X
در گفتگو با مسعود جاهد، آهنگساز و نوازنده نی، مطرح شد

«در حال آماده‌سازی چند جلد کتاب و آلبوم موسیقی هستم»

دوشنبه, 24 خرداد 1395

مسعود جاهد در رابطه با پروژهایی که امسال در دست دارد در گفتگو با خبرنگار سایت نای گفت: «درگیر آماده‌سازی چند پروژه هستم. آلبوم «نای و نی» (مجموعه تصانیف قدیمی) که سه‌ـ چهار سال پیش آماده شده با تنظیم بابک شهرکی و توسط شرکت ایران‌گام منتشر می‌شود.

وی در مورد آلبوم دیگرش با همکاری فرزاد عندلیبی گفت: «آلبوم دیگر صدای خودم هست با اشعار شاعر جوان، منیژه رفیعی، به صورت دکلمه و تصنیف [«وعده‌ی دیدار» و «مرا به خورشید بسپار»] که فرزاد عندلیبی من را با دف همراهی کرده‌اند و تصنیف «مرا به خورشید بسپار» نیز از ایشان است.

جاهد در مورد پروژه‌ی آموزشی‌ای که در دست دارد گفت: «مجموعه‌ی آموزشی شامل چهار جلد با عنوان «مشق نی» است که جلد اول آن مختص دوره‌ی ابتدایی شامل انگشت‌گذاری و آشنایی با فضای ابتدایی موسیقی همراه با قطعات ساده‌تر است، تا هنرجویان الفبای نی را آموزش بگیرند.»

وی در مورد مجلدهای دیگر افزود: «جلد دوم آشنایی با دستگاه‌هاست. قطعاتی شامل تصنیف، پیش‌درآمد، رنگ، چهارمضراب، و ضربی را در هفت دستگاه به صورت چپ‌کوک و راست‌کوک تنظیم کرده‌ام تا هنرجوها با انگشت‌گذاری‌های مختلف در اجرای دستگاه‌ها و آوازها آشنا شوند.»

«کتاب سوم ردیف استاد عبدالله دوامی است که قبلاً در قالب آلبوم در هفت سی‌دی توسط ایران‌گام منتشر شده بود. این کتاب را هم به صورت راست‌کوک و چپ‌کوک تنظیم کرده‌ام و در همین مجموعه گنجاندم. صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک کتاب هم از کیانوش غریب‌پور است.»

«جلد چهارم ردیف میرزاعبدالله است که آن را هم به صورت چپ‌کوک و راست‌کوک برای نی تنظیم کرده‌ام. علائمی را هم در این کتاب لحاظ کرده‌ام تا برای اجرای نی مناسب باشد. این ردیف اهمیت زیادی برای هنرجوها دارد و نوازنده‌های نی حتماً باید با این ردیف آشنا شوند.»

جاهد در مورد مجموعه‌ی آلبوم دیگرش با عنوان «سعدی‌خوانی» گفت: «پس از فوت همسرم شیدا، مونس و همدم تنهایی‌های من در این روزها سعدی بوده. این مجموعه شامل سه سی‌دی است با عناوین ۱. قبله‌ی اهل دل ۲. سرّ عشق ۳. هوای دل. این مجموعه به صورت همخوانی تنظیم شده که همخوان من در این آلبوم خانم یگانه تولایی هستند.»

وی در مورد اولین عنوان این مجموعه گفت: «اولین عنوان این مجموعه «قبله‌ی اهل دل»، که به صورت مرکب‌خوانی تنظیم شده، شامل ۸ تصنیف است که از دستگاه ماهور به اصفهان و شور و سپس در آواز بیات ترک خاتمه می‌یابد.»

جاهد در پایان در جواب این سؤال که آیا امسال قصد برگزاری کنسرت دارد یا خیر گفت: «در فکر اجرای صحنه‌ای هستم اما هنوز برنامه‌ریزی برای آن نکرده‌ام. امسال اگر بخشی از این کارها را به سرانجام برسد قطعاً برای اجرای صحنه‌ای برنامه‌ریزی خواهم کرد.»

چاپ
>