X
در ساعت 25 این هفته عنوان شد:

در اغلب آثار پاپ هویت ایرانی لحاظ نمی‌شود/ در حوزه موسیقی بی‌کلام کارهای ارزشمند کمی تولید شده است

شنبه, 16 دی 1396

 

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، برنامه ساعت ۲۵ این هفته میزبان میثم مروستی، آهنگساز و نوازنده بود. در ابتدای این برنامه طبق روال همیشگی اخبار موسیقی پخش شد. پس از آن  با یادی از شادروان نادر ابراهیمی قطعه ایران سروده این شاعر و نویسنده با صدای زنده یاد محمد نوری به سمع و نظر مردم رسید.

در ادامه گزارشی از کنسرت علی زندوکیلی پخش شد و بعد از آن گزارشی از اختتامیه چهارمین جشنواره موسیقی نواحی آینه دار و گزارش و گفت‌وگویی از استاد رامیز قلی‌اُف، که هفته گذشته اجرایی را در تهران به روی صحنه برد پخش شد.

با ورود مهمان برنامه، میثم مروستی آهنگساز و نوازنده، بخش گفتگوی زنده آغاز شد. در ابتدای این بحث میثم مروستی در مورد فعالیت‌های اخیر خود در عرصه موسیقی صحبت کرد و گفت: طبق روال مشغول آهنگسازی و نوازندگی هستم و بیشتر فعالیت‌ها در خصوص موسیقی بی‌کلام است.

برنده جایزه نوازندگی تنبک در ۱۰ سالگی

سپس امیرحسین مدرس در معرفی این هنرمند عرصه موسیقی خاطر نشان کرد: میثم مروستی در اولین تجربه موفق خود در سن ۱۰ سالگی برنده جایزه بهترین نوازنده در جشنواره موسیقی فجر شد و در طی این سالها  درمهمترین آثار موسیقی ردپایی از نوازندگی او برجاست و از او در خصوص مسیری که در طول فعالیت هنری خود طی کرده پرسید.

میثم مروستی در پاسخ به این پرسش گفت: از ۵ سالگی نوازندگی را شروع کردم و ابتدا با تنبک و بعد از ان با سازهای دیگری مانند پیانو، سنتور، تار، سه تار و ویولن آشنا شدم و از محضر اساتید بنام بهره بردم. در جشنواره فجر در ۱۰ سالگی در رشته تنبک مقام آوردم که انگیزه خوبی به من برای ادامه راه داد.

ویولن ساز کامل تری نسبت به سازهای دیگر است

وی در پاسخ به این پرسش که به چه علت از میان سازهای مختلفی که نواختن آن ها را فراگرفته است، ویولن را به عنوان ساز اصلی انتخاب کرده است، اظهار داشت: به پیشنهاد پدر این ساز را انتخاب کردم و کم کم با آشنایی نسبت به سازها درک کردم که ویولن ساز کامل تری نسبت به سازهای دیگر است و در تمام دنیا کاربرد دارد و بسیاری از نغمه‌ها را می‌توان با ویولن اجرا کرد و من هم این ساز را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کردم و این تخصص کار راحتی نیست اما از سازهای دیگر غافل نماندم.

بعد از صحبت های میثم مروستی گزیده‌ای از آثار او پخش شد و بعد از آن امیرحسین مدرس از میثم مروستی پرسید به چه صورت همزمان در عرصه‌های مختلف موسیقی آموزش دیدید مروستی در اینباره گفت: سن آموزش من سن مناسبی بود و یکی از دلایلی که توانستم در سازهای مختلف فعالیت کنم سن کم من بود و همچنین علاقه زیاد من به موسیقی بود که محدود به نوع خاصی از موسیقی نیست.

