X

حمیدرضا نوربخش: اجرای خشک و بی‌رنگ و بی‌روح ردیف جذابیتی ندارد

دوشنبه, 13 شهریور 1396

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانۀ موسیقی و دبیر جشنوارۀ موسیقی فجر و داور بخش آواز می‌گوید این جشنواره یکی از حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌هاست که در نوع برگزاری بسیار موفق است.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، رپرتواری که برای خواننده‌های جوان این جشنواره در مرحلۀ نهایی انتخاب شده بود برای گروه الف آوازهای بیات اصفهان و افشاری، گروه ب دستگاه چهارگاه، همایون، شور و آوازهای بیات ترک و دشتی، و گروه ج دستگاه شور و متعلقات آن، دستگاه نوا، همایون، و چهارگاه بود.

حمیدرضا نوربخش درباره ارزیابی خود از اجراها گفت: پیش از همه باید بگویم که امسال تعداد آثار بسیار حجم بالایی داشت، اما با این وجود کیفیت لازمه در آن به‌صورت کافی و رضایت‌آمیز نبود. به طوری که گروه الف و ب نظرم را نسبت به ج بیشتر جلب کردند.

وی افزود: یکی از نقاط ضعفی که به‌طور کلی در تمام افراد وجود داشت توجه صرف به ردیف است، افراد باید بدانند که در کنار ردیف‌ها حتماً باید فن اجرایی را نیز رعایت کنند تا بتوانند اجرای موفقی را داشته باشند. توقع من از اجرا رعایت تمامی نکات است، یعنی صرف اینکه ردیف و جمله‌بندی‌های آن را ارائه کنند کافی نیست. اگر حتی کمی مشکل در جمله‌بندی ردیف باشد این اجرا بیشتر در نظرشان جلوه خواهد کرد. اجرای خشک و بی‌رنگ و بی‌روح ردیف جذابیتی ندارد.

نوربخش در مورد اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: جشنوارۀ جوان یکی از حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌هاست که در نوع برگزاری و بالاترین سطحِ داوری، بسیار موفق است.

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت انجمن موسیقی ایران، از ۸ تا ۲۶ شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در ۲۷ شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.

چاپ
>