X

حمید رضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی مطرح کرد؛ «سوگ شفق» یک کار ارکسترال کاملا هنرمندانه و مورد قبول با یک اجرای خوب

دوشنبه, 20 شهریور 1402

مدیرعامل خانه موسیقی که به تماشای  اجرای موسیقی آیینی «سوگ شفق» نشسته بود درباره این اجرا اظهار داشت: «سوگ شفق» اجرای بسیار خوبی بود. هم به لحاظ صدا دهی ارکستر و هم  به لحاظ هماهنگ بودن نوازندگان و همچین قطعات و اشعار خوبی که برای این اجرا انتخاب شده بود و… والبته تصاویری که در هر پرده به نمایش در آمد کاملا هنرمندانه و جذاب بود و نشان از یک دقت نظر و نگاه آگاهانه به این موضوع است. نکته مهم تر اینکه ما در این اجرا با فرم جدیدی از موسیقی در  حوزه موسیقی آیینی روبرو شدیم که برای من بسیار جالب و جذاب بود. فرمی از موسیقی که در فرم های معمول مرثیه خوانی  و تعزیه خوانی دیده و شنیده نشده است .یک کار ارکسترال کاملا هنرمندانه و مورد قبول با یک اجرای خوب . در این کار هم تم موسیقی ایرانی شنیده  می شود و  هم موسیقی کلاسیک غربی و این ترکیب و تلفیق اتفاقی جذاب و بدیعی بود. »

این خواننده درباره کم تعداد بودن آثارموسیقایی در ژانر مذهبی و آیینی بیان داشت:« نقدی که سالها بوده وهست و شاید کمک حالی دربرگزاری چنین برنامه هایی باشد، این است که چرا طی این سالها این تصور و سنت اشتباه وجود داشته که موسیقی فقط یک وجه شادمانه دارد و درایام عزاداری ها نمی توانیم از آن استفاده کنیم؟! این دیدگاه،  تفکرغلطی است .جالب است موسیقی در همین ایام از صدا و سیما  پخش می شود و فقط در روزهای وفات و شهادت موسیقی قطع می گردد.

ضمن اینکه ما می توانیم برای هرمناسبتی موسیقی خاص خود را داشته باشیم.موسیقی فقط وجه شادمانگی ندارد موسیقی ما شامل موسیقی های غمگین، شاد، اندیشه ورز، حماسی و…است و نباید اینگونه تصورشود که موسیقی فقط جنبه تفننی و تفریحی دارد.البته بطورکلی این وجه جدی موسیقی با آن فضای تفریحی و تفننی بسیار فاصله دارد و می توانیم  تولیدات موسیقایی جدی را به مناسبت و زمان خود، به مخاطب عرضه کنیم و براین نظرم آرام آرام باید به این سمت حرکت کرد.»

به گفته نوربخش :« وقتی به هنرمند می گوییم برگزاری کنسرت تقریبا در ۵ ماه سال تعطیل است و این پیام به آنها منتقل می شود چه انتظاری است که این دوستان برای این ایام کاری تولید کنند! براین اساس هنرمند موسیقی به این مسئله توجهی نخواهد داشت و به تولید کار، در مابقی سال می اندیشد و می پردازد .»

این خواننده موسیقی سنتی در ادامه افزود:« جامعه موسیقی ما آرمان ها، ارزشها و عقاید خود را دارد. کم نبودن هنرمندانی که در ایام عزاداری ماه محرم و صفر بی آنکه سفارشی در کار باشد ، بصورت خودجوش و انفرادی کار تولید کرده و یا بنا بر اعتقاد یا نظر شخصیشان، درهیات هایی عزاداری نوحه خوانی کرده اند. براین اساس این فضا وجود دارد و بایستی گسترده تر شود و موسیقی خاص این ایام  تولید گردد و با این نگاه قطعا شاهد اتفاقات خیلی خوب در این زمینه خواهیم بود.»

نوربخش در خصوص تاثیرگذاری زبان هنر دربیان پیام عاشورا اظهار داشت:« اساسا زبان موسیقی در رساندن هر پیامی می تواند موثر باشد و نمی توانیم منکر تاثیرموسیقی باشیم. اتفاقا هیچ چیز دیگری مانند موسیقی نمی تواند به این میزان اثر گذار باشد یعنی  شدت و عمق تاثیر موسیقی  از هر موضوع  دیگری بالاتر است.بطور مثال موسیقی هایی که در دوران جنگ ساخته شد. مگر می توان منکر تاثیر موسیقی در دفاع مقدس بود؟ و یا در خیلی از اتفاقات دیگر که موسیقی توانسته در تهییج و برانگیختن مردم و شاد کردن آنها تاثیرگذار باشد. بنابراین در خصوص عاشورا هم  موسیقی نقش مهمی دارد وبطور یقیین  پیام رسان این فرهنگ است . اتفاقا  عاشورا و ایام محرم و صفر  با موسیقی عجین است . موسیقی فقط ساز و  ارکستر نیست. مراسم   عزاداری با موسیقی عجین است. تمامی نوحه ها و مرثیه ها و تعزیه ها همراه با موسیقی بوده است و ملودی بسیاری از همین نوحه ها در خاطر مردم باقی مانده است و همچنان زمزمه و عزاداری می کنند. بنابراین  نیاز است این نگاه جهت دهی و گسترده شود و بسترآن  را مهیا تر کنیم و این پیام به گوش هنرمندان برسد و آن زمان است که خودجوش بدون آنکه سفارشی در کار باشد شاهد آثار بسیار ارزشمندی خواهیم بود.

«سوگ شفق» یک اجرای آیینی به مناسبت اربعین حسینی (ع) بوده و  روایت حماسه کربلا در پنج پرده است که در پرده اول: تقابل خیر و شر، پرده دوم:صبح عاشورا، پرده سوم:بازگشت جناب حُر، پرده چهارم:شهادت حضرت عباس(ع) و پرده پنجم: شهادت امام حسین (ع) را روایت می کند.

اجرای آیینی «سوگ شفق» با همراهی ارکستر بزرگ متشکل از نوازندگان به رهبری عرفان وکیلی و خوانندگان کر به رهبری سرژیک میرزائیان با خوانندگی مجتبی عسگری(امام حسین (ع))، هادی فیض‌آبادی حضرت عباس(ع))، سید محسن حسینی (جناب حُر)، امیرحسین سمیعی (عمربن سعد)، محمدرضا صفی (شمر) و ستار روزبه (ابلیس) به آهنگسازی میلاد آقایی است.

اجرای مناسبتی-مذهبی «سوگ شفق» به تهیه کنندگی انجمن موسیقی ایران و با مشارکت برج میلاد به مناسبت اربعین حسینی (ع) به مدت ۳ شب (۱۶ ،۱۷ و ۱۹ شهریور ماه ) در برج میلاد تهران  برگزارشد.

منبع: خبرگزاری مهر

چاپ
>