حس نوازنده در اجرا مقدم بر نت خوانی است

در ادامه میثم مروستی در پاسخ به این پرسش امیرحسین مدرس که چه اتفاقی باعث شده تا به محض شنیدن قطعه موسیقی بی آنکه از نت بخوانید نوازندگی بی نقص انجام می دهید گفت: در حال حاضر در موسیقی پاپ این موضوع شایع است و اصولا آهنگسازی که ساز را به استودیو می‌آورد قاعدتا باید با زبان موسیقی وارد شود و این در کشور ما شایع نیست و بسیاری از آهنگسازان در عرصه پاپ آشنایی با قوانین نت نویسی ندارند و دلیلی که نوازنده بدون پارتی کاری را اجرا کند به پیشینه او بستگی دارد .من در زمینه تنظیم و آهنگسازی فعالیت کردم و اگر موسیقی می‌شنوم برمی‌گردم به تجربیات گذشته خودم و تجربیاتی که طی این سال ها کسب کردم و این هنر یک نوازنده است که دقیقا بتواند آنچه آهنگساز انتظار دارد درک واجرا کند البته کاری به درستی و یا نادرستی این موضوع که آهنگساز بدون پارتی به استودیو بیاید ندارم والبته خیلی موافق این موضوع نیستم اما آن روی سکه هم حسن نیت آهنگساز است که به نوازنده اعتماد می‌کند و آن حسی که نوازنده بر روی قطعه وارد می‌کند را می‌پذیرند.

وی در مورد بداهه نوازی گفت: بداهه نوازی در موسیقی اصیل ما گسترده است اما در قطعات پاپ همراه با مقدمه وموخره ای است و تنظیم کننده و آهنگساز چارچوبی در نظر می‌گیرد و شما موظف هستید روی آن چارچوب اجرایی داشته باشید اما در موسیقی سنتی چارچوب باز است و دست هنرمند و نوازنده باز است. اما در موسیقی پاپ کار سخت تر است و اجرا باید سنخیتی با ساز و ملودی خواننده داشته باشد.

موسیقی اصیل ما منحصر به فرد است

امیرحسین مدرس از میثم مروستی پرسید تا چه میزان امروز نوازندگی و آهنگسازی در مسیر درست قرار دارد؟ میثم مروستی در پاسخ گفت: در بحث نوازندگی مشکلات زیاد است و ما نسلی هستیم  که به صورت تجربی موسیقی را فرا گرفتیم و به تازگی شرایط بهتر شده است اما هم نسل من نوازندگی را با سختی و ریاضت فراگرفته‌اند. در بحث آموزش، نوازندگی ما دچار مشکلات بسیاری است و اساتید انگشت شماری در بحث موسیقی کلاسیک وجود دارند. امروز نسل جدید موسیقی ما به پختگی در درک و دریافت درست از موسیقی رسیده‌اند که با تلاش شخصی خود به آن رسیده‌اند. امروز پتانسیل بسیار خوبی برای عرضه موسیقی خود داریم و موسیقی ما هویت منحصر به فردی دارد بطوریکه اگر در موسیقی اروپا تحقیق کنید تفاوتی با موسیقی نقاط دیگر ندارد شاید به لحاظ موسیقی فولکلوریک تفاوت داشته باشند اما بطور کلی خیر. اما در کشور ما موسیقی منحصر بودن به لحاظ ریتم، فواصل، لحن، رنگ آمیزی و بافت گنج بزرگی بشمار می‌آید. موسیقی کشور ما، موسیقی سنتی اصیل ما تبدیل به گنج بزرگ شده و باید از منابع آن استفاده کنیم کاری که در کشور ما کم کاری شده است. البته شرایط اقتصادی و اجتماعی در آن دخیل بوده است. در موسیقی کلاسیک ما واقعا تلاش بسیاری شده و هنرمندان توانستند این نوع از موسیقی ر ارتقاء بدهند.

هویت موسیقی ایرانی را حفظ کنیم

وی افزود: در زمینه آهنگسازی و تنظیم خیلی به استایل‌های مختلف توجه نشده است و در کشور ما تنها از موسیقی سنتی و پاپ و کلاسیک نام می بریم و برای مردم این سه ژانر تعریف شده است. اما در دو سه سال گذشته تفکر درست و منطقی آکادمیک بیشتر جا افتاده است و آزمون و خطاهایی وجود داشته است و الان موسیقی پاپ ما رو به رشد است. اما نکته مهم پرداختن به موسیقی است و ما باید بدانیم اگر هر سبکی کار می‌کنیم موسیقی خودمان را داخل آن بگنجانیم تا متمایز شویم همانند ترکیه که موسیقی پاپ خود را دارد و کاملا این سبک ها بومی سازی شده است و اگر یک خواننده به زبان ترکی و عربی نخواند شنونده متوجه می‌شود که در حال گوش کردن به موسیقی ترکی یا عربی است اتفاقی در کشور ما نیفتاده است و اگر کلام فارسی از موسیقی پاپ ما حذف شود کسی متوجه ایرانی بودن آن نمی‌شود وشاید در موسیقی تلفیقی این اتفاق بارزتر است. هویت موسیقی ایرانی را نباید فراموش کرد و انچه باعث افتخار ما در جهان است کار کردن بر موسیقی ما در تمام ژانرها است.

