما بسیار پرقدرت ظاهر شدند و امیدوارم این جوانانِ مستعد آینده درخشانی در موسیقی کشور داشته باشند. جای امیدواری برای نسل گذشته موسیقی است که قرار است چنین جوانان با انگیزه‌ای آینده موسیقی کشور را بسازند.»

مقدسی همچنین در مورد نقش این جشنواره در آینده موسیقی کشور نیز بیان کرد: «برگزاری این جشنواره کار بسیار خوبی بود و درود می‌فرستم به روان دکتر معین و استاد امیرجاهد که نام و یاد این دو عزیز مسبب برگزاری این جشنواره شدند و جوانان بااستعداد و خوش‌ذوق را تشویق کردند با نواختن موسیقی، تمام غم‌ها و غصه‌های خود را فراموش کنند و امیدوار به آینده درخشان باشند.»

 

برگزاری این نوع جشنواره‌ها تأثیر مثبتی بر نوازندگان جوان می‌گذارد

پویا سرایی نیز در مورد کیفیت اجراها گفت: «قطعاتی که امروز شنیدیم، قطعاتی بودند که در سالیان گذشته کمتر اجرا می‌شدند و تنها عده‌ای از اساتید می‌توانستند آنها را اجرا کنند. اما در اجراهای امروز، همین قطعات توسط نوازندگان سنین پایین‌تر اجرا شد. در کل، از اجراها بسیار راضی بودم خصوصا در بخش سنتور که واقعاً اجراهای درخشانی بودند.»

 

سرایی همچنین ادامه داد: «برگزاری چنین جشنواره‌هایی برای نسل جوان بسیار خوب است، حتا باعث شد خود من علاقه‌مند به نوازندگی شوم و در آن زمان دلخوش به این بودم که روزی در چنین جشنواره‌هایی حضور داشته و اجرا داشته باشم برگزاری این نوع جشنواره‌ها تأثیر مثبتی بر نوازندگان جوان می‌گذارد.»

 

اجراهای ضعیف بسیار کم بود

سعید خرم‌شاهی نیز در مورد اجراهای جشنواره گفت: « در بخش دونوازی اجراها بسیار امیدبخش بود. جوانان نشان دادند که می‌توانند آینده خوبی داشته باشند. نکته بسیار جالب این بود که اجراهای ضعیف بسیار کم بود. اگر کارشان را جدی بگیرند می‌توانند آینده درخشانی در موسیقی داشته باشند.»

سعید خرم‌شاهی در پایان خاطرنشان کرد: «جالب است که خانواده‌ها حتی با وجود مشکلات اقتصادی، کماکان از فرزندان خود حمایت می‌کنند که فرهنگ موسیقی ایرانی را زنده نگه دارند و امیدوارم روند رو به رشد نوازندگان جوان ادامه پیدا کند.»

 

چهارمین و پنجمین دوره جشنواره موسیقی استاد امیرجاهد از ۱۱ تا ۲۶ آبان ۱۴۰۲ در سالن برج آزادی تهران، خانه موزه استاد امیرجاهد و سرای ابوذر در حال برگزاری است.

چاپ
>