X

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی/ تعدد جشنواره های موسیقی نواحی بقا این ژانر را تضمین می کند

شنبه, 24 اردیبهشت 1401

به گزارش نای به نقل ا روابط عمومی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی، آرش صفری دبیر اجرایی این جشنواره و مدیر موسسه فرهنگی هنری آوای هنر ایل قشقایی با بیان اینکه این جشنواره با عنوان آوای مهر از فردا یکشنبه در تالار حافظیه شیراز آغاز به کار می کند، گفت: در دوره اول ۱۴ گروه حضور داشتند اما در این جشنواره شاهد حضور ۱۸ گروه از نقاط مختلف هستیم. همچنین بخش پژوهشی به این دوره اضافه شده و قرار است کارگاههای جانبی با حضور اساتید بزرگ و دانشگاه برگزار شود .در طول برگزاری جشنواره نیز تمامی اجراها به صورت صوتی و تصویری ضبط می شود و در پایان جشنواره به صورت مجموعه صوتی وتصویری در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت همچنین در نظر داریم کتاب جشنواره را با دربرگیری مقالات پژوهشی آماده و منتشر کنیم .

وی در خصوص برگزاری این جشنواره توسط بخش خصوصی بیان داشت: متاسفانه موسیقی اقوام ما کمی ناشناخته است و مخاطب خیلی موسیقی بومی را نمی شناسند و متاسفانه طی سالیان گذشته به این ژانر از موسیقی آن طور که باید پرداخته نشده و هنوز نیاز به این است که در این زمینه کار شود در واقع بایستی در ابتدا این نوع موسیقی، فرهنگها و آیین ها را بشناسانیم و سپس با ورود بخش های خصوصی اقدام به برگزاری جشنواره ها کنیم.
صفری ادامه داد:شیراز به خاطر شرایطی که ازگذشته داشته و معروف به پایتخت فرهنگ و تمدن ایران است ظرفیتهای زیادی دارد برای اینکه هر ساله میزبان برگزاری جشنواره هایی از این دست باشد. از آنجایی که بستر لازم با توجه به تنوع قومیتی که در خود شهر شیراز و استان فارس فراهم است و شیراز هم که یکی از جاذبه های گردشگری ایران است فکر می کنم اگر این اتفاق بیفتد ظرفیت این را دارد که مخاطب جذب کند و شیراز را تبدیل به مرکزی برای برگزاری جشنواره های اینچنینی کند.

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی با اشاره به اینکه مردم تعداد کمی از موسیقیهای قوم ها را می شناسند و با اکثریت آنها آشنایی ندارند ، گفت: اگر برگزاری چنین جشنواره هایی تداوم داشته باشد هم به شناساندن این موسیقی ها و هم به حفظ این گنجینه ارزشمند که نسل به نسل با مشقت های فراوان به دست ما رسیده است، کمک می کند و هم اینکه هنرمندانی که در این زمینه کار می کنند را دلگرم و ترغیب می کند که هنرشان را ادامه دهند و به نسل های بعدی برسانند در واقع باید در این زمینه فرهنگسازی صورت گیرد که تا به حال نشده است.

مدیر موسسه فرهنگی هنری آوای هنر ایل قشقایی به فاکتورهای درنظرگرفته شده برای تداوم این جشنواره اشاره کرد و گفت:کمیت و کیفیت برگزاری جشنواره، درنظر گرفتن شان و منزلت هنرمندان شرکت کننده و نیز تنوع در برنامه های اجرایی برای مخاطبان از جمله مواردی است که ما برای جشنواره و خصوصا برای تداوم آن در نظر گرفته ایم . خوشبختانه ظرفیت برگزاری جشنواره های متعدد هم در شیراز و هم در استانهای دیگر وجود دارد و فکر می کنم بشود با یک برنامه ریزی مناسبت آنها را تداوم داد.

صفری با اشاره به عدم حمایت سایر ارگانها در برگزاری این جشنواره می گوید: ما این روند و حرکت را شروع کردیم و امیدواریم که از ما حمایت شود ولی متاسفانه به جز اداره کل فرهنک و ارشاد استان ارگانهای دیگر به هیچ عنوان حاضر نشدند کنار ما باشند و ما را کمک و همراهی کنند.

صفری در خاتمه با اشاره به اینکه مجموعه برف فروش حامی و همراه ما در برگزاری این دوره است، درباره تعدد برگزاری جشنواره های موسیقی نواحی در کشور خاطر نشان کرد: تعدد جشنواره ها به معرفی و شناسناندن هر چه بیشتر موسیقی نواحی کمک می کند و باعث بقا این ژانر از موسیقی می شود.

دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی ۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت ماه با حضور گروههایی‌ از قشقایی، لرستان، آذربایجان، شیراز، کرمان، بویر احمد، کردستان، خوزستان،بلوچستان، بوشهر،ترکمن،هرمزگان،کیش، گیلان،مازندران ، خراسان و بختیاری در شیراز برگزار می‌شود.

 

چاپ
>