جشن ویولن بهترین رخداد موسیقی کشور

در ادامه این برنامه بخش دوم گفتگو با سامان احتشامی پخش شد و بعد از آن میثم مروستی در خصوص جشن ویولن صحبت کرد و عنوان کرد: سال گذشته به مناسبت روز جهانی ویولن که شاید برای اهالی موسیقی ناشناخته باشد و تصمیم گرفتیم در قالب فراخوان من یک ویولونیست هستم ” هنرمندان عکسی را با ساز خود ارسال کنند ودر روز خاص منتشر کنیم اما امسال تصمیم براین بود که در مجموعه نم از تمام عزیزان کمک گرفتیم که این جشن در قالب کنسرتی اجرا شود و اغلب اساتید حوزه ویولن حضور داشتند و از استاد ارسلان کامکار وسیاوش ظهیرالدینی تقدیر شد زیرا طی این سالها شاگردان بسیاری را آموزش دادند و به صورت فعال چرخ موسیقی را جلو می برند. استاد فرهاد فخرالدینی، فریدون شهبازیان و هوشنگ کامکار در این جشن حضور داشتند و استاد فخرالدینی در این جشن ارکستری را رهبری کردند و قطعه به یاد جوانی با تک نوازی ارسلان کامکار اجرا کردند و تمام نوازندگان چیره دست اجرا داشتند و اتحادی بین نوازندگان وبلون و سازهای زهی ایجاد شد که انتظار آن نمی‌رفت. قصد ما این است که در سال های آینده این کار را ادامه بدهیم و بخش‌های دیگری به ان اضافه کنیم و امیدوارم به یکی از بزرگترین جشنواره‌های کشور تبدیل شود.

آلبوم لحظه های بی هوا مورد استقبال نبود

بعد از صحبت‌های میثم مروستی گزارشی از این جشن پخش شد و پس از آن میثم مروستی از آلبوم لحظه های بی هوا صحبت کرد: این آلبوم برای هفت سال پیش است و من این آلبوم را آزمون و خطای کار خود می‌بینیم و سبک های متفاوت در آن بیانگر این است این آلبوم خیلی استقبال نشد شاید کار خیلی تخصصی بود و در بستر جامعه مورد استقبال نبود اما به هرحال تجربه شخصی من بود و در حقیقت خودم خیلی این آلبوم را نمی‌پسندم و در خیلی از بخش ها در تنظیم موسیقی پاپ حرف هایی برای گفتن دارد اما هنر هر روز در حال تغییر است اما این آلبوم در زمان خودش خوب بود اما امروز سلیقه من متفاوت است.

موسیقی پاپ موسیقی سنتی را تحت تأثیر خود دارد

امیرحسین مدرس در ادامه از مروستی پرسید به چه علت از موسیقی سنتی فاصله گرفته و بیشتر پاپ نوازی می‌کنید. وی پاسخ داد: موسیقی هم مانند تمام اتفاقات اجتماعی دیگر ضرورت های خود را تحمیل می‌کند و من و بسیاری از دوستان زمانی به تولید اثر رسیدیم که آغاز شروع موسیقی پاپ بود پایان آموزش موسیقی من در سن ۱۸ سالگی مصادف با شکوفایی موسیقی پاپ بود به همین علت به سمت پاپ رفتم درواقع موسیقی سنتی تحت تأثیر موسیقی پاپ قرار گرفت و اغلب هنرمندان به این دلیل که بخواهند کار خود را در فضای مارکت معرفی کنند به این سمت سوق یافتند اما به شخصه از موسیقی سنتی غافل نماندم بطوریکه گروهی را با دوستان تحت عنوان زهی پارسیان تشکیل دادیم که طی ۱۰ سال فعالیت فرهنگی خوبی داشت همواره در کنار پاپ موسیقی سنتی را انجام می‌دادم اما به هرحال موسیقی پاپ در آن فضا همه چیز را تحت تأثیر خود قرار داده بود.

