X

حمیدرضا نوربخش: جوانان به اجرای درست ردیف توجه کنند

پنجشنبه, 29 شهریور 1403

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی گفت: استعدادهای خوبی در آواز داریم که با تکیه ‌بر استعدادشان از طریق آثار شنیداری آموزش می‌بینند و پیش استاد نمی‌روند. در صورتی‌که آموختن از یک استاد کاربلد بسیار امر مهمی است.

به گزارش نای به نقل از خبرگزاری فارس_ گروه موسیقی: حمیدرضا نوربخش، خواننده پیشکسوت و داور بخش آواز هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره کیفیت این دوره از جشنواره بیان کرد: همین که امسال موفق شدیم پس از چند دوره بالاخره مرحله دوم جشنواره را حضوری برگزار کنیم یک توفیق است. ضمن اینکه امسال به نسبت سال‌های قبل سطح کیفی جشنواره بهتر بود و هر سه گروه خوب بودند؛ اما سطح «الف» بسیار خوب و بیش از حد انتظار هم بود.وی ضمن گلایه از این موضوع که شرکت‌کنندگان در اغلب مواقع به رپرتوار و برنامه‌ای که به آن‌ها ارائه شده توجه نمی‌کنند، گفت: داوران رپرتوار تعیین می‌کنند و از آنها می‌خواهند که بر همین اساس تمرین کنند، اما متأسفانه برخی به این موضوع توجه ندارند که باید عین خود ردیف تمرین کنند و تصور می‌کنند که صرفاً همین که گوشه‌ها را بلد باشند کافی است، در صورتی‌که در زمان آزمون، داوران یک معیار واحد دارند که بر اساس آن می‌سنجند. اگر هر کسی با سلیقۀ خود آواز بخواند مقایسه و داوری با چالش روبرو می‌شود. از نظر دانش آوازی زمانی می‌توانیم افراد را با هم بسنجیم که معیار واحدی وجود داشته باشد. مثلاً ردیف استاد کریمی، استاد دوامی یا شیوه طاهرزاده، روایت استاد شجریان و… وقتی رپرتوار تعیین می‌کنیم باید جمله به جمله رعایت کنند تا نحوه داوری بر اساس اجرای دقیق آنها انجام شود. امیدوارم سال‌های آینده به این امر توجه کنند.
نوربخش در ادامه افزود: استعدادهای خوبی در آواز داریم که با تکیه ‌بر استعدادشان از طریق آثار شنیداری آموزش می‌بینند و پیش استاد نمی‌روند. در صورتی‌که آموختن از یک استاد کاربلد بسیار امر مهمی است.این هنرمند با بیان این که جشنواره موسیقی جوان در جوانان ایجاد انگیزه خوبی کرده است افزود: امیدوارم که دختران بخش آواز را نیز جدی بگیرند و کسانی که علاقه به آواز دارند در این جا خود را محک بزنند ضمن این که این بخش توسط استادان بانو و به شکل جداگانه بررسی می‌شود.

هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری حمیدرضا اردلان و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۲۷ شهریور تا ۵ مهر سال جاری در حال برگزاری است.

چاپ
>