X

خیام خوانی و مرکب خوانی به سبک بوشهری

دوشنبه, 25 دی 1396

گروه “نی مه” به سرپرستی امیر شکاری از بوشهر شب گذشته یکشنبه ۲۴ دی ماه در سالن برج آزادی در قالب سی و سومین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفتند.
به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، اجراهای جشنواره سی و سوم در حالی به نیمه رسید که حادثه تلخ و دلخراش کشتی سانچی از ساعات اولیه تا پایان امروز را به خود اختصاص داده و در نتیجه پیش از آغاز برنامه با یک دقیقه سکوت به درگذشتگان ادای احترام شد.

گروه موسیقی بوشهری ‘نی مه’ از سال ۱۳۹۱ بطور جدی فعالیت خود را آغاز کرد و به دلیل دارا بودن خواننده و نوازنده های جوان، موفق به اجرای نخستین کنسرت خود در تابستان ۹۲ در بوشهر و در حمایت از بیمارن کلیوی این استان شد.
این گروه در بین سال های ۹۲ تا ۹۵، چهار کنسرت در شهرهای بوشهر، گناوه و برازجان برگزار کرد و با شرکت در جشنواره های زاگرس نشینان و عدالت و صلح پایدار، به موفقیت های جدیدی دست یافت.
در موسیقی بوشهر، همچون موسیقی دیگر مناطق، انواع احساسات و حالات درونی نوازنده و یا خواننده، همچنین تعدد سبک‌های اجرایی مرتبط با ساختمان و بافت گام و یا به عبارتی مربوط به گوناگونی فواصل یا ایستگاه‌های صداهای تشکیل دهنده گام آهنگ هاست. پس از این جهت، اهمیت بررسی گام‌های مختلف سازی (نی انبان و نی جفتی و همچنین آوازی در قطعات بدون ساز) برای ما مسلم می‌شود.
برای این که موسیقی بوشهری را بشناسیم، باید زبان محلی بوشهری‌ها را بشناسیم، چرا که موسیقی محلی هر منطقه‌ای ارتباط مستقیمی با زبان آن منطقه دارد؛ در واقع ریتم، سرعت، تکیه صدا و به طور کلی فرم در موسیقی هر منطقه، ارتباط مستقیم با زبان آن منطقه دارد و به همین دلیل است که در بوشهر، موسیقی هر محله با محله دیگر تغییرات اندکی دارد، چرا که در گویش آنها تفاوت‌هایی اندک به چشم می‌‌خورد و هر چه اختلاف لهجه میان محله‌ها بیشتر می‌شود، تفاوت در موسیقی آنها آشکارتر می‌‌نماید.
این امر باعث پیدایش سبک‌های مختلف شروه و لالایی در بوشهر شده است، مثلاً با بررسی موسیقی نی انبان این طور به نظر می‌آید که تکیه صدا معمولاً بر ضرب دوم قرار می‌گیرد. باید در نظر داشت مواردی چون تکیهٔ صوتی، اوج و فرود، نوسانات آهنگین، تم، ریتم و سرعت، موتیو و نحوهٔ بسط آن، رنگ صدا، حالت‌های ضربی و نغمه‌ای و مهم تر از همه فواصل موسیقیایی (گام) در تعیین شخصیت موسیقی هر منطقه نقشی موثر دارد و تفاوت در موارد فوق است که تفاوت در موسیقی مناطق را حاصل می‌شود.
در این کنسرت قطعات لنگر،چلچله، باد شمال،سی چیشی یارم،حنابندان، دادی بر بادم،جومه نارنجی،خیام خوانی،مرکب خوانی،دلشوره،تار ربابم و… اجرا شدند.
امیرمیر شکاری خواننده،آرش نادری ضرب و تمپو،حسین کاوه خو عود و فلوت، میثم عبدالشیخی نی انبان و دایره،عباس نجفتی دم دم و دایره، عباس قطیفی ضرب و دمادم،بزرگمهر صفوی تمپو،مسعود علیپور سازهای افکتیو،ذوالفقار غریبی نی جفتی، احمد علیشرفی نی جفتی و گروه حرکات آیینی هم توسط احمد حیاوی،مهدی ضغیمی و مهدی آزادی انجام گرفت.
سی و سومین جشنواره موسیقی فجر از ۲۰ تا ۳۰ دی ماه در ۵ سالن مختلف برگزار می شود.

چاپ
>