اعمال سلیقه در هنر جایز است

بعد از صحبت های میثم مروستی گزارشی از کنسرت مهیار علیزاده پخش شد و بعد از آن میثم مروستی ازتجربه همکاری با خوانندگان صحبت کرده و گفت: همکاری با تمامی خوانندگان لذت بخش بوده است و در بخش آهنگسازی و تنظیم با احسان خواجه امیری سالها همکاری لذت بخشی داشته‌ام و  همچنین با علیرضا قربانی و محمد اصفهانی و مرحوم ناصر عبداللهی کار کرده ام که بسیار همکاری خوبی بوده است.

وی در مورد فعالیت به صورت گروهی اظهار داشت: کار گروهی بازخورد بهتری دارد شاید بصورت تخصصی اعمال نظر در بخش فنی مقداری آهنگساز را محدود کند اما هنر است واعمال سلیقه در آن جایز است و باید پویا تر باشد و اعمال نظر مشکلی ندارد.

در حوزه موسیقی بی کلام کم کاری کرده ایم

مروستی درابراز عقیده به این موضوع که هنر موسیقی خواننده محور است گفت: این موضوع همه جای دنیا شایع است و هنرمندان به واسطه شرایط اجتماعی با این موضوع درگیر هستند و با این موضوع مشکل دارند این موضوع نه بد و نه خوب است در اغلب دنیا شایع است و خوانندگان بیشتر دیده می‌شوند و نوک پیکان محصول هنری در ارائه هستند اما باید این فرصت به قسمت‌های دیگر داده شود و در حوزه موسیقی بی کلام کارهای ارزشمند کمی تولید شده است و این موضوع حمایت بیشتر مردم هنردوست را می‌طلبد تا از موسیقی بی کلام حمایت کنند اما این واقعیتی است که وجود دارد.

آهنگسازی سریال شهرزاد را دوست داشتم

بعد از صحبت های میثم مروستی گزیده آثاری که میثم مروستی به عنوان خواننده در آن ها همکاری داشته است، به سمع و نظر بینندگان رسید و بعد از آن میثم مروستی درباره دلیل کمکاری در حوزه موسیقی فیلم گفت: این کار نیاز به زمان زیادی دارد و پروسه تولید فیلم و سریال نیاز به همسویی با عوامل فیلم دارد و زمان گذاشتن برای من مقدور نیست و با توجه به فعالیت های مورد علاقه من از پرداختن به موسیقی فیلم غافل ماندم و شاید کاردر موسیقی فیلم را منوط به فیلم و سریال بخصوص و قابل توجهی کرده ام که دغدغه موسیقایی خودم هم در قالب آن باشد.

وی افزود: در ساخت سریال موسیقی شهرزاد جناب فتحی پیشنهاد ساخت موسیقی را به من دادند البته بعد از چند قسمت ابتدایی که دوست عزیزم فردین خلعتبری آن را ساخته بود اما به دلیل اینکه همکارم آقای خلعتبری این کار را انجام دادند من پیشنهاد ایشان را نپذیرفتم. از سری کارهایی که با جناب فتحی انجام دادم سریال میوه ممنوعه بود.

انتشار و تنظیم آثار منتشر نشده استاد ابوالحسن صبا

این هنرمند عرصه موسیقی در انتها از فعالیت های پیش روی خود صحبت کرد و گفت: در مجموع فعالیت هایی را در دست انجام داریم که فعالیت هایی زیرساختی در عرصه موسیقی است و امیدوارم طی ماه های آینده از این فعالیت ها رونمایی کنیم. در بحث ورک شاپ در حوزه نوازندگی و اجرا فعالیت هایی در حال انجام است که مبانی نوازندگی و خوانندگی صحیح را آموزش می‌دهد. پیرو جشن ویولن ایران که به یادواره استاد ابوالحسن صبا اختصاص داشت تصمیم دارم تا دو ماه آینده حدود ده قطعه از استاد صبا را با همیاری دوستان خوبم علی پور مقدم و رهام شناسا با تنظیم جدید اجرا کنیم و بسیاری از آثار مطرح ایشان تنظیم و منتشر نشده است که تصمیم به تنظیم و انتشار آن گرفته‌ایم. ما مدیون استاد ابوالحسن صبا به عنوان پدر نوازندگی ویولن ایران هستیم و ایشان شیوه نوین تدریس ویلون را تدوین کردند و در سال ۱۳۰۸ به رشت رفتند و در مدرسه موسیقی رشت بسیار از نغمات محلی را وارد ردیف موسیقی ما کرد.

 

 

چاپ
>